Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock 150 dørlås greier ikke å låse opp


Anbefalte innlegg

Jeg monterte en ID Lock 150 for en måneds tid siden.  Og et problem jeg har med låsen er at dersom det er noe press på fallen inn mot dørlåsen, f.eks. dersom man prøver å åpne døren mens den er låst, så greier ikke låsmotoren å låse opp dørlåsen.  Hører at motoren starter et øyeblikk før den stopper pga overbelastning.  Må da dytte på døra sånn at presset mot låsen opphører før den greier å låse opp.  Er det noen andre eiere av ID Lock 150 som opplever dette?

 

Kan testes på låsen bare med å presse fallen inn mot dørlåsen når reilen er ute: https://jottacloud.com/share/dg4hjvvhusj4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut at de ikke skal kunne greie å separere mekanismen rundt reilen og fallen bedre.  Sånn det står nå så kan jeg ikke stole på at guttungen på 6 år greier å låse opp døren (hvis han drar i dørhåndtaket før han prøver å låse opp døren så krøller alt seg, siden han ikke husker eller får til å dytte kraftig nok på døren til å fjerne presset på fallen).  Stoler ikke på å bruke servicekoder heller, av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et problem som kan fint oppstå med vanlige låser også.

Her har det ikke vært et problem i praksis. Minste-jenta på 6 (da den ble installert) for to år siden får det også til.

 

Mine foreldre har IDlock 150 på hytta, og de har satt på en dørpumpe (av andre årsaker), men da blir dette aldri et problem, så det er evt. en løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Moskus skrev:

Dette er jo et problem som kan fint oppstå med vanlige låser også.

Nei, ikke enig i den der.  Det er riktig at en kan dra ned håndtaket på en vanlig lås sånn at døra henger på reilen og dermed er trå å låse opp med nøkkel eller vrider.  Men den taktile feedbacken blir helt annerledes.  Står du med nøkkelen eller vrideren i hånda og kjenner økt motstand, så tar du automatisk mer i.  Her så bare stopper dørlåsen å funke, og du må vite at dersom du ikke dytter på døra så greier ikke låsen å låse opp.  Det burde være unødvendig å gi tilleggsinformasjon og opplæring i å låse opp ei dør utover å fortelle koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Nei, ikke enig i den der. 

OK, det har iallfall skjedd med flere låser som jeg vet om. Henger døra på låsebolten, så er det vanskeligere og i enkelte tilfeller umulig å låse opp.

 

Men spør IDlock da? De har sikkert meninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

OK, det har iallfall skjedd med flere låser som jeg vet om. Henger døra på låsebolten, så er det vanskeligere og i enkelte tilfeller umulig å låse opp.

Ja, det er jo det jeg skriver (låsebolt == reile).  Poenget er at når dette skjer så får du en fysisk tilbakemelding i hånda når du prøver å låse opp døra.  Du forstår umiddelbart at låsen er trå å få opp og du tar mer i for å få opp låsen.  Problem solved.  Med ID Lock'en får du ingen slik tilbakemelding, siden det eneste du gjør er å taste en kode eller trykke på en knapp.

 

10 minutter siden, Moskus skrev:

Men spør IDlock da? De har sikkert meninger. :) 

Har sendt de en melding, så venter på svar. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Poenget er at når dette skjer så får du en fysisk tilbakemelding i hånda når du prøver å låse opp døra.  Du forstår umiddelbart at låsen er trå å få opp og du tar mer i for å få opp låsen.  Problem solved.  Med ID Lock'en får du ingen slik tilbakemelding, siden det eneste du gjør er å taste en kode eller trykke på en knapp.

Ja jeg tok poenget. Men det er nå en gang forskjell på en manuell og en automatisk operasjon med tanke på vurdering av feedback... ;)

 

Jeg oljet faktisk siden av bolten, og det gikk bedre etter det. Men unger kan ha en tendens til å lene seg på døra, og mot det fungerer ingenting så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Istedenfor å lage ny tråd ville jeg spørre om motsatt tilfelle, hvor min IDLock ikke klarer å låse.

