Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Salvesen's system


Salvesen

Anbefalte innlegg

Får vell ta en liten oppsummering jeg også da, er relativt nytt alt sammen så blir vell utvidet etterhvert. Flyttet inn og startet prosjektet i oktober, men er godt på vei etterhvert :)

Kontroller

Har nettopp gått til innkjøp av en MSI cubi som kjører win 10, har oppgradert den med 8GB med ram, den kjører en celeron prosessor på 1,6Ghz som kan gå opp til 2,48 på turbo, kun 32Gb med lagring men har 1TB nettverksdisk som jeg bruker til allslags liggende i huset så det går bra. Den kjører HS3 standard lisens og etter litt kluring med å få systemet over fra rpi'en ser den ut til å klare seg veldig bra til formålet! Deiligt å være på windows må jeg si! 

 

Lys

Samtlige lys i leiligheten er av philips hue, valgte disse da de er lett tilgjengelig og inngår i en rekke systemer. Eneste lyset jeg har av en annen type er i speilet på badet, det styres via en aeon labs bryter via homeseer. 

 

Har ikke kjørt på med så mye automasjon her enda, men typisk går lysene gradvis av på kvelden og på om morgenen(soverom), ellers styres alt via Alexa pr i dag. Ellers noen diverse IFTTT triggers for når jeg får sms osv. 

 

Adgang/dør

Her har jeg en Id lock som åpnes via ett xNT implantat i handen fra utsiden og via Alexa fra innsiden. Håper å få satt opp kamera og luke ut når døren åpnes fra kodepanelet og så sende meg mail med bilde. 

 

Ring dørklokke som gir meg beskjed via app når det er folk utenfor, har dog ikke fått det inn i homeseer(enda)

 

Rengjøring

Har en Ilife v5s robot støvsuger som skal kjøre en gang til dagen, men den har gitt opp virker det ut til så har kjøpt inn en IR blaster som skal starte den en gang i døgnet i stede for. Pr i dag styres den via en AnyMote og Alexa, men det krever at jeg/mobilen er hjemme. Forhåpentligvis vill den nye IR blasteren og homeseer ordne dette for meg når jeg ikke er hjemme i fremtiden. 

 

Har også en magnet sensor som via homeseer sender meg mail når robot vasker/er ferdig. 

 

Varme/klima

Pr i dag har jeg en varmepumpe i stuen som styres via Alexa > anymote når dette trengs ellers kjører den events i homeseer hvor den styres via en zxt-120 IR blaster. 

Soverom har panel ovner med styring via aeon labs fjernstrømbrytere, på bad har jeg en heatit termostat som styrer varmekablene. 

Temperatur blir stort sett målt av aeotec multisensorer, hue motion/temp sensorer og netatmo værstasjon. 

 

Ventilasjon kjøres på lav/høy avhengig av CO2 nivå, fuktighet og hjemmemodus, dette gjøres ved en z-uno og to 5V rele. Evt kjører jeg via alexa kommandoer om jeg vill overstyre. 

 

TV/media

Alt av media utstyr styres via Alexa > anymote, utrolig deilig å slippe alle kontroller og bare forholde meg til mobilen eller at Alexa tar seg av det. Eneste som er litt kjipt er at det bare er enveis kommunikasjon. Men dette kan jo løses med å se på energi trekket til de enkelte enhetene, får se hva det blir til i fremtiden :)

 

All lyd i huset går via sonos høytalere, har 2 play 5, 3 play 1, 1 play bar og en sub. Styres via alexa og homeseer enn så lenge, men håper alexa skill snart er på plass fra sonos. I tillegg gir jeg alle beskjeder via homeseer gjennom høytalerne, fungerer ok men ikke helt perfekt. 

 

Alarm

Har magnetsensorer på alle dører og vindu, 4 motion sensorer og kode panel fra zipato. Sistnevnte er dog noe jeg må bytte da den sluker batteri, må bare finne en go erstatning. 

 

Ser også på muligheten for å få inn brannsystemet i homeseer, ut i fra manualen ser det ut til å være en ledig utgang på modulen men jeg har ikke fiklet for mye med den enda da det er ett felles system i borettslag. 

 

Bil

Siden jeg er så heldig å ha en bil med åpent API har jeg pr i dag lagt inn mulighet for å styre HVAC i bilen på via homeseer, dette gjøres enten on demand via alexa eller når jeg setter huset i morgen modus. 

 

Etterhvert håper jeg å få lagt inn muligheten til å spør om status på lading og annen info fra bilen via alexa og gjerne få til en logisk styring av lade tidspunkt slik at bilen alltid er ferdig ladet når jeg trenger bilen(fordeler ift varme).

 

Scada

 

Har lekt meg litt i imperihome de siste dagene, ganske lettvindt men sterkt begrenset scada system. Gjør jobben enn så lenge, men blir vell å migrere over til HStouch etterhvert tenker jeg. 

Noen bilder: 

 

IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

Endret av Salvesen
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, eivtress skrev:

Haha, der så det blodferskt ut. Er det det eneste stedet i hånda man får satt den? Ser ut som det hadde vært enda mer praktisk inni håndflaten.

 

Hehe ja var minutter etterpå :P Det er anbefalt å sette den der da den "hviler" på en pute og det ikke er så mye en kan skade inni der, eller det er slik jeg har forstått det i det minste. Selve elektronikken sitter i en glass beholder så den kan jo knuses om den ligger inntil noe hardt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Salvesen skrev:

 

Hehe ja var minutter etterpå :P Det er anbefalt å sette den der da den "hviler" på en pute og det ikke er så mye en kan skade inni der, eller det er slik jeg har forstått det i det minste. Selve elektronikken sitter i en glass beholder så den kan jo knuses om den ligger inntil noe hardt osv. 

 

Jeg skjønner. Jeg tenkte det kanskje gikk an å ha den mellom tommel og pekefinger som du har, men injisere den fra undersiden, sånn at man kan holde hånda flatt mot sensorer. Ikke at det er så utrolig slitsomt og vende hånda, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, eivtress skrev:

 

Jeg skjønner. Jeg tenkte det kanskje gikk an å ha den mellom tommel og pekefinger som du har, men injisere den fra undersiden, sånn at man kan holde hånda flatt mot sensorer. Ikke at det er så utrolig slitsomt og vende hånda, men dog.

 

Det er nok mulig, men tror det ligger litt mer knask der som en kan ødelegge, i tillegg er den jo veldig utsatt. Men alt er jo mulig! Ser de lager diverse fleksible greier også, men da må en jo skjære å stå på da de er tynne menn breie. Holder lenge med den sprøyten for min del:P Er ikke så glad i nåler og slikt for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
2 timer siden, Moskus skrev:

Det hadde jo vært kjekt med litt mer detaljer om hvordan du snakker med bilen og hvordan du har satt opp Alexa til å respondere til det. :) 

 

Absolutt, kommunikasjon med bilen brukes via en python klasse for enkelheten sin del.(https://github.com/gglockner/teslajson), har satt opp diverse eventer i HS som kjører script laget på denne klassen og noen av de trigges på ord fra alexa :) Planen er å bruke API'et direkte i homeseer etterhvert slik at jeg kan hente ut litt mer detaljer, men jeg må fordype meg litt mer i VB før jeg legger ut på de planene :)

 

EDIT: Fant ut at det fantes en skill i alexa som bruker Tesla sitt API allerede, så nå kan jeg spør om det meste eller gi kommandoer der i fra så tar homeseer seg av de automatiske oppgavene. Perfekt :D

Endret av Salvesen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.