Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nattmodus knapp


GeirN

Anbefalte innlegg

Krangler enda med lysstyring i gangen, men er blitt noe klokere tror jeg. 

 Å fålyset på ved bevegelse i trappa om natta er ikke mulig så lenge felles lys knapp er av. Jeg rekker ikke å se lyset tenne før hovedregel slår det av. 

Må da velge mellom tidstyring eller bevegelse. Kan jo si at lyset skal være på 1t etter bevegelse for så gå av. Kjedelig å ha det mørkt i gangen når vi er hjemme og våkne. Får gruble på det. Uansett må alt inn i samme event for å ikke krasje. I allfall ikke sett noe annet som løser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ide som jeg tenker å prøve ut før jeg gir opp sensoren.

Jeg har nå satt opp en tredje modus i den kunstige fellesknappen for lys. 

 

Jeg får da følgende status på den:

 

0 - AV

1 - PÅ

2 - NATT

 

Ideen er da at når kl er 23 feks, så settes felles lys knapp til AV, og gir da beskjed til aktuelle lys om å slå seg av.

Så settes felles lys knapp seg til NATT kl 00. 

Uten at noen event er koblet mot NATT  forblir lysene av, til Felles lys går til På kl 07:00. Da burde sensor få lov å jobbe i fred. Vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, GeirN skrev:

Å fålyset på ved bevegelse i trappa om natta er ikke mulig så lenge felles lys knapp er av. Jeg rekker ikke å se lyset tenne før hovedregel slår det av. 

 

Kan du vise hvordan denne "hovedregelen" ser ut? Hvis den er satt opp som du har vist tidligere, med "if felleslys is set to off, then lys gang off" så skal ikke det eventet bli kjørt med mindre felleslys akkurat da settes til off.

 

Hva sier loggen, hvilket event er det som slår av lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysene skulle følge den kunstige knappen og Være av eller på. 

VIrker helt supert både på ukedag og helg.

 

Problemet var sensor om natt som skulle overstyre den kunstige knappen. Jeg mener dette ikke kan kombineres med en regel som sier at lyset skal være av samtidig som sensor sier det skal være på. I tilfelle mååte det være å lage en regel som sier at den første regelen ikke skal gjelde i 10 min.

 

Har nå laget i stedt ett ekstra "nattmodus" premiss på den kunstige felles lys knappen. Nattmodus er helt passivt. Ingen regler om av/på lys knyttet til den.

 

Planen er da at sensor skal slå av lyset om nattmodus på knappen er aktiv. Og vil etter min logikk ikke krangle da ingen andre event er knyttet mot nattmodus.

 

Screenshot at 12-14-59.png

Screenshot at 12-21-13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GeirN skrev:

Problemet var sensor om natt som skulle overstyre den kunstige knappen. Jeg mener dette ikke kan kombineres med en regel som sier at lyset skal være av samtidig som sensor sier det skal være på. I tilfelle mååte det være å lage en regel som sier at den første regelen ikke skal gjelde i 10 min.


Nei, for eventet sier ikke at lyses skal være av NÅR felleslys ER av. Den sier at lyset skal SLÅ SEG AV når felleslyset SLÅS AV. Altså er det en engangshendelse, ikke en «tilstand». 
 

Hvordan ser eventet som setter felleslys til av ut? Det slo meg at det kan være der feilen ligger. 
 

En løsning er å enere fra «set to» til «changes and becomes». I tilfelle det er et event som konstant setter felleslyset til off på nytt hele tiden (hvert sekund). 
 

Det nederste eventet ditt vil kun slå til hvis det er bevegelse akkurat kl 00:00:00 (når felleslys settes til natt). Hvis det et bevegelse kl 00:00:01 eller senere så vil ikke det eventet kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at ikke siste event for bevegelse ikke skal funger etter 00:00.

 

Når klokka bli 00:00 går kunstig knap over til Nattmodus. Den endrer ikke status før om morgen kl 07:00, og da til PÅ.

 

Snesor skal bare sjekke om Status er Nattmodus, for å fungere.

 

Ser nå at jeg har en luke mellom 22/23 til 00:00 der lys er av og ingen nattmodus aktivert. Da vil ikke sensor fungere den timen.

 

Screenshot at 12-37-04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GeirN skrev:

Forstår ikke at ikke siste event for bevegelse ikke skal funger etter 00:00.

 

Når klokka bli 00:00 går kunstig knap over til Nattmodus. Den endrer ikke status før om morgen kl 07:00, og da til PÅ.

 

Snesor skal bare sjekke om Status er Nattmodus, for å fungere.


I eventet så sier du «hvis klokka er 00:00:00 (dvs fellesbryter settes til natt) og det er bevegelse, slå på lyset». Tiden er «trigger» og bevegelse er en «condition». Hvis et event skal reagere på bevegelse så må bevegelse være «trigger» og evt tid/felleslys være «condition». :) 

 

Ser ikke ut til at setting av felleslys kan være årsaken til problemet heller, for det ser helt riktig ut. 
 

