Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthjem for eldre og/eller funksjonshemmede oppgave


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en oppgave om hvordan smart hjem kan være bra for eldre eller funksjonshemmede.

Det jeg skal prøve å få fram er hvordan smarte løsninger kan hjelpe til i hverdagen til dem. 
Det står også i oppgaven at denne eldre personen vil prøve å bo hjemme så lenge som mulig.
 

Hvordan og hva bør jeg skrive for at denne teksten skal få god tilbakemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HermannKW skrev:

Hei jeg har en oppgave om hvordan smart hjem kan være bra for eldre eller funksjonshemmede.

De siste årene av min mormors liv hadde hun et beskjedent smarthjem. Og det gav henne økt livskvalitet, så klart det har noe for seg. :) 

 

De får jo nytte av det samme som vi har:

  • Smart ringeklokke gjør at man kan se hvem som ringer på, og evt. låse opp med...
  • Smart dørlås.
  • Smarte lys gjør at det er mindre arbeid å gå rundt.
  • Sikkerhet blir ivaretatt ved å smartstyre typiske brannfeller som kaffetrakter. Er det natt, så ER kaffetrakteren av.
  • Styring av TV og radio med enkle hjelpemidler som Harmony. Det kan både fjernstyres og forenkler hverdagen slik at man slipper å forholde seg til 4 fjernkontroller kun for å styre lys

... så blir det et spørsmål om hvor langt man vil ta det, men det krever muligens at noen andre enn beboer sjekker dette (evt. blir informert hvis noe "uventet" skjer). Det finnes sengesensorer man kan benytte, noen av disse måler pust eller i det minste bevegelse. Bevegelsessensorer gir beskjed om det faktisk er bevegelse i huset (og det kan brukes til å styre huset også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Moskus skrev:

så blir det et spørsmål om hvor langt man

Kunden ønsker at jeg kommer med et forslag for å gjøre huset «smartere». Hun har et eldre, men greit fungerende elektrisk anlegg i huset fra før og er skeptisk til å sette i gang omfattende rehabiliteringsarbeid. Ellers opplyser kunden at hun ønsker en form for talestyring for både musikkanlegg og lys, og at hun gjerne vil kunne økonomisere oppvarmingen så mye som mulig. Til oppvarming bruker kunden stort sett panelovner i dag, men har varmekabler på badet og i gangen.I huset har kunden i dag enkeltstående røykvarslere og ikke noen form for innbruddsalarm.

Jeg skal lage et billig og et dyrt/avansert forslag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert på å bygge et system som vil kunne virke uten "server" lokalt i dette tilfellet.
Hun må ikke være avhengi av at "serveren" på grunn av sikkerhets aspektet.
Vi opplever alle at systemer stopper på grunn av alt mulig.

Jeg har selv bygd mitt slik at ting virker selv om "serveren" har stoppet.
Da blir det ikke serlig smart ... men det kan fremdeles styres manuelt.

Jeg er vanligvis veldig i mot å benytte skyløsninger, men i dette tilfellet ville jeg nok ha vurdert det.

 

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, HermannKW skrev:

Kunden

OK. Hvem er du? Du fikk det til å høres ut som en skoleoppgave. ;)

 

45 minutter siden, HermannKW skrev:

Hun har et eldre, men greit fungerende elektrisk anlegg i huset fra før og er skeptisk til å sette i gang omfattende rehabiliteringsarbeid.

Å dytte inn Fibaro-dimmere er ikke omfattende rehabilitering. Det er relativt enkelt. :)

Eventuelt kan man bytte lyspærene til Hue/Ikea, men det spørs om det er like "brukervennlig".

 

47 minutter siden, HermannKW skrev:

Ellers opplyser kunden at hun ønsker en form for talestyring for både musikkanlegg og lys

Tja... det eneste som egentlig egner seg der er Google Home med tanke på språket.

 

47 minutter siden, HermannKW skrev:

hun gjerne vil kunne økonomisere oppvarmingen så mye som mulig. Til oppvarming bruker kunden stort sett panelovner i dag, men har varmekabler på badet og i gangen.

HeatIt termostater, og plugin-moduler på panelovner.

 

48 minutter siden, HermannKW skrev:

I huset har kunden i dag enkeltstående røykvarslere og ikke noen form for innbruddsalarm.

FutureHome har vel også røykvarslere nå.

 

 

48 minutter siden, HermannKW skrev:

Jeg skal lage et billig og et dyrt/avansert forslag.

