Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google stemmestyring, hvordan endre kommando ord?


Tom

Anbefalte innlegg

Hei, for å skru aircondition av og på så har jeg laget meg en virtuell device og denne bruker jeg Google Home på: "Ok google, skru vifte på". Og dette fungerer kjempefint!

 

Tenkte jeg skulle gjøre det samme med markisene i stua, men hvordan kan jeg endre ord for å kjøre dem opp/ned?  Aller helst så vil jeg jo kunne si: "Ok Google, markiser ned" Regner med at jeg børe endre "control use" til noe annet enn _on eller _off, men finner ikke f.eks. _up eller _down.

 

Noe som har forslag til løsning?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tom skrev:

Regner med at jeg børe endre "control use" til noe annet enn _on eller _off, men finner ikke f.eks. _up eller _down.

Det er fordi de ikke finnes for "generell implementering". :(

Tåpelig? Ja, helt riktig.

 

Da er rutiner det beste du kan gjøre. Jeg har "open garage" og "close garage".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, BME skrev:

Du kan vel bruke Event i HomeSeer, som du kaller hva du vil, og aktivere dem via Google Home og stemmestyring?

Ja, men måten å kalle dem på er å "skru dem på", man kan ikke bare si rutinen (hverken Alexa eller GH gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "aktiver" når jeg aktiverer eventer. F.eks. sier jeg "OK Google, aktiver P3", og da spilles NRK P3 på Sonos i stuen (via event i HS).

Da har jeg aktivert stemmestyring på eventen, og det er da eventnavnet som brukes.

 

Litt usikker på hvor god løsningen er på eventer med flere ord i navnet - har ikke testet det så mye.

Men i teorien burde en kunne lage event "Markise opp" og "Markise ned", og så si "OK Google, aktiver Markise ned"

 

Om det til syvende og sist er enklere/bedre enn "OK Google, Markise på/av", kan sikkert diskuteres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
13 hours ago, Fredrick said:

Hva mener du med rutiner? Ønsker å få til akkurat dette

Det ligger "rutiner" i Alexa-appen, mener det er nå også er mulig i Google Home.

Der legger man inn trigger "When Alexa hears: open garage", og så action "åpne garasje" (fra HomeSeer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (15 minutter siden):

Der legger man inn trigger "When Alexa hears: open garage", og så action "åpne garasje" (fra HomeSeer).

 

Jeg styrer garasjeporten med smart implant som bare gir én enkelt impuls for åpne/lukke. Samtidig har jeg magnetsensorer som merker om portene er lukket. 

 

Har du da et event i Homeseer som heter "Åpne garasje"? Triggered manually & Magnetsensor garasjeport == "Lukket" kanskje kunne funket?

 

image.thumb.png.2cf55f382a6544b73fac303cf9c7a1df.png

 

  

Jeg har aldri brukt IFTTT, men er dette en bedre løsning enn det altså?

 

 

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrick said:

Har du da et event i Homeseer som heter "Åpne garasje"? Triggered manually & Magnetsensor garasjeport == "Lukket" kanskje kunne funket?

Nei, kommandoene "open garage" og "close garage" er forelpig dønn like i Alexa-appen. De styrer utgang 1 på Smart implant. 

 

Jeg skal gå over til et litt smartere system etter hvert, skal bare montere en laser slik at jeg kan detektere om bilen er i garasjen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Jeg skal gå over til et litt smartere system etter hvert, skal bare montere en laser slik at jeg kan detektere om bilen er i garasjen eller ei.

Det vekket min interesse. Hvorfor vil status på biler ha noe å si for åpne / lukke port?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrick said:

Og "Åpne garasje" er i dette tilfelle et event?

Nei, det er garasjeporten (Smart Implant).

image.png

 

 

 

21 minutes ago, stigvi said:

Det vekket min interesse. Hvorfor vil status på biler ha noe å si for åpne / lukke port?

Fordi man f.eks. kan ha ulik tid på hvor lang tid det tar å lukke porten avhengig om man kjører inn eller ut av garasjen. :)

Hvis bilen står der når man åpner garasjen, skal porten gå igjen med en gang bilen har passert porten (jeg har en IR-sensor i porten).

 

Hvis bilen ikke står der når porten åpnes, så skal bilen inn i garasjen, og da kan man ha litt mer tid før porten lukkes, f.eks. hvis man vil gå ut gjennom porten istedenfor døren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.