Men hva sier loggen? Hvilket event slo av lyset når det var bevegelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:


I eventet så sier du «hvis klokka er 00:00:00 (dvs fellesbryter settes til natt) og det er bevegelse, slå på lyset». Tiden er «trigger» og bevegelse er en «condition». Hvis et event skal reagere på bevegelse så må bevegelse være «trigger» og evt tid/felleslys være «condition». :) 

 

Ser ikke ut til at setting av felleslys kan være årsaken til problemet heller, for det ser helt riktig ut. 
 

Men hva sier loggen? Hvilket event slo av lyset når det var bevegelse?

Nei i eventet til sensor sier jeg at IF fellesknapp er i posisjon NATT, OG det er bevegelse, så skal lys gå på for så gå av etter 10 min. 

Dette oppsettet lagde jeg i går kveld og har ikke fått testet enda. Får se i kveld/natt.

 

Sjekket loggen tidligere da sensor ikke slo på, men så ikke noe jeg forsto.

Sto bare at sensor hadde registrert bevegelse og ikke noe mer.

 

Er en Fibaro sensor, mulig den er korrupt. Vaskerom sensor fra Cleverio er også helt upålitelig. Aeotek er vel de jeg liker best. Kan slippe batteribytte med dem også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GeirN skrev:

Nei i eventet til sensor sier jeg at IF fellesknapp er i posisjon NATT, OG det er bevegelse, så skal lys gå på for så gå av etter 10 min. 

Dette oppsettet lagde jeg i går kveld og har ikke fått testet enda. Får se i kveld/natt.


Nei, en trigger er aldri «er», den er «blir». I ditt tilfelle har du satt «når felleslys blir satt til natt», ikke «når felleslys er natt». Det skjer altså bare akkurat i det sekundet (dvs kl 00:00:00) felleslys settes til natt
 

I loggen skal det være mulig å filtrere og bare vise type=Event. Da ser du bare logglinjene som omhandler events som har kjørt. Sjekk da først tidspunktet lyse slo seg av og se hvilket event som kjørte i ca samme sekund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:


Nei, en trigger er aldri «er», den er «blir». I ditt tilfelle har du satt «når felleslys blir satt til natt», ikke «når felleslys er natt». Det skjer altså bare akkurat i det sekundet (dvs kl 00:00:00) felleslys settes til natt
 

I loggen skal det være mulig å filtrere og bare vise type=Event. Da ser du bare logglinjene som omhandler events som har kjørt. Sjekk da først tidspunktet lyse slo seg av og se hvilket event som kjørte i ca samme sekund. 

Aha, så da kan aldri en plutselig hendelse som bevegelse forholde seg til andre omstendigheter? Altså ikke mulig å kombinere bevegelse og tidsstying av lys på samme bryter?

 

Skal sjekke logg igjen på pc. Fant ikke ut av det via mobil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ZoRaC skrev:


Nei, en trigger er aldri «er», den er «blir». I ditt tilfelle har du satt «når felleslys blir satt til natt», ikke «når felleslys er natt». Det skjer altså bare akkurat i det sekundet (dvs kl 00:00:00) felleslys settes til natt
 

I loggen skal det være mulig å filtrere og bare vise type=Event. Da ser du bare logglinjene som omhandler events som har kjørt. Sjekk da først tidspunktet lyse slo seg av og se hvilket event som kjørte i ca samme sekund. 

Kjører tydligvis ikke alle event, eller så logger den ikke

 

 

Screenshot at 13-13-52.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å endre til ON på 1 Gang Bryter Lys gang.  😎

Ref bildet av eventet lengre oppe i denne tråden.

Screenshot at 12-21-13.png

Om ikke det hjelper kan det være lurt å sette opp eventet på en litt annen måte.

F.eks.

IF 

1 Gang Sensor gang Binary changes and becomes On-Open-Motion

And IF

Kunstig knapp Modus Lys felles has a value equal to Natt

THEN

Remove Delayed actions for Device:

1 Gang Bryter Lys gang

Set Device:

1 Gang Bryter Lys gang to ON

Set Device:

1 Gang Bryter Lys gang to OFF

after a delay of 10 ;inutes, 0 Seconds

 

 

Endret av Jarle F
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jarle F skrev:

Prøv å endre til ON på 1 Gang Bryter Lys gang.  😎

Ref bildet av eventet lengre oppe i denne tråden.

Screenshot at 12-21-13.png

Om ikke det hjelper kan det være lurt å sette opp eventet på en litt annen måte.

F.eks.

IF 

1 Gang Sensor gang Binary changes and becomes On-Open-Motion

And IF

Kunstig knapp Modus Lys felles has a value equal to Natt

THEN

Remove Delayed actions for Device:

1 Gang Bryter Lys gang

Set Device:

1 Gang Bryter Lys gang to ON

Set Device:

1 Gang Bryter Lys gang to OFF

after a delay of 10 ;inutes, 0 Seconds

 

 

God observasjon. Var litt seint i går når jeg satte regelen. Blir artig å se om den funker i kveld/natt.

