Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartstyre hovedsikring


Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg ikke synes idéen er god. Jeg ser poenget, men det er så mange ulemper. Så lenge du ikke vet HVA som er brannårsaken er det ikke sikkert du gjør situasjonen bedre ved å fjerne strømmen, jeg ville sagt at du heller gjør det verre for deg selv.

 

 

58 minutter siden, Tangodelta skrev:

dessuten kan du pøse på med vann uten å bekymre deg for strømsjokk

Det kan man nok uansett så lenge man har en jordfeilbryter. Og det går nok faktisk bra uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenig. Første brannvesenet gjør er å ta strømmen.

 

Har UPS på smarthub, rutere og fiber.

 

Hvor mange naturlige brannårsaker har du? Elektrisk opp mot 50%, resterende levende lys, peis etc.

 

https://www.altomsamfunnssikkerhet.no/samfunnssikkerhet-og-beredskap/unnga-den-storste-brannarsaken/

Endret av Tangodelta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

de går ikke inn i brennende hus for å ta strømmen.

Det er vel derfor det er påbudt med utvendig og lett tilgjengelig skap med hovedsikring ute på nye hus.

Genialt for gatas pøbelunger. Nå er det ikke "ring og spring", men "slå av og spring"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, stigvi skrev:

Det er vel derfor det er påbudt med utvendig og lett tilgjengelig skap med hovedsikring ute på nye hus.

Jeg trodde det var netteierne som har kjempet for dette fordi "de må ha kontroll over deres eiendom".

 

39 minutter siden, stigvi skrev:

Genialt for gatas pøbelunger. Nå er det ikke "ring og spring", men "slå av og spring"

Ja, jeg har lurt på det der... er vel bare et spørsmål om tid før det blir utbredt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, brannmann er du åpenbart ikke :)

 

Vi må jo ha i bakhodet at dagens brannvarslerere varsler lenge før det oppstår en brann, mikroskopisk røykutvikling er nok, skulle da årsaken være elektrisk, noe den oftest er, vil altså en slik løsning hindre utviklingen av en potensiell brann.

 

 

 

 

Endret av Tangodelta
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tangodelta skrev:

ja, brannmann er du åpenbart ikke :)

Helt sant! :) 

 

Jeg har jo sagt at jeg ser jo poenget ditt.

Men jeg ser også alle tilfellene der strømbrudd hadde gitt meg større problemer når brannalarmen går enn å ha strømmen på.

 

En bedre måte ville da vært å ta strømmen rundt der detektorene går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig teknisk, da tror man gjøre det vanskelig for seg selv. Men, alt må jo dimensjoneres til eget bruk og behov. Har du et "palass" på 1000 kvm kan det nok være hensiktsmessig med en soneløsning, eller at man monterer en switchbot på hver kurs :)

Endret av Tangodelta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god mulighet, mange har jo bakcup løsninger, f.eks nødlys som ikke går via strømnettet. Min forsinkelse gjør at jeg rekker å våkne, hive på klær, lokalisere brannkilde før switchbot aktiveres. Lurt med noen tørre øvelser hjemme for å se mest hensiktmessig metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål til Trøndelag brann- og redning:

Sitat

Hei! Med smarthusteknologi har mange nå muligheten til å automatisk slå av hovedsikringen ved utløst brannalarm i boligen sin. Siden 50% av branner har elektrisk årsak, så kan det gi mening. Samtidig stopper man ventilasjonsanlegg/oksygentilførsel. MEN, det blir også mørkt i huset... 

Hva tenker dere? Er det lurt å koble ut all strømmen ved brannalarm i bolig? Enten automatisk eller ved å slå av sikringen manuelt hvis man har sikringsskapet ved utgangsdøren?


Deres svar:

Sitat

Hei! Interessant spørsmål! Vi rykker ut til mange små branner eller branntilløp hvor det er helt unødvendig at strømmen er utkoblet. Noen ganger vil det å ta strømmen gjøre større skade enn nødvendig, f.eks. kan det bli vannskade på rør hvis det er veldig kaldt ute, eller mat i fryser kan bli ødelagt.  For oss som innsatspersonell vil det ikke spille noen rolle mtp. navigering i huset, vi finner frem uansett. Videre kan evakuering for dere som bor i huset bli vanskelig dersom det er helt mørkt, og har man små barn kan de reagere med å bli redde og gjemme seg. Er det en større hendelse vil vi ønske at strømmen blir tatt i løpet av innsatsen. Oppsummert: Det er vanskelig å gi et entydig svar på spørsmålet ditt!


Så hva med å ha knapper et par plasser i huset, som bryter hovedsikringen? De kan trykkes på når man har verifisert brannårsak og tatt en konkret vurdering av fordelene og ulemper ved å ta strømmen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, ZoRaC skrev:

Samtidig stopper man ventilasjonsanlegg/oksygentilførsel.

