Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring etter effekt - noen som har dette?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser det er mange som nå har styring etter strømpris, men er det noen som har styring etter effekt?

 

Jeg har idag mange forskjellige elektriske laster, og hvis det kommer effekttariff ser jeg at jeg ofte er over 5 kW i effekt. Er det noen som har satt opp styring etter effekt, som slår av forskjellige laster ved høy effekt?

Det kan jo enkelt (..) løses med event, hvis forbruk er over 4,5 kW, slå av VVB, senk temperatur ditt og datt.

Men det hadde nok vært en bedre løsning med en form for plugin som styrer dette. Man kan eksempelvis legge inn de forskjellige lastene som man ønsker kan slås av ved høyt forbruk, og så slås på igjen når effekt er lav nok, prioritert etter det som har vært av lengst.

 

Jeg har for eksempel

VVB 2 KW

Varmeovn 0,5 kW

Varmeovn 0,5 kW

Varmeovn 0,5 kW

Varmeovn 0,5 kW

Varmeovn 0,5 kW

Varmeovn 1 kW

Varmepumpe 1 kW

Elbil lader 1,3 kW - 4 kW

Varmekabel 600W

Varmekabel 600W

Varmekabel 600W

 

Når jeg da får effekttopper (matlaging f. eks) ønsker jeg å slå av alle varmeovner og VVB.

Ovnene er termostatstyrt, men det hender at alle slår inn på samme tid, da er det plutselig 3,5 kW bare i varmeovner. Når da i tillegg VVB står på + grunnforbruket er jeg fort over 5 kW..

Målet her er altså ikke sparing av strøm eller forbruk, men heller sørge for at det ikke er for stor effekt samtidig. Døgngjennomsnittet kan altså være den samme som før.

 

Er det noen som har syslet med dette og har noen tanker hvordan dette kan løses? Jeg vet det er noen som har laget algoritmer til HA og slikt - men det må da finnes enklere måter enn å lære seg programmering og skrive egne koder? :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrE skrev:

men det må da finnes enklere måter enn å lære seg programmering og skrive egne koder? :):) 

Tja... vente på at andre som kan programmere det og skrive kode gjør det for deg? ;)

 

Jeg har en plan for noe slikt, men det er et stykke fra ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Tja... vente på at andre som kan programmere det og skrive kode gjør det for deg? ;)

 

Jeg har en plan for noe slikt, men det er et stykke fra ferdig...

Joda jada, men det kan hende det er noen som har funnet en annen plugin som kan benyttes.. Hele greia kunne vel strengt tatt lages ved hjelp av events, men det måtte ha blitt noe sinnsyke greier 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som har fulgt med på nyheter om effekttariff og vet om dette er vedtatt og kommer 01.01.2022 eller om det er satt på vent på ubestemt tid? Pilot-prosjektene til nettselskapene er vel ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (10 timer siden):


Det ble vedtatt før sommeren og kommer 01.01.22: 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nettariffer/id2860406/

Ja, men jeg klarer ikke å finne noen plass hvordan dette blir i praksis. På regjeringen.no står det at det er opp til nettselskapene, men på mitt lokale nettselskap sin hjemmeside står det ingenting. Burde vel vært noe mer info hvis det innføres om 10 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1.1.2022 skal Elvia begynne med effektbaserte tariffer der den faste avgiften er en trappetrinnsmodell basert på høyeste forbruk under en time under en gitt måned. Jeg har et forbruk som noen ganger peaker akkurat over en terskel og ønsker å holde det under denne terskel hvis mulig.

Min tanke er å skru av vvb når akkumulert forbruk innenfor en time når et spesifikt nivå for at deretter skrus på igjen når neste time begynner.

Er dette en ok logikk?

Jeg ønsker ikke å utsette oppvarming av vvb til nattestid grunnet bakterietilvekst i vvb (som kan bli en dyr affære).

 

Per idag har jeg en brikke fra OSS.no som viser forbruk i mobilen. De har også et API for integrasjon og uthenting av verdier.

