Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av Panasonic Aquarea luft-vann-varmepumpe


BME

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med styring av Panasonic Aquarea luft-vann-varmepumpe og vannbåren gulvvarme?

 

Skal få installert en slik varmepumpe og ønsker å styre den via HomeSeer, men vet ikke helt hvor enkelt dette lar seg gjøre og hva jeg trenger av komponenter.

http://www.aircon.panasonic.eu/NO_no/ranges/aquarea/high-performance/product/14322/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Prøver meg på en gammel tråd her. Har fått en Panasonic luft til vann varmepumpe i hus og forsøker å finne ut hvordan jeg kan fiske ut data fra den. Har forstått at den er ModBus utstyrt og har fått på en dings som kobler meg til nett og en web-applikasjon, men siden jeg vil bruke dataene til noe mer enn bare å se på dem i en proprietær webløsning lurer jeg på om det går an å tappe seg innpå den ModBus'en på noe vis?

Googler litt på Modbus Interface for Panasonic Aquarea og får opp en dings til over 5 laken som man visstnok kan bruke. 

Her tenker jeg det er rom for å gøre noe selv...

image.png.50d12e1763c10b865e7a18f0203f5e45.png

Dette er fint og flott det, men med mindre jeg faktisk fisker dataene ut fra websidens html hjelper det meg lite i å automatisere huset mitt mtp energistyring.

 

Endret av StenO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@StenO fant du ut noe? 

 

Jeg har Panasonic Aquarea (all in one T- CAP 12kw) generasjon G. 

Du har trolig generasjon H? 

 

Er også fysen på å få integrert den mot smarthus - men p.t. finnes det en KNX modul og en mbus modul. (jeg er blank på begge systemene) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen løsning enda, men har engasjert meg litt med en fyr som har laget noe logging-verktøy basert på ESP8266 i første omgang. Så får vi se.

https://github.com/vscope/geisha_aquarea_panasonic_arduino_esp8266_proxy

 

Har sett på de to modulene du nevner og begge ligger vel på omtrent 4 laken eller noe sånt - og da vet jeg ikke om det er disse jeg virkelig trenger heller....

Tror jeg rett og slett må koble meg på og sniffe data og se hva jeg finner ut.

Så langt har tiden gått med på å få min AirThings Wave Plus til å snakke med OpenHab men en dag...


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Steno Halvparten av hva du skriver er dessverre langt utenfor min rekkevidde til å forstå [emoji23]

Jeg har sendt en e-post til Intesis (som lager både modbus og KNX boksen til Panasonic) om de har en oversikt over hvilke info en kan få ut av boksene.
(Poster når jeg får svar)

Jeg har pt Fibaro, så må også evt finne en modbus eller knx adapter til Zwave i så fall...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.