Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wifi modul til EOmini ladestasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en "drop-in" wifi modul for EO Mini elbil ladestasjonen.

Tenkte å se om det var noen interresse for det her på forumet?

 

Den kjører nå som en webserver hvor den gir ut status i json: Status (Frakoblet, tilkoblet,lader,feil, deaktivert) og antall maksampere til bilen.

Via http kommandoer kan du dynamisk sette ny ampere (minimum 6A), samt aktivere/deaktivere stasjonen.

Eksempler:

For å justere ned til 6 A: http://eomini.local/setamp/6

For å deaktivere lading helt: http://eomini.local/deactive

 

 

Modulen har også eksponert noen GPIO, her tenker jeg å kunne støtte en trykknapp og lysdiode for å aktivere "override" av strømsparing. Altså at når man trykker på knappen vil bilen få maksampere ut ladesyklusen, uavhengig av hva smarthuset sier.

 

Da kildekoden inneholder proprietær kode fra produsenten får jeg ikke lov å open-source koden dessverre :(

Men hvis det er interreserte så kan jeg få produsert noen moduler og tilby dem for en fornuftig penge.

 

 

 

618d321cfce9adca7b3236a006602949-image.jpeg

bdefmgfmegolokda.jpg

Endret av Ravn
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, stigvi said:

Kult og et flott alternativ til en konkurrent som er avhengig av en skytjeneste for å virke optimalt

Ja det er eksakt min tanke. Skytjenester er greit det, men hater å måtte låse smarthuset mitt opp til eksterne.

 

(Beste eksempel var når jeg ikke fikk låst meg inn i eget hus fordi Verisure hadde gjort en feil slik at abonnementet var sperret. Etter dette så kjører alt kritisk lokalt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ravn skrev:

(Beste eksempel var når jeg ikke fikk låst meg inn i eget hus fordi Verisure hadde gjort en feil slik at abonnementet var sperret. Etter dette så kjører alt kritisk lokalt!)

Av alle ting man måtte oppleve... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
DIYglenn skrev (15 timer siden):

Hei! Har du pinout for de tilkoblingene du brukte? Jeg er interessert i av/på mulighet. Lurte på om det ellers er noe 5V tilgjengelig. 

 

Du har kommunikasjonstilkobling på bunnen, der er det 12V tilgjengelig og RS485-bus.

Litt over den har du tilkobling for Pilot og Prox signal, hvis du bare skal slå av og på ladingen så ville jeg kjørt CP signalet (+/- 12V) gjennom ett rele du styrer.

 

Eller du kan kjøpe ett kontrollerkort av meg selvfølgelig, som kan starte/stoppe lading og endre ladestyrke, via wifi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det kun muligheten for å koble til bilen på dagtid/kveld, men få den til å starte på natten når prisen er lav, som er det jeg ønsker å oppnå. 

 

Jeg kan isåfall styre fra Homey e.l. så lenge jeg har en mulighet til å styre det. Jeg har allerede en Easee lader, men jeg bruker sjeldent smartstyringen via Tibber med den grunnet mye "klattlading". Lading startet/stoppet flere ganger på kvelden, selv om strømprisen ikke var på det laveste før natten. Virket som det var Tibber som prøvde å bruke opp noen kvoter med strøm.

 

Jeg har bare sett eldre manualer der det var et par tilkoblinger for "Limit" etc på EO Mini, men det ser ikke ut til at de nye boksene har det.  Jeg "må" ikke ha styringen, men det hadde vært greit. Jeg kjøpte den bare fordi Obs Bygg solgte de ut til 1890,-. 

 

Hvor mye skal du evt. ha for et kontrollerkort? 

 

Btw. et problem jeg har opplevd med min e-Up (som ikke har fungerende SIM) er at den ikke vil starte lading hvis det er utsatt på laderen. Bilen starter ikke å lade selv om det da er blitt tilgjengelig strøm fra lader. Den starter først etter å ha blitt låst opp og igjen. 

 

Hvordan fungerer det med EO Mini og automasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer bilen etter solproduksjon og strømpris fra eget smarthus.

 

Så om bilen står tilkoblet og det er overproduksjon vil bilen lade med overskuddet (dyamisk 6-16A). Er bilen full tar den varmtvann og når det er varmt så fyller den husbatteriet.

Når solen er nede så er det strømprisen som avgjør når bilen skal lades. Da velger den ut de billigste 3 timer før kl 07.

 

Hadde også problem med bil som ikke ville starte lading på ny, derfor jeg laget kontrollerkortet med ett lite rele på CP og PP signalet for å stoppe ladingen. Bilen tror da den blir frakoblet og tilkoblet på ny.

 

Kontrollerkort kan du få for 250 kr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.