Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec garasjeportåpner og Home Assistant


TrulsD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt en Aeotec garasjeportåpner en stund nå. Jeg bruker også Home Assistant. Den virker som den skal, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg kan se statusen, altså om porten er oppe eller nede. 

Er det noen som kan sette meg på sporet av en løsning?

 

TrulsD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotec garasjeportåpner kommer med en tiltsensor og jeg har installert den. Det er bare det at jeg finner ikke noe sted hvor statusen på tiltsensoren vises. Jeg har søkt mye på Google uten hell.

 

TrulsD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne tråden: https://community.home-assistant.io/t/aeon-labs-zw062-garage-door-controller-stateful-commands/19704/16 hvor en automasjonen er omtalt som kan hjelpe med Åpen/lukket problemet.

Jeg har ikke prøvd den ennå, men skal det snart.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2021 den 14.41, Bjørn Helge skrev:

Noen som vet om jeg kan kople Namron Z Wave bryter til garasjeport åpneren ?

Den må ha et potensialfritt relé hvis du skal koble den inn som en pulsbryter. Fibaro Smart Implant er den beste og enkleste å bruke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Min har fungert rimelig greit i Home Assistant med ZwaveJS2MQTT. Får opp lukket, åpnet og mellomstilling. Men nå er det ikke så lenge siden jeg migrerte Z-wave-enhetene mine og det var vel en oppdatering tidligere i år. Så antar den fungerer greit hos andre i HA også?

 

Jeg får opp dette:

image.png.e823b4265f1b76d9ea990f42f7879d9d.png

 

Lurte på hva dere andre får opp? Savner mer spesifikt batteristatus og temperaturen den skal rapportere. Ser begge disse er tilgjengelig i zwavejs2mqtt. Fikk også inn disse i systemet jeg brukte før, allerede for mange år siden (Indigo). Og litt usikker på switchen (øverst) er til. 

Batteristatus og temperatur ligger som konfigurasjonsparametre, så om en ikke får de inn i HA direkte, er vel løsningen å lage sensorer med en automasjon for å reflektere endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.