Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hus, vannbåren varme hele året eller elektrisk på sommer?


pannelars

Spørsmål

Driver å setter opp løsning sammen med rørlegger og elektriker. Har derfor begynt å diskutere mine behov. Har bestemt meg for Luft til vann varmepumpe og Vannbåren varme i begge etasjer og alle rom. Vil da også bruke varmepumpe til å forhåndsvarme varmtvannstanken. 

 

Spørsmålet mitt er om det er lurt/lønnsomt å legge elektrisk varme på bad slik at hele vannbåren varme anlegget med varmepumpe kan slås av på sommerstid?

Vil da på sommerstid bruke strøm på EL-varmekabler på 2 bad + mister forhåndsvarming av vann til Varmtvannstanken. Noen som har erfaring eller regnet på hva som lønner seg?

 

Smartstyring:

Ift styring av dette har jeg skjønt at med heatit Z-Water kan jeg styre sløyfene til rommene med romføler/senor. Har ikke sett noe fornuftig styring av varmepumpen, er ikke dette nødvendig? Varmepumpen kommer med et panel for å styre den. (Antar dette er proprietært for merke)

 

Kommer sikkert flere spørsmål senere, men dette er hva jeg sitter litt fast på akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det der ligner på mitt oppsett, luft/vann VP som forvarmer bereder og vannbåren varme i alle gulv. Hos meg lever VP sitt eget liv, vet ikke en gang effektforbruk (kan lese av en del manuelt på energimåler i systemet men har ikke satt meg inn i den) og gulvsløyfene styres ac doble Qubino Z-Wave releer og DS18B20 sensorer i alle gulv via Fibaro UBS. Termostater ligger i HomeSeer Events og er såpass enkle at dersom temp<setpunkt, slå på, ellers slå av. Trenger ingen hysterese eller slikt fjas da hele systemet er såpass tregt som det er, både aktuatorer og massen som skal varmes opp. Jeg kjører på ca 25 grader i alle gulv og 30-31 i badegulv og da har jeg en rimelig grei grunnvarme i hele huset på vintertid, betydelig lavere eller helt slått av om sommeren. Eneste styringen jeg har på VP er muligheten til å slå den av i de periodene strømmen er dyr, da stenger jeg også ned all annen varme som ikke er absolutt påkrevd. Å slå av gulvene for noen timer er ikke noe problem annet enn for badet, der blir det lett kjølig.

 

Jeg har ikke regnet noe på økonomien i dette men regner med at varmepumpe bør være vesentlig rimeligere å bruke enn direkteoppvarming med varmekabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.