Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Organisering av cat6 kabler?


Anbefalte innlegg

Har laget et skap hvor jeg skal ha inn diverse tekniske enheter. Modem, router, switch osv.

Har fått klargjort for strøm til alle enheter, men trenger en ryddig avslutning på alt av cat6 kabler som kommer inn i skapet. 

 

Ser så rotete ut om alt av kabler kommer direkte ut av veggen, så ønsker noe som gjør organiseringen her bedre.

 

Finnes det patchepanel som kan felles inn i en 48mm tykk vegg og som gir plass til alt som skal i på baksiden av et patchepanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Finnes det patchepanel som kan felles inn i en 48mm tykk vegg og som gir plass til alt som skal i på baksiden av et patchepanel?

5 cm er veldig snaut.

 

Kan du fore ut? Kan jo bare gjøres med to enkle lekter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett ikke. Hvor mye plass trenger en for noe slikt og finnes det slike som kan felles inn i vegg? Skapet er i utgangspunktet kun for å skjule sikringsskapet, men for at det skulle gå opp estetisk fikk jeg et ekstra skap på siden som kan benyttes til alle mulige tekniske ting for å få de vekk fra stuen. 

 

Hyllene blir små , B25 og D17 så alt av utstyr må nøye planlegges med tanke på plass. Alt av utforing vil gjøres inni skapet og dermed stjele verdifull plass.

 

Så for meg et patchepanel felt inn i veggen som kan tas ut om noen av trekkerørene skal ha nye kabler i ettertid. 

 

Ser noen løsninger med tanke på utforing. Heve bunnen i skapet og legge det der, her vil det ikke ha noe betydning om jeg må heve bunnen 30 cm. Da kan jeg også ha løs bunn som gjør det enklere å få tilgang til trekkrør og slikt i ettertid. Patchepanel festet i bunnplaten og kabler trukket ryddig langs baksiden til de ulike hyllene. Alternativt utnytte plassen over taket i skapet og ha det her. Upraktisk arbeidshøyde å ha alt slikt utstyr høyt oppe i skapet, men samtidig holder jeg nysgjerrige unger unna da 😅

 

Fore ut sidevegg på deler av skapet, nederste 60 cm eller noe.

 

Alternativt bare la alle 12 kablene komme ut i to synlige tabbebokser. Det er jo skjult i ett skap, men gjør litt vondt likevel å ha det slik

 

Tror jeg falt for å bruke takplaten mens jeg resonnerte for meg selv her nå 😅

 

Men hva trenger jeg for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror derfor beste løsning blir å felle det inn i takplaten. Da blir det også enklere med trekkerør fremfor å få en solid knekk i bunn.

 

Men var dette med størrelsen på hyllene. Finnes det slike panel som kan felles inn, og som samtidig er mindre enn 25 cm?

 

Kan gjerne ha to stk så lenge de får plass. Eneste jeg har funnet som ser ut til å kunne felles inn er 12 porter og 26cm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Cat6moduler for innbygging i svakstrømsskap.

Ikke de mest estetisk pene kanskje, men de bygger desidert minst av de jeg har sett.

Garo har en type.

 

Om det er mulig å få kjøpt noe slik uten å være el installatør bedrift skal jeg ikke si noe om.

Ta en telefon og hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt må jeg finne en som kan festes på vegg og ikke innfelt, noe ala dette. Kan da fortsatt skjule baksiden hvor alt av kabler går inn så kan være en løsning det. Vet jo ikke hva som finnes av utstyr eller hva jeg trenger for å koble alt sammen 😅

 

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/patchpanel/patchpanel-12-porter-cat.-6-p68897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.