Jeg har en IDLock 150 som ikke låser seg selv korrekt.
Når jeg benytter låsing via kode eller appen så går låsebolten inn i sluttstykke, men jeg kan likevel dra i håndtaket og åpne døren. (Da går alarmen også). Visuelt ser den låst ut, men det virker som låsebolten går litt tilbake etter den har vært helt inne.

Det er kun når jeg låser manuelt fra innsiden at låsebolten også låser håndtaket slik at døren ikke kan åpnes.
Noen som vet hva jeg har gjort galt?

(Ser ikke noe feil med ledningene rundt låsedapateret og boltene, men har ikke testet alle adapterene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut som om det kommer (har kommet?) en oppdatert versjon som fikser problemet med at man kan dra i døra/dørhåndtaket.

 

Fra ca 3:20 så snakker de om "vridersperre". Jeg har problemer med at håndverkere og familie ikke klarer å åpne døra. De river og røsker i døra og verken ser eller lytter etter meldinger fra låsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gjaevert skrev:

Jeg har en IDLock 150 som ikke låser seg selv korrekt.
Når jeg benytter låsing via kode eller appen så går låsebolten inn i sluttstykke, men jeg kan likevel dra i håndtaket og åpne døren. (Da går alarmen også). Visuelt ser den låst ut, men det virker som låsebolten går litt tilbake etter den har vært helt inne.

Det er kun når jeg låser manuelt fra innsiden at låsebolten også låser håndtaket slik at døren ikke kan åpnes.
Noen som vet hva jeg har gjort galt?

Høres ut som at det er en mekanisk feil med låsen.  Prøv å holde inne sensoren når døren er åpen, og både bruk trykknappen og vrideren for å låse og låse opp.  Se om det er forskjell på hvor langt ut låsebolten kommer ut.  Høres nesten ut som at den er løs eller noe.

 

Angående den håndtakssperren når døren er låst, så har den sine egne problemer.  Jeg fikk den låsekassen når jeg nylig kjøpte ID lock 150.  Og jeg opplevde at selv om vrideren ikke kunne dyttes helt ned når låsen var låst, så var likevel låsen i en tilstand hvor ikke motoren greide å dra den rundt.  Dette skjedde gjerne når sønnen min hadde vært borti dørhåndtaket før han prøvde å låse opp døra, og gjorde at han ble stående på utsiden og ikke greie å låse opp døra.  Endte med at jeg fikk byttet låskassen i en variant uten håndtakssperre, slik at en merker tydligere at døren henger bare på låsebolten og låsen derfor ikke greier å låse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.
Etter litt nærmere testing ser jeg nå at det er låsebolten som ikke går helt inn ved elektronisk låsing. Den stopper 5-10% før den er helt inne.
Jeg kan dytte på vrideren den siste delen etterpå og høre at motoren lager lyd, så virker som den ikke klarer den siste delen som låser håndtaket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2021 den 15.00, Gjaevert skrev:

Hmm.
Etter litt nærmere testing ser jeg nå at det er låsebolten som ikke går helt inn ved elektronisk låsing. Den stopper 5-10% før den er helt inne.

Jeg sliter også med dette på begge mine ID lock 150. Disse har vridersperre, og i ca halvparten av tilfellene vil ikke låsebolten gå helt ut. Da blir ikke vridersperren aktivert, og låsebolten trekker seg inn i låsekassen igjen når man drar ned håndtaket. Dvs dør = ulåst, selv om plingene og lysene tilsier at den skal være låst. Som nevnt, dette er ikke alltid, men ofte nok til at jeg fysisk må ta i håndtaket for å sjekke at den er låst. 

 

Fikk et tips om at det kan være feil låsekasse adapter som er montert, prøv å bytt til det som er kortere. Dette hjalp lite på mine dører, though..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.