Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey med Homely alarm


Johbremn

Anbefalte innlegg

Hei har fram til nylig hatt Verisure alarm, men har nå gått over til Homely. 

Mente jeg hadde hørt at Homely alarm var kompatibel med Homey, men kan ikke se at jeg finner helt ut av det. 

Ser røykvarslerne og magnet kontaktene er kompatibel, men jeg hadde håpet at jeg kunne bruke feks hue bevegelsessensor sammen med Homely alarm 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hjemmedude skrev:

meg bekjent kan ikke en zigbee enhet deles på tvers av hjemmesentraler.

Nei, det er sannsynligvis ikke mulig. Z-wave har muligheter for å ha andre interfacer på det samme mesh-nettverket (secondary interface), men jeg vet ikke om Zigbee kan. Og selv da bør det være støttet av controlleren. Jeg tipper at både Homey og Homely sikkert bare kan brukes som master...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå over til Homely selv, men jeg ønsker jo helst å kunne knytte dette sammen med Homey på noe vis. 

Jeg har forståelse for at de er restriktive på å la tredjepartssystemer (feks Homey) styre alarmsystemet, men jeg tenker det burde være uproblematisk å dele sensordata med andre systemer andre veien, som feks til Homey. 

 

Jeg sendte en mail og spurte om dette i dag og fikk følgende svar: 

Quote

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste.

Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes. Foreløpig har vi ikke integrasjon mot noen andre smarthus enheter men har notert oss at dette er noe mange ønsker, så det er absolutt notert ned. 

Vi kan nevne at Homelys Hjemmesentral er en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller. Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer.

 

Jeg kunne tenkt meg at Homely delte følgende data med Homey, som videre kunne satt i gang prosesser basert på dette: 

- Alarm er av/på 

- Alarm er utløst

- Bevegelse registrert

- Temperatur? 

- Vannlekkasje utløst

- Brannalarm utløst

- +++

 

Dette handler jo også om å kunne unngå behovet for dobbelt opp med sensorer.

 

De skriver i mailen at Homely har mulighet for å integreres, men at de ikke har noen integrasjoner pt. Man kan jo håpe dette kommer, men jeg frykter jo også at de vil låse seg mer inne jo mer de utvider smarthusløsningen sin på toppen av alarmfunksjonen. 

 

Men kan dette løses på noe vis? Kan Homey lytte til Homely for å få tak i disse dataene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men kan dette løses på noe vis? Kan Homey lytte til Homely for å få tak i disse dataene? 
 


Men uten å ha sjekket: vet du om de har noen form for API man kan koble seg på? Så kan det kanskje skriptes noe som lytter. Det beste hadde vært om de gjorde som feks Verisure og laget egen app som du kunne koble enheter fra Homely sin hub til Homey.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

torstein89 skrev (På 2.3.2021 den 22.11):

 


Men uten å ha sjekket: vet du om de har noen form for API man kan koble seg på? Så kan det kanskje skriptes noe som lytter. Det beste hadde vært om de gjorde som feks Verisure og laget egen app som du kunne koble enheter fra Homely sin hub til Homey.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

De har det  nå iallefall. Fikk en epost der de søkte etter betatestere. 

image.png.4a8071da8d3c2ed0d4892dd87f493522.png

Regner med dette blir allment tilgjengelig etterhvert. Veldig lovende og kudos til Homely som gjør dette!

Endret av ketiljo
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

For de som ikke var klar over det allerede har Homely kommet med en (offisiell) app for Homey nå, den er fortsatt relativt fersk, men planen er å implementere Homely-appen fullt etter hvert. Har ikke opplevd bugs ennå, men siden den fortsatt er ny og utvikles mye fortsatt er det nok noe som kan skje, så man bør være litt forsiktig å basere seg for mye på appen ennå. 

https://homey.app/no-no/app/no.homely/Homely/

Endret av Marium0505
Fikset typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
hjemmedude skrev (På 16.11.2022 den 10.30):

Det er bra! 
Jeg venter i spenning på en integasjon mot home assistant.. 🙂

 

Jeg har fått dokumentasjon fra homely og lurer på å lage støtte til Home Assistant. Har ikke orket å gå igang ennå, har ikke laget noe til Home Assistant tidligere, men har mye python erfaring. Er det noen andre som har noe erfaring med Home Assistant?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en pull request inne på et første forsøk nå. Den er enkel og støtter kun bevegelsessensor, røykvarsler og dørsensor siden det er det jeg har. Får ikke til å koble til websocket ennå så venter på Homely support. Baserer meg derfor foreløpig på polling. Funker for temp og slik, men ikke bevegelse og alarm.

 

https://github.com/home-assistant/core/pull/84951

 

Kanskje lage en egen tråd på dette etterhvert.

Endret av kolaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.