Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

xComfort og automasjon


moistcloth

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Helt er ny her, og tilgi meg om svarene på spørsmålene alt eksisterer på forumet her (eller andre steder), men har ikke fått helt svar på det jeg lurer på.

 

Status nå: Jeg er snart ferdig med oppussing av hus, og hadde egentlig ikke kjempestore planer for automasjon. Har xComfort-aktuatorer i en rekke lyskilder og varmekilder, og bruker SG-smart på noen lyskilder oppe i 2.etg. Chromecast brukes på tv-ene i huset, har foreløpig en google nest mini.

 

Meget fornøyd med stemmestyring gjennom Google, og kunne for så vidt klart meg fint med å bygge videre på en løsning der Google Home er i sentrum. Dessverre så er det lite muligheter for automasjon gjennom Google Assistant utover rutiner som starter på faste tidspunkter, og delvis gjennom IFTTT. SG Smart-appen fungerer jo helt greit, men ingenting å juble for. Ikke fått til å få Sg Smart-app til å fungere opp mot Google Assistant, og hvis jeg ikke har mistforstått må jeg kjøpe en Gateway for å få dette til å snakke sammen. (Meget lite interessert i å bygge videre på den løsningen.) Har Verisure nå, men dette skal sies opp da jeg syns jeg får lite valuta for pengene. Vil sette opp egne løsninger for brann, innbrudd, overvåkning osv under den urimelig lange oppsigelsestiden til Verisure, og vil da ha løsninger som etter min mening gir like mye trygghet som det Verisure gir. (ikke at dette skal være en debatt om akkurat det)

 

Veien fremover: Jeg har vurdert xComfort Sensio opp mot lys og varme, da dette alt på lang vei er på plass alt med tanke på aktuatorer på lys og varme i boligen alt. Selv om det er en kostbar løsning, så er mye av dette alt kjøpt inn, pluss at jeg får tak i materiellet til en gunstig pris. Kjenner en elektriker, så får en del gratis hjelp av ham, så regnestykket for min del er noe annerledes enn hvis man skal betalte fullpris og timebetaling for altmulig. Har sett på Homey Pro som hub, da jeg liker brukersnittet og måten man setter opp automasjon på. Er det noen som har erfaringer med xComfort Sensio (evt kun xComfort via en bridge) for automasjon? Er Homey+Sensio mulig?

 

Om Samsung Smartthings var i utgangspunktet en løsning jeg syns virket grei både mtp pris og brukersnitt (og ja, er klar over begrensningene), men den er uaktuell pga manglende kompatibilitet til løsninger jeg skal ha.

 

Har tenkt litt på Raspberry Pi+Home Assistant (eventuelt Homeseer eller en annen løsning) . Fordelene ved denne løsningen med tanke på fleksibilitet, og delvis pris, er absolutt appellerende. Det at løsningen krever litt mer innsats og læring, pluss at den fremstår litt mindre som "plug&play" gjør at jeg ikke er helt solgt . Er det noe kompatibilitet opp mot xComfort/Sensio? Ønsker at ting skal være overkommelig for samboer ved eventuelle problemer, uten at jeg skal påstå at jeg er noe teknisk geni. Overbevis meg gjerne at jeg tar helt feil om at noen av disse løsningene er de beste.

 

Eventuelt: noen som har noen tanker om hva fremtiden bringer med tanke på automasjon i Google Home?

 

Takker for alle svar på det her, og ber nok en gang om tilgivelse om jeg stiller spørsmål jeg burde funnet svar på andre steder.

 

 

 

Endret av moistcloth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Problemet ditt er dessverre her, for svaret er, kort fortalt, "nei". :( 

Har tenkt litt, og ender opp med kombinasjonen Raspberry Pi, Home Assistant og Google Assistant. Fant ut at jeg kan kjøre automasjon gjennom at Raspberry Pi+Home Assistant sender commands om feks lys av/på som en erstatning for stemmestyring når visse vilkår er oppfylt (feks dør lukket/åpen) til Google Assistant,  som deretter sender disse til Sensio. Da vil jeg i praksis ha automasjon på Sensio, pluss alle andre gledene og kompatibiliteten som HA/Pi har gjennom z-wave/zigbee.

 

Fornuftig løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, moistcloth skrev:

Fornuftig løsning?

Ikke etter min målestokk. ;)  Jeg prøver å unngå for mye "hacking" av skytjenester som her for hvis noe skjer med implementasjonen, Google Home, internettforbindelsen, etc, så virker ikke automasjonen. Og ingentinger så nedtur som automasjon som ikke virker.

 

Men hvis du er fornøyd, så er jo det et svar godt nok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har revurdert  hele den løsningen også, litt pga refleksjoner etter  @Moskus sin kommentar.
 

Tror jeg prøver meg på Futurehome, og bytter ut xComfort med zwave/zigbee. Tror besparelsen i billigere løsning og ingen fordyrende abonnementer vil gjøre at jeg glemmer de altfor dyre dimmer/aktuoator-løsningene jeg har «feilkjløpt» ca 3 timer etter jeg har fått opp den nye løsningen. Kan kjøpe omtrent drøssevis med «nice to have»-produkter for det jeg sparer (veit at jeg da sparer ingenting, men er ikke et spareprosjekt fra før heller 😅)
 

Om jeg angrer veldig på Futurehome er det ikke noe krise å bytte over til en annen hub uansett. 


Mer fornuftig, @moskus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: ringte til Sensio, og der må du henvende deg skriftlig mtp tekniske spørsmål ifm smarthus. Lite lovende.

 

Eaton svarte, men de har ingen løsning for integrasjon opp mot andre løsninger enn Sensio pr dags dato, og dette da via en særdeles usikker google assistant-løsning. De hadde fått MANGE henvendelser, og vurderer å gjøre noe. Både Sensio og xComfort sine apper får ikke akkurat stående applaus på verdensveven. Også lite lovende.

 

Dette (pluss kommentar over, og flere andre ting) gjør at jeg rett og slett forlater hele xComfort-løsningen. 
 

Tror jeg bruker Ockhams velkjente barberkniv og går ut i fra at den relativt enkle løsningen jeg nå går for, er overlegen den kompliserte, dyre og potensielt mislykkede løsningen jeg først skisserte.

 

Følger fortsatt tråden, og tar gjerne imot innspill likevel.

Endret av moistcloth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, moistcloth skrev:

Om jeg angrer veldig på Futurehome er det ikke noe krise å bytte over til en annen hub uansett. 


Mer fornuftig, @moskus ?

Ja, helt enig i dette. :) 

 

 

17 minutter siden, moistcloth skrev:

Dette (pluss kommentar over, og flere andre ting) gjør at jeg rett og slett forlater hele xComfort-løsningen. 

Det er egentlig ingenting teknisk i veien med xComfort. Det er bare så lite integrerbart, og de løsningene som finnes for det blir veldig "hack", som vil eller ikke vil virke om 3 år.

 

18 minutter siden, moistcloth skrev:

Tror jeg bruker Ockhams velkjente barberkniv og går ut i fra at den relativt enkle løsningen jeg nå går for, er overlegen den kompliserte, dyre og potensielt mislykkede løsningen jeg først skisserte.

Tror du satser godt, jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.