Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kablet nett til hus og leieboer med Edgerouter X


fred

Anbefalte innlegg

 

 

Heisann,

 

Siden det er min første post tenkte jeg at jeg burde nevne at jeg hovedsakelig driver med elektrodesign til det daglige, så jeg har veldig lite erfaring med kablet nettverk..! Så hvis noe er rart eller uklart så bare spør.

 

Jeg har fått leieboer i huset og tenkte å gi de en egen kablet nettverkslinje så de kan styre med wifi og router selv.

 

Jeg har kjøpt inn en Edgerouter X og en POE switch og en tp-link eap-245 AP, og når jeg først var i gang la jeg opp kabling med koblingspunkter til alle enheter i huset og samlet de i et patchepanel på kontoret, men ble litt usikker på hvordan jeg skal sette opp nettet mitt. har kommet frem til to alternativer.
 

Alternativ 1:

 

NETTVERKSDIAGRAM.thumb.jpg.48202c1fdd0a1d54306d4cf181043e00.jpg

 

Den enkleste løsningen jeg ser for meg er jo å bare bruke edgerouteren (ruter 1) mot wan porten, og ha ett nettverk med to ip addresser som begge ruterne (ruter 2 og ruter 3) vil koble seg til. men det virker veldig tungvint for meg ettersom jeg kjører en del spillservere og tjenester på mitt eget nett og er avhengig av en del port forwarding, så da vil jeg jo måtte forwarde i både ruter 1 og ruter 2... Men jeg ser jo for meg at dette bør være en ganske stabil løsning for begge parter da Ruter 1 ikke gjør annet enn å fordele trafikk mellom de to ruterne.

 

 

 

Alternativ 2:

 

NETTVERKSDIAGRAM_var_1.thumb.jpg.e6fab5db81c315b6a539048f5209f461.jpg 

 

Bruke Wan-2Lan2 funksjonen i edgerouteren, og sette opp to VLAN, og sette opp brannmurregler som forhindrer kommunikasjon mellom de. Dette ser jeg for meg som den beste løsningen i forhold til vpn og port forwardeing, men jeg ser for meg at den kanskje er litt mer ustabil, da router 1 må allokere alle ip addresser? (dette vet jeg ikke noe om, er vel bare en magefølelse)

 

Alternativ 3: 

 

Noen bedre løsninger?? Sånn om nettverket mitt generelt, så har jeg en windows mediassenter/plexserver , som også kjører minecraft og factorio  server for venner + det vi spiller for øyeblikket, og en dell linux server som kjører homeassistant og litt forskjellig vpn og automasjonsting. På wifi har jeg 15 hjemmelagde ESP sensorer for temp/fukt/lys + litt forskjellig smarthus ting (tibber pulse, værstasjon)  Foreløpig har vi et dedikert coax modem, men i løpet av våren får vi altibox fiber som jeg tenker å kjøre i bromodus med 1 wan + 3 tv

 

Takker for alle svar  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Et kjapt svar, uten at jeg har sett så mye på oppsettet ditt.
Men siden du har en Edgerouter X kan du koble til fra fiverkonverter inn på eth0

Så setter du eh1,eth2,eth3 og eth4 i switch. Opprettet 2 lan, eller flere om du ønsker.
Tagg de forskjellige lan i switch, og opprett brannmurregel at hybelnett på f.eks eth4 ikke har tilgang til ditt nett som er på eth1,2, og 3.

Så kan de i hybelen ha en switch hvor f.eks iptv, og nett sendes som trunk på den ene kabelen fra edgerouter-x.
Skal de ha wifi benytter de en router som settes opp som aksesspunkt.

Har samme oppsett hos meg med Edgerouter. Hvor en kabel går ned til hybel.. Og de i hybelen er da på eget isolert nett.

Edgerouter-X klarer fint å håndtere DHCP på ditt og hybelnettet samtidig

 

Endret av Olstig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2021 den 19.18, Olstig skrev:

Hei

 

Et kjapt svar, uten at jeg har sett så mye på oppsettet ditt.
Men siden du har en Edgerouter X kan du koble til fra fiverkonverter inn på eth0

Så setter du eh1,eth2,eth3 og eth4 i switch. Opprettet 2 lan, eller flere om du ønsker.
Tagg de forskjellige lan i switch, og opprett brannmurregel at hybelnett på f.eks eth4 ikke har tilgang til ditt nett som er på eth1,2, og 3.

Så kan de i hybelen ha en switch hvor f.eks iptv, og nett sendes som trunk på den ene kabelen fra edgerouter-x.
Skal de ha wifi benytter de en router som settes opp som aksesspunkt.

Har samme oppsett hos meg med Edgerouter. Hvor en kabel går ned til hybel.. Og de i hybelen er da på eget isolert nett.

Edgerouter-X klarer fint å håndtere DHCP på ditt og hybelnettet samtidig

 

Da går jeg for den løsningen! Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.