Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elendig rekkevidde Z-TRM3


olej

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg kjører i dag ett lite Z-Wave nettverk på hytta der jeg har en Heatit TF016 med FW1.8 som fungerer helt som jeg ønsker, har også noen Fibaro Motion Sensor som fungerer fint. Jeg hadde på dette tidspunktet en Z-Wave Razberry GIPO kort på Pi3.

Kjøpte rett etter jul en ny Z-Wave  Z-TRM3 Fw4.0 som jeg skulle legge til nettverket, noe som viste seg å være vanskelig og etter en del googling ser jeg at jeg ikke var alene om det. Kjører i dag Pi3 med Aeotec USB Z-Stick Gen5 og helt nyinstallert HA og har satt opp Z-Wave JS, jeg har fått lagt til alle enhetene i nettet mitt på nytt.

Problemet i dag er at rekkevidden på den nye Z-TRM3 termostaten er helt elendig, jeg får ikke kontakt med den uten at GW står på samme rom som termostaten, gjør de det så fungerer alt som en drøm (får endret target temperatur også). Men jeg ønsker ikke at GW skal ligge inne på badet, der jeg ønsker å ha den er ca 5 meter unna og jeg har en termostat som står i gangen som er ca 2,5 meter unna GW og termostaten på badet. Jeg regner med dette ikke er normalt, er det noen andre som har opplev dette problemet?

 

Jeg regner med at dette er en reklamasjonssak?

 

Ole Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en Pi2 med aeotec usb, og to stk Ztrm3. Det er hele zwave nettverket mitt for øyeblikket.

Hadde i starten GW ute i garasjen, og nærmeste termostat inne i huset, sikkert 10 meter unna, gjennom en lecavegg og en yttervegg, og en innervegg. Den andre termostaten ca 4 meter fra den første, i retning vekk fra GW. Dette gikk bare så vidt, og opplevde ofte at det var utilgjengelig. Flyttet derfor GW inn i en bod inne, og var da ca 5 meter unna termostat nr 2, med 3 innervegger mellom. Da fungerte dette helt OK. Men pga dårlig wifi-dekning til Pi-en flyttet jeg den enda nærmere, med resultat enda bedre signal.

 

Så hvis dine ikke virker i det hele tatt lengre enn 2m unna, så må det jo være noe gale med antennen e.l. Så kan sikkert være fornuftig å kontakte Thermofloor og høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, en liten oppdatering fra meg.

Jeg fikk tilsendt en ny TRM-3, når jeg fikk byttet den så fungerer alt mye bedre.

Så da var det sikkert noe galt med den som jeg hadde.

 

Så takk til Eldirekte for god support.

 

mvh

Ole Jacob

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Det virker som det er problemer med enkelte av disse. Jeg bestilte 3 stk for å teste med HomeSeer, og 2 av dem fungerte helt fint, og det er 10-15 meter mellom disse og kontrolleren. Nummer 3 var ca 7 m unna, men den fikk jeg stadig problemer med å nå. Fikk returnert den og ny tilsendt, og den har fungert helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.