Dette har vært diskutert før. Å stoppe ventilasjonen betyr lite for brannutviklingen. Derimot er det viktig å få ut røyk med hensyn til de som er i huset og sånn sett kan det være lurt å sette vifter på maks fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Dette har vært diskutert før. Å stoppe ventilasjonen betyr lite for brannutviklingen. Derimot er det viktig å få ut røyk med hensyn til de som er i huset og sånn sett kan det være lurt å sette vifter på maks fart.


Tja, det er heller ikke et ja/nei-spørsmål:

Sitat

Ett oppfølgingsspørsmål: ventilasjonsanlegg, bør de stoppes ved brannalarm (for å hindre oksygentilførsel), eller kjøres opp på maks (for å ventilere røyk)?


Svar:

Sitat

Vanskelig å svare på dette også, fordi det er situasjonsbetinget. Ventilasjonsanlegget i et bolighus vil utgjøre lite i en brannhendelse, men i større objekt med fare for røykspredning vil det kunne være viktig å slå av. Ikke skru opp ventilasjonsanlegget på maks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ZoRaC skrev:


Tja, det er heller ikke et ja/nei-spørsmål:


Svar:

 

De aller fleste velger idag å kjøre ventilasjon som normalt ved brann. Å slå av ventilasjonsanlegget (steng inne prinsippet) er en uting.

Nå er det også slikt at brannmenn ikke nødvendigvis er de som dimensjonerer, beregner eller utarbeider brannstrategier, det er brannrådgivere.

 

Angående å ta strømmen ved brann hadde jeg nok ikke anbefalt dette til noen.. Ved brann burde man heller bruke smarthuset til å slå på alt lys. låse opp ytterdør, ringe brannvesenet etter enn viss tid for eksempel,

Å våkne på natten ved brannalarm og helt mørkt hus vil nok ikke hjelpe på situasjonen, med mindre man har fulldekkende nødlys eller ledesystem.

Brannvesenet går ikke inn i en bolig for å ta strømmen, når noe elektrisk tar fyr er det ikke slik at strømmen fungerer som bensin for brannen.

 

Kravet om utvendig skap (nek399) er e-verkene som pushet igjennom, det har ingenting med brann.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de andre her. Ikke ta strømmen, men heller tenn lys. Jobber i et nytt industribygg og fremgangsmåten det gjøres ved brannalarm er: Tenn alle nødlys, skru på alle lys i hele bygget på 100%, lås opp alle ytterdører, lukk branngardiner, trinn ventilasjonsanleggene opp til 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/02/2021 at 09:43, stigvi said:

Hva med å ta strømmen kun hvis ingen er hjemme?

Det er vel enda viktigere hvis noen er hjemme. Jeg har bev.styrt lys på batteri på alle soverom (https://xiaomi-mi.com/smart-lighting/xiaomi-mijia-induction-night-light/.)

Ingen ild uten røyk ;) så lys har uansett begrenset nytte i en brannrømningssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Tangodelta skrev (På 25.2.2021 den 17.51):

Har savnet et system som kan slå av hovedsikring, f.eks ved brann.

 

Siden switchbot nå støttes av Homey kjører jeg denne mekaniske løsningen, med en forsinkelse på 60 sekunder når brannalarmer går. 

 

 

20210225_174623.jpg

Kan denne også brukes til å koble inn igjen jordfeilbryter igjen tro? Vet ikke hvor mye motstand bryteren har, men bot er vel opp til 1 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Gravity

Automatisk gjeninnkobling av jordfeilbrytere ble forbudt for mange år siden.

Faren ved automatisk gjeninnkobling er at en "stående" jordfeil som det gjentatte ganger settes spenning over kan utløse en brann.

Eller i verstefall død.

 

Jordfeilbryteren kan enkelt beskrives som en lekkasjevakt for det elektriske anlegget, med samme oppgave som lekkasjevakt for vann.

Stenge ved detektert lekkasje.

Du vil ikke ha automatisk gjeninnkobling av vann ved utløst lekkasjevakt under oppvaskmaskinen, VVB, eller andre steder.

Selv om det i disse tilfellene ikke er direkte fare for liv og helse.

 

Vurder heller å få byttet sikringene til jordfeilautomater og bli kvitt hele den felles jordfeilbryteren.

Få gjerne samtidig en gjennomgang av installasjonen i boligen for å avdekke og reparere mulige feil som gjør at jordfeilbryteren slår ut.

 

Generelt:

Når en jordfeilbryter slår ut er det et signal om at det er en potensiell livstruende feil i det elektriske anlegget.

Få feilen reparert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.