Tror billig/dyrt kommer mest an på mengden utstyr installert. Løsningen jeg ville brukt er den samme. 

 

Oppsummert ville jeg gått for:

  • En smarthushjerne.
    Her er det mange alternativer. Homey, SmartThings, HomeSeer(:D), HomeAssistant, Openhab, etc, men det som passer best er sannsynligvis FutureHome.
  • Z-wave dimmere. Enten Fibaro-"piller" som man legger inn bak eksisterende brytere, eller Z-wave dimmere med skruhjul.
  • HeatIt-termostater på bad, plugin-moduler til panelovner
  • AeoTec Multisensorer (som bevegelsessensor) på strategiske steder, f.eks. i rom som er oppvarmet med panelovn. Den kan brukes ifb. virtuelle termostater (for den måler strøm)
  • FutureHome sin Z-wave brannvarsler.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nå "hvordan skal elektriker lage tilbud?" Eller er TS fortsatt på utkikk etter oppgavemateriell? Tolket det på samme måte som [mention]Moskus [/mention] at det var skoleoppgave av bor slag.

Uansett: det jeg hadde var en skoleoppgave/workshop vedr bruk av systemer på gamlehjem med bruk av nettbrett og smartklokker. Så kanskje ikke aktuelt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

OK. Hvem er du? Du fikk det til å høres ut som en skoleoppgave.

Dette er en skoleoppgave. Ville bare ha hjelp til å finne ut hvordan jeg burde løse den.

 

17 minutter siden, Moskus skrev:

Tror billig/dyrt kommer mest an på mengden utstyr installert. Løsningen jeg ville brukt er den samme. 

Læreren fortalte også at man skulle lage to forskjellig løsninger. Så jeg tenkte at det var best med en billig og en dyr? Eller burde jeg gjøre noe annet?

 

14 minutter siden, Moskus skrev:

Eventuelt kan man bytte lyspærene til Hue/Ikea, men det spørs om det er like "brukervennlig".

Med tanke på at det står i oppgave nat hun ville ha en for for talestyring til musikk og lys så tenker jeg det er best med hue. De kan vell brukes på Google home.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HermannKW skrev:

Dette er en skoleoppgave. Ville bare ha hjelp til å finne ut hvordan jeg burde løse den.

Ah, da så. For i post 2 hørtes det ut som du var en elektriker på jobb som mulligens hadde tatt seg vann over hodet. ;)

 

7 minutter siden, HermannKW skrev:

Læreren fortalte også at man skulle lage to forskjellig løsninger. Så jeg tenkte at det var best med en billig og en dyr? Eller burde jeg gjøre noe annet?

Tja.. dyr/billig går fremdeles bra. Bare vær flink å skrive om de forskjellige ulempene. :)

 

8 minutter siden, HermannKW skrev:

Med tanke på at det står i oppgave nat hun ville ha en for for talestyring til musikk og lys så tenker jeg det er best med hue. De kan vell brukes på Google home.

Alt kan stort sett brukes med Google Home, det er langt fra unikt med Hue. Men hvis man kun bruker Google Home som talebetjening og har en smarthushjerne i tillegg, så får man betydelig bedre støtte for utstyr samt at man kan automatisere mer.

 

Google Home er ikke særlig bra med tanke på automasjon, og det er jo noe av det man vil dra nytte av hvis man gjør ting litt "mer skikkelig".

Talestyring i seg selv er festlig det og et utmerket tillegg, men man blir lei av å måtte brøle kommandoer for å få på lys eller bytte kanal på TVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Alt kan stort sett brukes med Google Home, det er langt fra unikt med Hue. Men hvis man kun bruker Google Home som talebetjening og har en smarthushjerne i tillegg, så får man betydelig bedre støtte for utstyr samt at man kan automatisere mer.


Ja enig at man ikke kommer så langt med bare stemmestyring. Jeg som Homey-bruker kan f.eks bare "koble på" Google Home og faktisk Apple Homekit/Siri (ikke prøvd ennå og er beta), så det er egentlig bare "mellomlaget" aka. HUB for å kunne styre ting som er litt viktig å se hva som støttes.  Man må nok "fikle" litt og sette opp ting, og det er vel her det er litt opp til en eller annen "fagmann" å komme inn. Blir forhåpentligvis noen fremtidige arbeidsplasser her 🤩? Ja grensesnittene blir bedre, men fortsatt er vi et stykke i fra AI og maskinlæring på alt du ønsker å få "smartifisert". 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.