Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva brukes de forskjellige komponentene til?


BME

Spørsmål

Hva brukes de forskjellige komponentene til, for eksempel fra Fibaro?

Tenker først og fremst på "normal" bruk, ikke alle mulige (morsomme) spesialløsninger.

 

* Fibaro Dimmer (sier litt seg selv)

* Fibaro Switch (enkel og dobbel)

* Fibaro Relay Switch

* FIbaro RGBW Kontroller

* Fibaro Roller Shutter (er vel persienner, solskjerming o.l.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dimmeren er vel bare opp til 250 watt. Om det er dimmer 2 du mener, så skal du slå av og på en rekke med vanlige 60 watts glødepærer så holder ikke den til det. Da må du over på switch. De kan jo og brukes til å slå på litt mer heavy saker. En pumpe f.eks. 

Med forbehold om feil da jeg selv for øyeblikket kun har 2 stk dimmer2 oppkoblet :-) 

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forklarer ikke navnene dette forholdsvis greit? ;) 

 

Dimmer - Ja, den dimmer lyset.

(Relay) Switch - Heter "bryter" på norsk, relé-basert - Det er snakk om av/på. Releer bryter strømmen helt.

RGBW - Styrer RGBW-lys, f.eks. 12V RGB(W) LED-striper

Roller Shutter - Riktig. Styrer rullegardiner, solskjermer, etc. Ting med motor.

 

:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker dual relay switch til styring av magnetventiler, andre bruker en rgwb til det.
Brukte tidligere en dual relay switch til garasjeportåpneren, da den var noe ustabil i fjorvinter bruker jeg nå en Qubino 1d.
Den dual relay switch'n jeg fikk til overs koblet jeg til ringeklokka, og koblet bryteren inn på den ene bryterinngangen. Trykk på knappen trigger en scene som gir ringelyd.
Fibaro dimmer 2 bruker jeg til et par lamper jeg har i vinduet, og som jeg måtte ha noen lave pærer til(i høyde pga. skjermen), 6w dimbar fra Clasern. Endelig blitt kvitt alle de stygge og klumpete nexa-pluggene.
Aeotec sine dimmer 6(og generasjonen før den for den skyld) blinket på de pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, BME skrev:

Kan en bruke RGBW kontrollere som "vanlige" dimmere dersom pæren ikke har farger?

Som @eivtress sier går det helt fint. Jeg bruker en slik på kjøkkenet til å styre noen soner med hvite LED-striper.

 

Dvs. jeg gjorde det før et par stykker datt ned for de var gamle og hadde dårlig lim, og jeg har enda ikke fått dem på plass igjen, det er alltid så mye annet å gjøre. Men den som er igjen er den viktigste og er arbeidslyset over kjøkkenbenken. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.