Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem med "termostat" event [*Løsning for virtuell termostat*]


iceball

Anbefalte innlegg

Har en Aeotec Multisensor 6 og Smart Switch 6 koblet til panelovn på rommet litt guttungen. Trodde jeg hadde satt opp ting riktig, men eventuen for å skru av switchen sov godt i går kveld og plutselig fikk vi alarm på babycallen om over 23 grader i rommet (19 normalt). Bruker easy-trigger i prøvemodus, da den virket smart, men det er kanskje unødvendig?

 

Group condition sier at huset skal være i "hjemme-modus", har egne triggere/settpunkt for borte og ferie.

termostat_problem.png

Har koblet ut eventuene nå og kjører ovnen sin termostat inntil feilsøking er ferdig.

 

 

 

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ZoRaC skrev:

Har du RFXCOM? I såfall kan man legge til en virtuell termostat med den - fungerer fint hos meg i hvert fall. :) 

Nei, har ikke noe 433MHz, men testet å legge inn plugin for å se om jeg kunne bruke virtuell termostat også mot z-wave, men det fikk jeg ikke til og antar det heller ikke er meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg skjønte pluginen og termostaten der kan den settes opp med input fra 433 termometer, og output til en hvilkensomhelst switch. Det er sånn jeg har satt det opp set.

 

Mulig man kan lage en virtuell 433-enhet som bare speiler temperatur fra en Z-wave enhet, og bruke den i plugin som input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, iceball skrev:

Nei, har ikke noe 433MHz, men testet å legge inn plugin for å se om jeg kunne bruke virtuell termostat også mot z-wave, men det fikk jeg ikke til og antar det heller ikke er meningen?

 

Ser ut til at du har rett:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=176932

 

Der var litt strek i regninga for min del... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisensor er vel uegnet for temperaturstyring fordi den ofte plasseres ved tak (man vil måle lufttemeratur der man oppholder seg, teknisk forskrift sier 180cm om jeg ikke tar feil). Den vil vel også tappes greit for batteri hvis den skal rapportere temperatur ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrick skrev:

Multisensor er vel uegnet for temperaturstyring fordi den ofte plasseres ved tak (man vil måle lufttemeratur der man oppholder seg, teknisk forskrift sier 180cm om jeg ikke tar feil). Den vil vel også tappes greit for batteri hvis den skal rapportere temperatur ofte?

Må jo ikke plasseres ved tak. Jeg har flere i hodehøyde for så lang er kabelen og samtidig gir det ok deteksjonsområde  på bevegelse. Plasseres den ved tak så kan man nok normalt også sette en liten temperaturkorrigering.

Ved styring av panelovner (med litt effekt, ikke sånne hold lunken på WC greier) så holder det sikkert å oppdatere å sende rapport hvert 10 minutt kanskje, usikker på batteritiden, men det er jo to batterier i Aeotec sin. Er også mulig å få RF, lux og andre parametre til å rapportere senere. Også skal det vel være mulig å ha sen rapportering, men sette "alarm" hvis temp endrer seg f.eks. 1 grad så sender den rapport.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Ser ut til at du har rett:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=176932

 

Der var litt strek i regninga for min del... :( 

Det skal visstnok være mulig, tror jeg, å lage virtuell termostat selv og bruke med BLstat. Men finner ikke fremgangsmåte på dette og supporten virker veldig begrenset, ref: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=182862

Egentlig synd, for tror plugin kunne spart mye arbeid ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrick skrev:

Mulig man kan lage en virtuell 433-enhet som bare speiler temperatur fra en Z-wave enhet, og bruke den i plugin som input?

Dette burde vel være mulig?

Jeg har tempsensor med mulighet for forskjellige kanaler, hvis jeg setter den til en annen kanal (slik at jeg kan legger den til som en ny enhet), for så å sette den tilbake, så kan jeg kanskje bruke den "nye" som en virtuell termostat og sette verdiene på den når Z-wave-sensorene sender ny temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 30.11.2016 klokken 21.04, ZoRaC skrev:

Dette burde vel være mulig?

Jeg har tempsensor med mulighet for forskjellige kanaler, hvis jeg setter den til en annen kanal (slik at jeg kan legger den til som en ny enhet), for så å sette den tilbake, så kan jeg kanskje bruke den "nye" som en virtuell termostat og sette verdiene på den når Z-wave-sensorene sender ny temp?

Testet litt igjen i går. Har fått til alt, bortsett fra kopiere temperaturverdiene til en z-wave multisensor over til RFXcom sin virtuelle temperatur enhet. Hva er enkleste metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iceball skrev:

Testet litt igjen i går. Har fått til alt, bortsett fra kopiere temperaturverdiene til en z-wave multisensor over til RFXcom sin virtuelle temperatur enhet. Hva er enkleste metoden?

 

Event ved endring av temp:

&hs.setDeviceValueByRef(ID_RFXCOM,hs.DeviceValueEx(ID_ZWAVE),True)

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fremgangsmåte. Si fra hvis det går som det skal eller ei, så kan den justeres. 

 

Start med å legge inn RFXcom-plugin, og gå deretter til plug-ins > rfxcom > virtual devices. I nedtrekksmenyen velg heater/cooler nederst, når enheten kommer done.

 

Under device list finner du nå 4 nye enheter:

1.JPG

Jeg velger først å endre location 1 & 2 til etasje og rom, som jeg bruker.

 

Begynn deretter med heater/cooler, og fjern eventuelt cooler fra navnet hvis ønskelig, gå til RFXcom fanen.

gi den eventuelt et navn under adresse og finn riktig device, altså av/på device for plugin koblet til panelovn. Z-Wave Switch Binary for min Aeotec Smart Switch 6.

Slik ser det ut, og done.

2.JPG

 

Neste device mode.

Sett samme navn til adresse (-v_ legges uansett til slutt for de forskjellige devicene) og juster settpunttemperaturer og tidspunkter (dessverre litt tregt å sette).

Lower limit is SET POINT minus - fra manualen:

3.JPG

Pass på at Heater/Cool mode er krysset av for at heater skal være aktivert.

Ferdig med denne.

 

Setter samme navn på adresse under set point, ferdig.

 

Og samme med temperature. Alarm-greiene vet jeg ikke om fungerer, ikke testet.

For å få opp °C og ikke dim. Så gå til status graphics og legg inn likt som en z-wave temperatur sensor, slik:

5.JPG

 

Siste biten er å lage en event som kopierer temperatur verdi fra z-wave multisensoren til rfxcom temperature-enheten.

Det har jeg gjort slik under event:

Hvor 1251 = rfxcom temperatur enhet

408 = z-wave temperatur enhet

4.JPG

 

Vent på at z-wave enheten skal oppdatere seg, eller velg å polle den. Den bør uansett ikke ha for lang tid mellom hver gang den oppdaterer seg. Deretter trykket jeg timer for at den skulle begynne å virke.

 

6.JPG

 

Endret av iceball
skriveleif
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hey. Jeg fikk ikke til den siste linjen der.

"Then execute the commant: ..." can du ta screenshot av drop-down menu?

 

Også, hvordan kan du velge "If Multisensor temp > setpunkt termostat" ?

Jeg får bare opp "IF this device changes and becomes lesss/more then 'VALUE' "

 

Vakke no likka væl :)

 

mvh

Endret av jhenrikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har lagt dette til i hs 4 og det fungerer bra.

Hvordan skal man legge til flere divicer, man får jo bare velge 1.

Jeg har flere panelovner i stua. Bruker fibaro wallpluger.

Må man linke devicene opp mot hverandre på en eller annen måte  ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.