Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjere hytta smartere. Hvilket system?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få mer kontroll over hytta når vi ikke er der. Det viktigste er å få inn temperatur inne/ute, brannvarslere, vannvakt, sensibo varmepumpestyring og styring av varmekabel i vannrør. I tillegg til lys, varme osv. Har kun sensibo varmepumpestyring i dag, så resten må kjøpes inn. Av lys er det flere soner med SG LEDspotter som må styres med pille. Resten er lamper med e27 pærer. Ønsket er at lys og varmekabler skal styres fra dimmere/termostater, men også fra app. Må være greit å bruke for hele familien. Hvilket system vil være det beste/rimeligste her? Hytta har innlagt fiber.
Vi har xcomfort/sensio hjemme, men kjenner lite til andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at Home Assistant er det mest fleksible systemet. I tillegg er det gratis, men du må investere noen hundrelapper i en Raspberry Pi 4 for å ha noe å kjøre det på.

Home Assistant har også en veldig god app. Du kan også sette opp flere brukere og angi hva disse skal ha tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stigvi, bortsett fra at jeg ville gått for annen hardware en rpi, spessielt på hytta. Nå har jeg ikke erfaring med RPI4, kun brukt RPI3, der alt har fungert flott opp til at SD kortet tuller seg etter cas 6mnd og det oppstår korrupt data. Gikk over til å kjøre på en liten PC, har vert dønn stabilt siden. Jeg hadde nok valgt home assistant blue om det var et valg da jeg startet. https://www.home-assistant.io/blue/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problem med minnekort, men det gjelder å velge stort, gjerne 256GB og et som er lagd for mye skriveoperasjoner. Sånn sett er de like solide som SSD. De beste kortene kommer med garanti på skriveoperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, skeptisk til det.

Jeg har testet med 3 forskjellige typer og med to forskjellige rpi og med skikkelig strømmforsyning.

Det lengste det gikk for korrupt data var rundt 8 mnd. Men for all del sikkert andre som er heldigere en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite hva jeg snakker om, men er ikke home assistent en del å sette seg inn i? Hadde håpet på noe som er i nærheten av plug&play og som støttet det meste. Får rabatt på futurhome gjennom jobb, men ser at det ikke er så populært. Homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Home Assistant er mye å sette seg inn i. Det er selvsagt avhengig av hva du ønsker å få til av automasjoner. Men da er det du som eventuelt gjør det avansert og systemet er bare et verktøy. En fordel med Home Assistant er at brukermiljøet er stort og det meste finnes ferdig lagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha noe som er mer "set it and forget it", så vurder HomeSeer. Koster litt, men har særdeles få breaking changes, og det er forholdsvis lett å komme seg inn i. Og så kan man lese HS-skolen (som er for HS3, selv om HS4 når har kommet).

 

1 time siden, Rtv skrev:

Uten å vite hva jeg snakker om, men er ikke home assistent en del å sette seg inn i?

Jo, det er en viss lærekurve, og den er brattere med Home Assistant for folk flest. Men det kommer litt an på deg selvfølgelig: Er du vant til Linux og config-filer, så kommer du kjapt i gang. Er du ikke vant til det, så finnes det andre systemer. F.eks. Homey, SmartThings eller FutureHome.

 

Men prisen til Home Assistant er vanskelig å slå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Er du vant til Linux og config-filer

Det er ingenting en trenger å vite om Linux med Home Assistant og når det gjelder konfigurasjon er stort sett alt "pek og klikk". En del 3. parts moduler krever konfigurasjon basert på tekstfiler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg satte opp HomeAssistant fra bunn, så for all del: Mye kan ha skjedd, og skal ha skjedd hvis vi skal tro det. Men det siste jeg leste var at HomeAssistant er pek-og-klikk, helt til man faktisk vil gjøre noe.

 

Men jeg har på ToDo-lista mi at skal tromme opp en VM med HomeAssistant snart. Pi'en min med HA fra "gammelt av" vil ikke starte... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kompiser som har gått for HA siste året, og de var i hvert fall storfornøyd med lav innstegsterskel og hvor kjapt det var å komme igang med automasjon. 

Jeg har brukt Domoticz til noen plugins nå, og det var også høvelig greit å komme igang med..

