Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Restore Homeseer 4 virker ikke


Slabbedask

Anbefalte innlegg

For et par dager siden sluttet alt av lysstyring å virke. Rakk ikke å sjekke hva som var galt med en gang, samt stømmen forsvant en kort tid i mellomtiden. Da jeg etterhvert tok en titt i homeseer så var det en ny update  av HS4, som jeg lastet ned. Sjekket videre og så alle events hadde forsvunnet.

Nå idag tenkte jeg at jeg skulle ta en restore av HS4 fra min daglige backup. Jeg bruker BKBackup.

Jeg prøvde å ta en restore via HS4 tools/backup restore. Finner filen fra backup og uploader. Men får denne meldingen... som vist nedenfor.

 

image.png.ecd99c37479a8b13a1d415980833dd0b.png

 

Kan det være at BKBackup ikke funker med HS4 sin backup?

Er det egentlig bare og stenge ned HS4, og bytte ut det som ligger under mappen Data?

Ser det er en forandring i mappen HSPhone ligger ikke i min backup, mulig noe som har kommet med den nye oppdateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SveinHa skrev:

BKBackup tar vel backup av hele HomeSeer mappen med undermapper og må unzippes i HomeSeer mappen, evt en annen plass og så kopieres til HomeSeer.

Jeg kan godt bytte ut hele Homeseer mappen, men hvordan går det da backupen er en tidligere versjon av HS4 enn den jeg kjører nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Slabbedask skrev:

Jeg kan godt bytte ut hele Homeseer mappen, men hvordan går det da backupen er en tidligere versjon av HS4 enn den jeg kjører nå? 

Hvis du bytter ut hele mappen så blir jo HS4.exe også nedgradert. :)

Men sannsynligvis går det også fint hvis du bare bytter ut databasefilene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du bytter ut hele mappen så blir jo HS4.exe også nedgradert. :)

Men sannsynligvis går det også fint hvis du bare bytter ut databasefilene.

 

Tror kanskje jeg tar alt da Datafolderen har med en ekstra folder på nyversjonen.

Backup til høyre.

 

image.png.ee10471136fb308bf2a7df663dfb61d3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Tror ikke den betyr noe, den dukker sikkert opp igjen når du oppgraderer neste gang.

 

Jeg hadde begynt med data-filene, og tatt det derfra. Du finner jo fort ut om det er tilstrekkelig. :) 

Rakk ikke å lese det siste innlegget ditt før jeg begynte, satser på det går bra. Tok en kopi av det nåværende før jeg startet. Venter på noen windows update nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Slabbedask skrev:

Rakk ikke å lese det siste innlegget ditt før jeg begynte, satser på det går bra. Tok en kopi av det nåværende før jeg startet. Venter på noen windows update nå :)

 

Events kom tilbake, og det ser greit ut.

Ved oppstart så får jeg valg om jeg vil oppdatere, og hvis jeg vil så får jeg opp denne:

image.thumb.png.3c9af3532cf406130d1f349c8f1e49f7.png

 

Er det vanlig å få etter en upload av backup samt nedskalering av softwa4re for HS?

Og hva bør jeg trykke på? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

"Cancel" ?;)

 

Kan installere etterpå. :) 

Jeg gjorde det den første gangen, for å ta en sjekk at HS4 virket. Stengte ned hs4 igjen for starte opp igjen slik at jeg skulle få spørsmål om oppdatering igjen. Men den samme meldingen kommer :o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Slabbedask skrev:

Jeg gjorde det den første gangen, for å ta en sjekk at HS4 virket. Stengte ned hs4 igjen for starte opp igjen slik at jeg skulle få spørsmål om oppdatering igjen. Men den samme meldingen kommer :o 

 

Jeg finner ingen steder i HS4 hvor en kan velge å oppdatere, bare ved restart av HS4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Slabbedask skrev:

Jeg gjorde det den første gangen, for å ta en sjekk at HS4 virket. Stengte ned hs4 igjen for starte opp igjen slik at jeg skulle få spørsmål om oppdatering igjen. Men den samme meldingen kommer :o 

 


Installasjonsprogrammet vet ikke at du manuelt har kopiert inn en gammel versjon, så den tror sikkert at du allerede har nyeste versjon installert. 
 

Ville prøvd enten «repair» eller laste ned og installere nyeste versjon manuelt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rask og god hjelp :) Gikk for repair. Det ser ut til å være i orden nå :)

Hvorfor events plutselig forsvant vet jeg ikke :) Ser det har vært noen problemer tidligere, men det er en god stund siden.

 

Bruker dere BKBackup eller har dere gått over til HS4 sin innebygde? 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SveinHa skrev:

Bruker BLBackup daglig (nattlig 😜) og den innebygde backupen litt mer sporadisk. Om en skal flytte installasjonen til annen platform er den innebygde super mens BLBackup ubrukelig. 

Dvs at hvis en skal gå fra windows pc til en foreksempel rasperry pi, så er BLBackup ubrukelig. Men funker hvis en kjører en windows pc, og går over til en ny windows pc pga krasj eller opppgradering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slabbedask skrev:

Dvs at hvis en skal gå fra windows pc til en foreksempel rasperry pi, så er BLBackup ubrukelig. Men funker hvis en kjører en windows pc, og går over til en ny windows pc pga krasj eller opppgradering?

Riktig.

 

Kanske litt overdrevet å si ubrukelig men det koster mer innsikt og jobbing om en skal skifte platform og bare har BLBackup.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.