 

For styring av VVB ser jeg for meg å bruke en Heavy duty switch eller lignende som styres fra min Telldus tellstick. 

 

Mitt spørsmål er da, hva tenker dere er en grei løsning for integrasjon/trigger mellom disse da jeg ikke tror telldus kan integrere direkte med et API.

 

Per idag er Telldus enheter integrert med Google home, men kan ikke se at det heller der er mulighet for en api integrasjon. Til info så har Telldus også et API, det har jeg ikke testet men har för meg at det burde være mulig å styre brytere også fra det APIet.

 

Har derfor begynt å snuse litt på IFTTT men er usikker om det kommer å funke. Er det noen som har vært borti Google Cloud scheduler eller tilsvarende?

 

Til sist er jeg helst ikke intressert å å hoste noe selv, men hvis det er krise kan jeg nok få satt opp en Rasbery PI for å hoste en løsning.

Endret av Ant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Lyse Elnett idag vedrørende ny prismodel på nettleie

 

Hei!
 
Det er vedtatt en ny forskrift om medfører at alle nettselskapene i Norge må endre prismodellen for nettleie fra 01.01.2022. Lyse Elnett planlegger å informere kundene om den nye nettleiemodellen i november, men vi kan gi dere en litt mer detaljert forklaring om hvordan den blir. 
 
Det blir fortsatt en modell der det vil være et fastledd og et energiledd, men det nye er at prisen for fastleddet ikke vil være likt for alle kundene. Myndighetene har bestemt at kundene skal betale et fastledd som er differensiert etter hvor mye strøm kunden bruker samtidig, det vil si effekttoppene til kundene. Det vil også bli slik at kunder med store eneboliger som bruker mye strøm samtidig, vil måtte betale et høyere fastledd enn kunder med små leiligheter som bruker lite strøm samtidig. Vi kommer til å bruke den høyeste målte effekttoppen hver måned når vi skal avregne kundene med nye fastledd, men det vil samtidig bli innført en trappetrinnmodell. Dette betyr eksempelvis at privatkunder som har et forbruk på mellom 0 og 5kW i den timen der de bruker mest, vil få det samme fastledd.   
  
Vi vurderer i tillegg å innføre et lavere energiledd på natt. Dette fordi vi ønsker at kundene skal lade elbilene på natten, så fremt de har installert hjemmelader eller felles ladeanlegg. Fordi fastleddet vil avregnes basert på samtidig forbruk, vil det altså lønne seg å sørge for at samlet effektuttak holdes så lavt som mulig hele døgnet, og at elbilene lades på natt.  

 

Ta gjerne kontakt med oss igjen når prismodellen  er publisert og vedtatt, om dere skulle ha mer spørsmål 😊

Hilsen Lyse Elnett
 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant skrev (1 time siden):

Jeg ønsker ikke å utsette oppvarming av vvb til nattestid grunnet bakterietilvekst i vvb (som kan bli en dyr affære).

Det blir ikke bakterier i en tank så fort. Hva ville da skjedd med dusjhodet som har ideell temperatur for bakterivekst omtrent alltid?

Når det gjelder forskjellige løsninger så er det bare å lete og søke litt her. Jeg har feks skrevet mye om mitt system.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Det blir ikke bakterier i en tank så fort. Hva ville da skjedd med dusjhodet som har ideell temperatur for bakterivekst omtrent alltid?

Når det gjelder forskjellige løsninger så er det bare å lete og søke litt her. Jeg har feks skrevet mye om mitt system.

 

Hehe, mulig du har rett vedrørende om det blir bakterietilvekst eller ikke og jeg er ikke mikrobiologi så her har jeg ikke noe fasit. ;) 

Men hvis det nu skulle bli bakterievekst så er mengden vann i dusjhode og rør (der vannet blir kylt av) i forholdsvis liten mengde kontra de 300 liter som er i en VVB. Dvs, skrur man på vannet så skylles ev. Bakteriekontaminert vann ut raskt fra dusjhode og rør.

