Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjelp meg med valg av oppsett ! (Helt fersk)


Fredrikstli

Spørsmål

Verisure kommer snart og henter eksisterende utstyr, og jeg blir sittende igjen med Yale Doorman V2N uten noe annet.

 

Hva bør/må jeg ha av smartutstyr, og må jeg ha Yales smarthub, eller kan jeg bruke en annen?

Jeg ønsker å få samlet mest mulig i en app om mulig (bruker iOS)

Jeg har også Siemens ovn som er koblet til WiFi gjennom egen app, men dette er vel vanskelig å integrere

 

 

Jeg trenger hjelp til valg av hub dersom jeg kan bruke en annen enn Yale.

Kan jeg da også kjøpe røykvarslere, sensorer, kameraer, temp/luftfuktsmålere fra andre leverandører?

 

Innkjøp jeg trenger tips på:

1. Yale smartmodul (som monteres i dør) - eller finnes det en annen jeg bør velge?

2. smart hub

3. Røykvarslere

4. temp/luftfuktsmålere

5. dør/vindussensorer

6. kameraer

7. Noe annet som anbefales?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
14 minutter siden, stigvi skrev:

Du kan jo kikke litt her og se om dette hjelper deg.

Integrations - Home Assistant (home-assistant.io)

Som sagt er jeg helt ny på dette. 
kan alt som bruker Zigbee (inkl Yale doorman v2n) interegreres med Home Assistant?

 

jeg glemte å skrive at jeg ønsker å bruke Philips Hue i alle lyskilder og ha Sonos eller liknende til lyd i flere rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Yale Doorman V2N kjører en kryptert Zigbee-implementering, så den må gå utenom uansett.

 

Men ellers kan du kjøre Zigbee og Z-wave i Home Assistant (eller HomeSeer, Homey, etc, etc, etc), men selv om det ikke er supervanskelig, krever det litt innsats. :)

Alle løsninger vil kreve litt å sette seg inn i.

 

F.eks. kan du for Zigbee typisk velge mellom deCONZ og en Hue hub. Hue hub "bare fungerer" stort sett, mens deCONZ krever mer oppsett og innsats, og dermed er mer "altspisende".

Går du for Z-wave, så er det få gatewayer som er bedre på det enn HomeSeer. Men i praksis trenger du kun en USB-pinne for Z-wave, som f.eks. UZB1 eller AeoTec Z-stick gen 5.

 

Stort sett kan alle gatewayer nesten det samme, men har forskjellige veier til Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror du må bruke Yales Smart Hub for å få det til, men ikke helt sikker.

 

Selv har jeg dette integrert med Apples HomeKit via Homebridge og Homebridge-Verisure plugin på PC med Win10 (mange bruker Raspberry Pi).

 

Alt annet (lys, røykvarslere, bevegelse-, dør- og lekkasje-sensorer m.m.) har jeg også integrert med HomeKit via forskjellige plugins i Homebridge. Har Hue og deCONZ, og bruker Homeseer HS4 for automatisering.

 

Ganske fornøyd med løsningen, men krever litt innsats (som Moskus skriver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, ReidarRoen skrev:

Tror du må bruke Yales Smart Hub for å få det til, men ikke helt sikker.

 

Selv har jeg dette integrert med Apples HomeKit via Homebridge og Homebridge-Verisure plugin på PC med Win10 (mange bruker Raspberry Pi).

 

Alt annet (lys, røykvarslere, bevegelse-, dør- og lekkasje-sensorer m.m.) har jeg også integrert med HomeKit via forskjellige plugins i Homebridge. Har Hue og deCONZ, og bruker Homeseer HS4 for automatisering.

 

Ganske fornøyd med løsningen, men krever litt innsats (som Moskus skriver).

Skjønner at dette krever litt mer innsats enn jeg opprinnelig tenkte.. Jeg kan nok få lest meg opp på mer avanserte innstallasjoner og få til dette. 

 

 

Kan noen gi meg forslag til produkter å velge i disse kategoriene?

 

1. Yale Smartmodul for dør - Andre produkter som kreves for integrering?

2. smart hub

3. Røykvarslere

4. temp/luftfuktsmålere

5. dør/vindussensorer

6. kameraer

7. lyd-system (Sonos?)

8. Lys inne og ute (her tenker jeg philips Hue hele veien)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du vil ha det enkelt så begynn med å lese om FutureHome.

Det støtter mye Z-wave og mer og mer Zigbee, så du har mye å velge mellom.

 

https://support.futurehome.no/hc/no/articles/204691155-Produktoversikt-Hvilke-produkter-støttes-av-systemet

 

Her er listen over støttet utstyr:

https://www.notion.so/27ad744ab6e14cc58060e6b54559406c?v=26ef071444fc43e5a5f44b6d5d20c45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.