 

Jeg forstår ikke at innstilling natt på fellesbryter kun skal fungere i det sekund den endrer til natt. Ovnen nede er satt opp mot et lignende premiss og det fungerer, uten at jeg har studert det dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, GeirN skrev:

Aha, så da kan aldri en plutselig hendelse som bevegelse forholde seg til andre omstendigheter? Altså ikke mulig å kombinere bevegelse og tidsstying av lys på samme bryter?

 

Jo, men det er "hendelsen" som da må være trigger, ikke condition. Du må altså "snu om" på eventet:

"If bevegelse changes and becomes on-motion AND fellesbryter is off".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jo, men det er "hendelsen" som da må være trigger, ikke condition. Du må altså "snu om" på eventet:

"If bevegelse changes and becomes on-motion AND fellesbryter is off".

Det gir jo mening.

Da snur jeg om på rekkefølgen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sliter enda med å få lys i gang/trapp til å fungere.

Prøver stadig nye varianter i oppsett.

Siste nå er at kunstig knapp for felles lys  slår av både trapp og hall. Hall virker som det skal med lys av på ved bevegelse.

Men bevegelse trumfer lys på. Så har ikke hatt lys på dagtid i hall siste måned. Straks jeg slår det på, går det av.

 

Er usikker på om det rett og slett er en konfigurasjon på selve bryter som er problemet. Under devices, ser jeg bryteren og kan slå den av og på. Men hva slår den av og på tro? Jeg ønsker at device for bryter kunne hatt to knapper. En for trapp oppe og en for hall. Er dette mulig å få til tro?

Screenshot 04_27_2021 17_17_39 (1).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, GeirN skrev:

Sliter enda med å få lys i gang/trapp til å fungere.

Prøver stadig nye varianter i oppsett.

Siste nå er at kunstig knapp for felles lys  slår av både trapp og hall. Hall virker som det skal med lys av på ved bevegelse.

Men bevegelse trumfer lys på. Så har ikke hatt lys på dagtid i hall siste måned. Straks jeg slår det på, går det av.


Hvordan ser eventene dine ut nå?

 

32 minutter siden, GeirN skrev:

Er usikker på om det rett og slett er en konfigurasjon på selve bryter som er problemet. Under devices, ser jeg bryteren og kan slå den av og på. Men hva slår den av og på tro? Jeg ønsker at device for bryter kunne hatt to knapper. En for trapp oppe og en for hall. Er dette mulig å få til tro?


Er dette en fysisk bryter? Eller en virtuell? Om den er virtuell, så velger du selv hva knappene skal hete og hvor mange du skal ha, men devicen kan bare ha en gjeldende status, så du får ikke til å ha trapp on, trapp off, hall on, hall off (hvis du ønsker at bryteren skal gjenspeile lysets faktiske status da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 3 events for å styre lys i trappa og gang ved hjelp av en kunstig knapp "Felles Lys", samt bevegelse sensor.

 

1. Begge lys på når felles lys er ON

2. Begge lys av når felles lys er "Natt"

3. Lys i gang på ved bevegelse gang og status felles lys er natt

 

Bryter for gang som jeg ser i devices, er en Fibaro switch 2.

Ser bare en av/på bryter for gang og ikke bryter for lys trapp og bryter for lys gang.

Virker dog som hovedbryter styrer lys trapp oppe, og den lille bryteren på statuslinja styrer lys gang.

 

 

Screenshot 04_27_2021 18_32_33.png

Screenshot 04_27_2021 18_31_20.png

Screenshot 04_27_2021 18_30_21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, GeirN skrev:

Bryter for gang som jeg ser i devices, er en Fibaro switch 2.

Ser bare en av/på bryter for gang og ikke bryter for lys trapp og bryter for lys gang.

Det er rart, det burde du. Hvis du bytter View til line view (en av knappene oppe til høyre, husker ikke hvilken), dukker den opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Det er rart, det burde du. Hvis du bytter View til line view (en av knappene oppe til høyre, husker ikke hvilken), dukker den opp da?

Ja i line view ser det mye mer oversiktelig ut. Mye bedre layout. Visste ikke om den.

Ser den fysiske bryteren har mange under devicer. Blant annet light 1 og 2 også. Hva nå det måtte bety.

Er bare av og på lys trapp og gang jeg bryr meg om på den dog.

 

Screenshot 04_27_2021 22_03_26.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, GeirN skrev:

Noe i veien for å bare slette de under devicene man ikke har behov for? Eller bedre å skjule dem?

Jeg var for sletting før, men det kan potensielt gi feilmeldinger i loggen, så det er bedre å bare skjule dem (både for web og mobil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.