Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 nekter å dimme, kun av og på


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en Fibaro Dimmer 2 som kanskje noen kan hjelpe med.
 
Vi har en stuelamp med 24 små pærer, tidligere har jeg brukt halogen spotter på 10W, men jeg har nå kjøpt Osram 2W LED som er dimmable. Jeg har byttet ut alle 24 og når jeg skrur på er det selvfølgelig ekstremt sterkt lys. Jeg bruker HomeSeer 4 og jeg går da inn på enheten og sender parameter 13 med setting 1 (ikke ekstra last), for å tvinge en kalibrering. Hvis lampen står på når jeg initierer så går det 2-3 sek så skrur den seg av, etter ca 10 sek kommer den på igjen og er "ferdig". Problemet er at den kan ikke dimmes, den kommer på fullt, og prøver jeg å sette slider på noe lavere så kommer det ny kommando umiddelbart til ON.
 
Jeg har fjernet den fra Z-Wave nettet på korrekt måte, lagt den til på nytt. Jeg har testet parameter 14 både i manuell og auto-calibrate modus, jeg har også testet setting 2 på parameter 13 for å sjekke om det faktisk er ekstra last der (skal ikke være det, men montert av elektriker). Det siste jeg gjorde var å sette parameter 19 til 25% slik at når du skrur på så skal den defaulte til 25%, det fungerer i loggen, men umiddelbart etterpå kommer det en ON. Siden den er fjernet helt fra systemet og lagt inn igjen er det garantert ikke noe innstillinger i HS4 som "overstyrer", ikke at det var det før heller, dimming fungerte helt topp.
 
Det kan legges til at LED-pærene er dimmable og det fungerer fint, jeg testet de med 6 LED og resten halogen før jeg byttet alt, men da selvfølgelig ble jo dim levels rare pga lasten var annerledes enn kalibrert.
 
Er det noen som har noen gode tips?

151992637_887278505361183_5307692135147227911_n.png

151959491_775515446415611_2461448638973522669_n.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, ZoRaC said:

Hvis du HENTER parameter 33, hva sier den? Hvis den er 1, prøv å sett parameter 32 til 0. 

 

Hvor ser jeg resultatet hen? Eller rettere sagt, hvordan får jeg hentet svar? :)

På andre så kan du sende 0 til den parameter, men jeg ser ikke hvor jeg kan lese av svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere så enkelt som at lasta blir så liten at den ikkje klarar å dimme pærene. Uansett: prøv å bytte ei av dei nye LED-pærene med ei gammal halogenpære og sjå om det går fint. Då kan det å kople inn ein Fibaro Bypass 2 vil gjere susen.

 

Korleis er dimmaren kopla opp med mating?

  1. Begge fasane (ved TN-nett: L+N), såkalla 3-wire connection i brukarmanualen?
  2. Kun kopla på eine fasen, såkalla 2-wire connection?

Dette kan vere relevant fordi ved 2-wire connection må dimmaren ha ein viss straum gjennom kretsen for å klare å mate seg sjølv, sidan den i praksis er seriekopla med pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ZoRaC said:


Klarer du å finne spec på 12v trafoen? Kanskje den må dimmes leading edge i stedet for trailing?

200BE551-886E-4BB1-9055-FE9EF28615CC.thumb.jpeg.65fd419753406b853e9c8bf77d077870.jpeg
 

Hender autokalibreringen tar feil. 

 

Er det et problem for trafoen om jeg bare bytter til Leading for å teste? Kan noe bli ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, MrE said:

Når du byttet pærer og monterte inn dimmer 2 - hva gjorde du med trafoen som sto i lampen?

 

Dimmer 2 har sittet der i flere år, jeg har brukt samme lampen lenge men med 10W halogen pærer, nå er alle de 10W pærene byttet med de 2W dimmable Osram LED pærene som jeg har lagt inn bilde av over. Så jeg har ikke gjort noe som helst med trafoen i lampen, den er fullstendig innkapslet i holderen i taket, og hele lampen med "holderen" er så tung at det ikke er trivielt å skru den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Zulboom said:

Det kan vere så enkelt som at lasta blir så liten at den ikkje klarar å dimme pærene. Uansett: prøv å bytte ei av dei nye LED-pærene med ei gammal halogenpære og sjå om det går fint. Då kan det å kople inn ein Fibaro Bypass 2 vil gjere susen.

 

Korleis er dimmaren kopla opp med mating?

  1. Begge fasane (ved TN-nett: L+N), såkalla 3-wire connection i brukarmanualen?
  2. Kun kopla på eine fasen, såkalla 2-wire connection?

Dette kan vere relevant fordi ved 2-wire connection må dimmaren ha ein viss straum gjennom kretsen for å klare å mate seg sjølv, sidan den i praksis er seriekopla med pærene.

 

Jeg vet egentlig ikke hvordan den er koblet, det er min elektriker som gjorde det for endel år tilbake. Han har også huset sitt fullt av Fibaro, så jeg antar han har gjort det på "rett" måte. Dette har jo fungert helt topp i alle år med halogen, men nå altså enten av eller på med LED.

Jeg tror ikke 50W skal være for lav last uten bypass, men har ikke sett det noe sted hvor mye man må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte parameter 1 til 1 (laveste dimme nivå) og nå dimmer den nedover, men det går selvfølgelig ikke helt til bunn før noen av LED pærene slukker. Jeg kan dimme ganske lavt ned mens den er på, men hvis jeg da slår av, og så på igjen, så er det bare 2-3 pærer som lyser mens de fleste er mørke, helt til jeg eventuelt dimmer opp igjen et stykke.

Kan man trekke noen fornuftige slutninger ut av det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

Kan man trekke noen fornuftige slutninger ut av det? :)


Ja, Fibaro Dimmer 2 er for LED-last på 50-200VA. Så på lavt dimmenivå blir det for lav last. Så jeg ville funnet laveste nivå det funker på og satt parameter 1 til den verdien - da blir det laveste innstilling etterpå. 
 

Kan også hende det hjelper med en Fibaro Bypass 2, men det har jeg ikke noe erfaring med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:


Ja, Fibaro Dimmer 2 er for LED-last på 50-200VA. Så på lavt dimmenivå blir det for lav last. Så jeg ville funnet laveste nivå det funker på og satt parameter 1 til den verdien - da blir det laveste innstilling etterpå. 
 

Kan også hende det hjelper med en Fibaro Bypass 2, men det har jeg ikke noe erfaring med. 

 

Ja det var det som var planen min og, utfordringen er at når jeg skrur på igjen så kommer bare noen få på, så jeg må sette den høyere enn jeg egentlig vil ha den på. Men skal teste litt mer på det.

 

Ang Bypass, jeg tror faktisk jeg har en liggende så jeg kan prøve å få testet det. Men jeg liker ikke å koble selv så jeg må få tak på en elektriker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må bytte trafo, en trafo for halogen vil slite med å dimme led lys som du beskriver. 

Du får nok dimmet lavere og mer stabilt med ny trafo beregnet for led.

 

Hvis du ønsker å starte med mye lys er det jo mulig. 

 

7B97B489-368F-4AF3-8839-9DA452891BC6.jpeg.b52580116e35582b4b53f1f721f497af.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.