 

Finner man en docker-compose fil som passer så bør jo oppsett være snakk om bare et par setninger på kommandolinja i linux. :) 

 

Støtter forøvrig anbefaling om mini-pc i stedet for RPi om man ikke skal bruke annet enn USB for tilkobling, Da får man jo med både lagring, power og kasse med passiv kjøling til omtrent samme pris.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moskus skrev:

Men det siste jeg leste var at HomeAssistant er pek-og-klikk, helt til man faktisk vil gjøre noe.

Offisielle tillegg er stort sett blitt "pek og klikk" fordi HA gjengen har satt det som et krav for å fortsatt være inkludert.

Men en kan installere fra HACS (Home Assistant Community Store) der det er heller lite regler og mer anarki. De mest brukte komponentene der er oppdaterte og følger offisielle regler. Et eksempel er integrasjon for Easee ladeboks. Andre er gamle og lite vedlikeholdte, men også lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting jeg synest skal taes i betraktning når man velger hardware.

 

Dersom systemet skal holdes minimalt og det ikke spiller noen rolle om man mister logger og data når strømmen går, så er Rpi4 et godt valg.

En stor ulempe med Rpi og tilhørende caching av logger og databaser i RAM er at kompleksiteten i systemoppsettet øker.

Med caching til RAM kan en Rpi tåle mye av strømbrudd da data skrives til disk i bulk på tidsintervall.

Det er også billig å ha backup hw og minnekort liggende klar på hylla i tilfelle anton.

 

 

Jeg er ikke i tvil om at en Intel NUC med SSD er bedre egnet når man vil ha databaser feks. Og kanskje drar man video inn i systemet?

En NUC på en UPS er meget behagelig når det gjelder vedlikehold.

På en annen side kan en NUC uten UPS bli meget ubehagelig ved strømbrudd og man får ett korrupt filsystem ( selv om dette har blitt meget robust de siste årene).

 

Jeg vil si at en Rpi satt opp med caching til RAM er en god begynnelse. Spesielt på en hytte som muligens er litt langt unna når noe skjærer seg.

En UPS er også lurt hær, selv om skriving til minnekortet bør settes opp til å skje i bulk.

 

Edit: kom til å tenke på at ikke alle vil sette opp en automasjons-server mest mulig minimalistisk og headless som førstevalg.

Dersom man skal ha fullt grafisk grensesnitt så definitivt gå for en løsning som feks. Intel NUC.

 

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Har du en link?

Denne er sikkert fin om man kan legge inn Linux på den: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=206991864

Jeg fant en Chromebox som har nådd EOL. disse blir jo veldig billige, og er vel minst like kraftige som RPi.. Jeg måtte bare fjerne en "write protect" skrue inne på kortet, så var det bare å legge inn det OS'et du vil..

Finner man en av disse kan man sikkert få de billig: https://support.google.com/meethardware/answer/9300504?hl=en 

Ser det ligger et par på Finn.

 

Endret av PerH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men Raspberry pi4 ser jeg fortsatt på som et godt valg. Jeg har etter min mening et passe stort system med ca 600 entiteter og en mengde skript. Dette surrer og går på en rbpi 4 med ca 2% cpu belastning og 11% av 4GB minne. Jeg er enig i at minnekort er et svakt punkt, men med et stort som også er beregnet for mye skriving (lagd for overvåkningskamera eller dashbord kamera) så burde  ikke det være en bekymring.

Edit: Og viktigst av alt er å bruke et system som er offentlig støttet av Home Assistant. En kan fort spare seg en del vekkastet tid på det.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om Pi herfra, har flere i drift jeg også. Jeg ville bare nevne alternativet jeg likte godt. :) 

 

Bunnlinjen er vel at de fleste huskontrollsystemer ikke egentlig trenger mye power, så da er jo gjenbruk et alternativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stigvi skrev:

et passe stort system med ca 600 entiteter og en mengde skript. Dette surrer og går på en rbpi 4 med ca 2% cpu belastning og 11% av 4GB minne.

Hehe, du har nok i overkant av det jeg vil kalle en liten hytteinstallasjon der 😉

Men det spiller forsåvidt liten rolle.

Det som utgjør en stor fare for feil er skriving til disk/kort.

Dess mere man putter på installasjonen, dess mere skrive-trafikk får man.

Og kombinerer man skriving til disk med strømbrudd så har man fått en korrupt disk. 
Når man i tillegg tar med i betraktningen at minne-kortene bruker lengre tid på en skriveoperasjon så økes sjansen for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.