 

Btw, har prøvd å søke. Men litt usikker på hva jeg skal søke etter da jeg ikke har erfaring men hva som tilbys av system som kjører i skyen der man slipper å hoste ting selv. Mulig jeg bare er dårlig på å søke, du får gjerne gi meg et hint. :)

Endret av Ant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant skrev (36 minutter siden):

Men litt usikker på hva jeg skal søke etter

Legionella er et greit stikkord

 

De store legionellabombene er jo utvendige kjøletårn der vann drypper/spruter og sirkulerer hele tiden uten å bli skiftet ut annet enn det som fordamper eller blir tatt av vinden, ikkeno problem for oss husautomasjonsfolk.

 

Hørte om en som hadde vært bortreist fra huset sitt i noen mnd og tok kontakt med Mattilsynet for å sjekke om der var legionella i vannet siden det hadde stått så lenge. Fikk greit svar på tlf: Du kan regne med der er legionella, bare la vannet renne slik at vannet i rørene skiftes ut så er det greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (14 minutter siden):

Legionella er et greit stikkord

 

De store legionellabombene er jo utvendige kjøletårn der vann drypper/spruter og sirkulerer hele tiden uten å bli skiftet ut annet enn det som fordamper eller blir tatt av vinden, ikkeno problem for oss husautomasjonsfolk.

 

Hørte om en som hadde vært bortreist fra huset sitt i noen mnd og tok kontakt med Mattilsynet for å sjekke om der var legionella i vannet siden det hadde stått så lenge. Fikk greit svar på tlf: Du kan regne med der er legionella, bare la vannet renne slik at vannet i rørene skiftes ut så er det greit.

 

Hehe, vedrørende legionella så kan det godt være riktig det dere skriver ;) men det var egentlig ikke hovedpoenget med innlegget.

 

Det jeg ønsket svar på er om det finnes noen bra løsninger for å integrere to Tjenester med hverandre og som er mulig å kjøre i skyen. Bør være mulig å også lage noen form for logik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant skrev (10 timer siden):

Btw, har prøvd å søke. Men litt usikker på hva jeg skal søke etter da jeg ikke har erfaring men hva som tilbys av system som kjører i skyen der man slipper å hoste ting selv. Mulig jeg bare er dårlig på å søke, du får gjerne gi meg et hint.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

 

 

 

Ser den, og veldig fancy med PID regulator. Husker vi brukte det mye i studietiden i Matlab. :)

Men tror det blir litt overkill i forhold til behovet. Bor i en ganska liten leilighet der jeg peaker på 5,5kWh noen enkelte ganger i måneden akkurat etter at kidsa badet på kvelden og vaskemaskin og oppvaskmaskin er skrudd på. Så er mer ute etter en enkel løsning. Det absolutt enkleste som jeg har vurdert er å bare tidsstyrte VVB direkte i telldus live til å starte kl 01:00 når alle gått og lagt seg og ingen øvrige maskiner kjører. Men forkastet egentlig den ideen pga av legionella, men dere mikrobiologieksperter her inne har kanskje overbevist meg om at det ikke er noen fara å utsette oppvarming 4-5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant skrev (20 minutter siden):

Men forkastet egentlig den ideen pga av legionella, men dere mikrobiologieksperter her inne har kanskje overbevist meg om at det ikke er noen fara å utsette oppvarming 4-5 timer. 

