Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Heatit ZTRM2fx og assosiasjoner til Z-water


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har Heatit ZTRM2fx termostater som jeg lenge har kjørt med linked device til z-water. I siste tid kan det se ut som om termostatene jukser litt og har vært ustabile i om de skur av eller på. Derfor tenkte jeg å endre til assosiasjoner og har lagt inn følgende assosiasjon på root termostat, vinterhage:

 

image.png.bbbc0baf54cb22ce17b48920a483a4ba.png

De andre termostatene har samme assosiasjoner, men til andre endpoints.

 

Så ser vi i HS at målt temperatur i gulvet er 30 grader, mens set.temp er 27,5. På selve termostaten er pilotlyset slukket, men i HS står switch 4 fortsatt på.

Dvs. at Z-water kurs er åpen og varmtvannet fortsetter å pøse på.

 

image.thumb.png.ac992a831af8a70acdd2609b9495cc4e.png

 

Da jeg satte opp assosiasjonene fungerte det greit og skru av og på i HS og da "fulgte z-water" etter. Nå gjør den ikke det. Tidligere med "linked device" fungerte det noen ganger å stille temperatur manuelt får og "kicke inn" termostaten igjen, og deretter stille tilbake til ønsket temperatur. Det funker noen ganger, men så kunne det gå noen dager før den "henger seg igjen".

 

Her er assosiasjonen til en annen Heatit i stua. Den fungerer helt greit når jeg skrur av og på igjen i HS.image.png.612c12e81f1cf6ce9581ac1eee17b2cc.png

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på de devicene, og hvordan jeg skal feilsøke videre.

 

Jeg lurer også på poll i HS4.

Jeg har lest at den funksjonen er ute. Men hva viser egentlig divice-displayet? Jeg tolker det slik at dato er siste statusendring, og verdiene er "live", men jeg blir innimellom fristet til å refreshe browseren (ja, kjører windows). Må man gjøre det?

 

Jeg har også (for sikkerhetsskyld - belter og bukseseler) satt opp event som sjekker hver 3dje time om termostat switch og z-water har samme verdi. 

Men det burde jo være unødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christopher skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på de devicene, og hvordan jeg skal feilsøke videre.

Det første du må sjekke er om begge er oppdatert til firmware 3.6.

 

1 time siden, Christopher skrev:

På selve termostaten er pilotlyset slukket, men i HS står switch 4 fortsatt på.

Dvs. at Z-water kurs er åpen og varmtvannet fortsetter å pøse på.

Har du pollet både termostaten og Z-water? Evt. verifisert i skapet at ventilen er åpen?

 

 

1 time siden, Christopher skrev:

Jeg lurer også på poll i HS4.

Det er bare å polle i vei, men automatisk poll er særdeles sjeldent påkrevd nå. Og heldigvis for det.

 

1 time siden, Christopher skrev:

Jeg tolker det slik at dato er siste statusendring, og verdiene er "live"

Ja, det skal være så "live" som nodene tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Det første du må sjekke er om begge er oppdatert til firmware 3.6.

Jeg har søkt rundt om, men finner ikke hvordan. Det var en firmware-update-kabel på rundgang, men etterhvert så står det om at det går an OTA, men jeg er helt grønn og trenger teskje-metodenfor sånne spesialcase. Hvis noen kan poste en oppskrift, så hadde det vært flott!

2 timer siden, Moskus skrev:

Evt. verifisert i skapet at ventilen er åpen?

Ja. Ventilen er åpen.

2 timer siden, Moskus skrev:

Det er bare å polle i vei

Hvordan? Det er ikke poll-knapp i HS4.

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det skal være så "live" som nodene tillater.

OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Christopher skrev:

Hvordan? Det er ikke poll-knapp i HS4.

Ja, den er borte i det nye grensesnittet i HS4, men den finnes enda i HS3-grensesnittet. Bare sett /deviceutility på slutten i stedenfor /devices.html. :) 

 

Og man sette opp polling pr. device som før. Hvis man må.

Og med Events.

 

13 timer siden, Christopher skrev:

Jeg har søkt rundt om, men finner ikke hvordan.

Jeg skulle vise deg hvordan det gjøres i HS3, og sjekket at det var likt i HS4. Men det ser ikke sånn ut! Hva i all verden?!

HomeSeer har et flashe-verktøy du kan bruke, men HS3 har dette innebygget. Skal sjekke om det bare er meg.

 

I HS3 er det snakk om å gå til Root -> Z-wave tab -> (Manage i HS4) -> Utvide "Firmware Update"-delen.

image.png

 

Det kan være at de devicene jeg har i HS4-testen min ikke støtter OTA, så det kan være verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte inn samme "klage" til Thermofloor og fikk tilbake noen zip-mapper med både .hex og .otz-filer, samt en lang manual om hvordan installere PC Controller. Da må man tydeligvis ekskludere termostatene først og så inkludere dem i PC Controller. Men jeg bare lasta inn en .hex-fil slik som @Moskus skriver (under firmware update), og nå står det 3.6 som current version. Det ser ut ("krysser fingrene") som om det løste problemet.

Thanks 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2021 den 19.57, Christopher skrev:

Men jeg bare lasta inn en .hex-fil slik som @Moskus skriver (under firmware update), og nå står det 3.6 som current version. Det ser ut ("krysser fingrene") som om det løste problemet.

Thanks 🙌

Bare hyggelig. :)

 

Det er måten å gjøre det på med HomeSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg må tweeke litt mer på denne posten. Sorry @Moskus.

 

Det tok bare noen dager så er termostat og z-water off igjen. Det virker som om min opprinnelige magefølelse var riktig. Altså at selv om gulvføleren passerer set-temp, så endres ikke alltid status på termostaten. Firmware er 3.6. Må jeg gå veien om fabrikkoppsett igjen på alle varmekurser?

 

Jeg begynner å bli litt engstelig for mitt nye parkettgulv, da det plutselig var registrert nesten 30 grader på gulvføler, uten at termostaten hadde satt seg til off. Sånn skjer også andre vei, at vi våkner om morgenen og har 20 grader på føleren og set-temp. er 25, og status er fortsatt off.

 

Er det Heatit vers2 som er ustabil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det virker rart, da det er en løsning som brukes ofte. Men jeg har vært borti en HeatIt som sluttet å reagere. Fikk den byttet.

Ja jeg har også byttet en (to ganger faktisk - fikk da byttet 2 mot ny 3’er). 
men nå er det altså 4 andre som virker i varierende grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.