Hos meg synker temperaturen i tanken med 0,3 grader i timen når ingen tapper varmt vann ut av den i store mengder. Topptemperaturen er faktisk ganske upåvirket av vannforbruk. I løpet av 4-5 timer så blir temperaturen 1,5 grader lavere og neppe noe som setter i gang oppblomstring av bakterier i stor stil.
image.png.795499b86696cf71203cb4ec626fdc05.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten landet på at jeg har satt 8kWh som maks forbruk innen en time. Så langt går det greit, selv om den regulerer ned innimellom fordi forbruket ligger an til å bli høyt. De to "dippene" til null i forbruk er nok bare meg som oppgraderte Volkswagen integrasjonen og tok et par omstarter av systemet.


image.png.b154452bbea638db61be0e72686cae5e.pngimage.png.08d5ca48af3c747847de53719de6e80c.pngimage.png.e67a363639e69bea6e10f9ace8ff3bc2.png


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Eg styrer etter kontinuerlig gjennomsnittsberegning målt forbruk frå tibber Pulse. Styrer 7gulv, 1ovn og varmtvannsberederen. 

 

Normalt har eg 7-8kWh forbruk max i mnd, peak kan vere 10-12kWh.

 

(EDIT: MED effektstyring har eg klart å holde meg på ca 4kWh max høgaste time i mnd. Dvs innsparing på ca 150kr i mnd mot 8kWh som er vanlig verdi uregulert. )

 

Dette ved hjelp av EasyTrigger og Device History plugins. Og masse regler.

 

Det fungerer heilt OK, men drømmen er Stigvi sin PID-regulator konvertert til HomeSeer.  :)

 

Det mest irriterende er tidvis utfall av data frå tibber API-et, slik eg kjører uten måling i etpar timar her og der, dette gjev ofte overskridelser. 

 

På søndag hadde eg 2 lengre utfall som resulterte i ny "rekord" i forbruk denne mnd. (I rødt)

 

Effekttariffen min blir målt på den eine(1) timen med høgst forbruk i mnd.

 

Eg har kjøpt inn et zigbee HAN-interface, men har ikkje fått tid å bytte ut Pulse enda. Har også splitter, men usikker på om den fungerer riktig.

 

Screenshot_20211019-232354_Tibber.jpg

Screenshot_20211019-232737_Chrome.jpg

Screenshot_20211018-115146_Acrobat for Samsung.jpg

Endret av Join
Meir info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (7 timer siden):

Det mest irriterende er tidvis utfall av data frå tibber API-et, slik eg kjører uten måling i etpar timar her og der, dette gjev ofte overskridelser.

Jeg fikk det heller ikke til å virke godt nok med Pulse. Skal en unngå topper i forbruket i løpet av en måned så nytter det ikke med en avlesning som stopper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Join said:

På søndag hadde eg 2 lengre utfall som resulterte i ny "rekord" i forbruk denne mnd. (I rødt)

På søndag hadde Tibber store problemer med servene sine, noe etterslep på mandag, etter det jeg kunne erfare.

 

9 hours ago, Join said:

Det fungerer heilt OK, men drømmen er Stigvi sin PID-regulator konvertert til HomeSeer.  :)

Støttes. Noen må gjøre en jobb... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (46 minutter siden):

På søndag hadde Tibber store problemer med servene sine, noe etterslep på mandag, etter det jeg kunne erfare.

 

Støttes. Noen må gjøre en jobb... ;) 

Går det ikke å ha en fall back regel, dvs lage en regel som skrur av noe forbruk hvis det ikke kommer nye verdier fra Tibber. Blir ju litt i blindo, men er VVB og baderomsgulvet skrudd av i en time så dør vell ingen av det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant skrev (13 minutter siden):

Går det ikke å ha en fall back regel, dvs lage en regel som skrur av noe forbruk hvis det ikke kommer nye verdier fra Tibber. Blir ju litt i blindo, men er VVB og baderomsgulvet skrudd av i en time så dør vell ingen av det. ;)

Ja, det er dét eg vurderer å lage til. Hvis ikkje strømverdi frå tibber endrar seg etter say, 6 minutt, sett oppvarming til 0%.

 

Dét vil fungere en time eller to, før gulvvarmen når nedre temperatur og vil starte og varme etter lavere settpunkt. Altså, man kan ikkje la gjengen heime fryse heller. :)

På 0% blir det heller ikkje varmevatn, den skrur seg av når på 62% og på ved 75% og over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.