Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Linus


Anbefalte innlegg

https://www.yalehome.no/no/inspirasjon/yale-linus/

 

Spennende produkt for vi som ikke har "standard" låskasse. Noen som har erfaringer? 

 

Pr 15.03.21 kr 3999 inkludert kodepanel og wifi gateway på elkjøp: https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/smart-sikkerhet-overvakning/elektronisk-dorlas/267856/yale-linus-family-smart-dorlas-solv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 16/03/2021 at 12:16, Moskus said:

... hva gjør denne som Danalock ikke allerede gjør?

 

Om det gjør noe som Danalock allerede ikke gjør aner jeg ikke :) Har lest så ymse om Danalock, og spesielt med kodepanel, som gjør at den ikke frister veldig. Synes derfor at dette produktet så spennende ut, men var kostbart, og har ikke sett noen erfaringer med det ennå siden det er så nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har vi har gått til anskaffelse av Yale Linus med wifi-dongle og kodepanel. Etter å ha blitt låst ute uten nøkkel av junior så tok vi endelig steget... 🤦‍♂️

 

Montering gikk veldig greit, men kalibrering var et herk. Kalibrering slik den ville jeg skulle gjøre det fungerte ikke sammen med vår lås. Lurer på om det er noe med at den forventes å kunne vri låsen forbi opplåst og låst stille i hver sin retning. Jeg plukket den ihvertfall av og "lurte" den ved å sette posisjon manuelt på et vis. Når elektronisk låsing da hadde korrekt bevegelse av låsepinnen monterte jeg den på plass igjen. Etter dette har den fungert helt perfekt! Vi har ikke hatt bruk for nøkkel siden da, så vi har ikke testa hva som skjer om vi låser opp med nøkkel. Har lest rykter om at kalibrering da må kjøres på ny, men som sagt ikke testet. Har heller ikke planer om å teste :D

 

Paring med WIFI-dongle gikk kjempefint, og inkludering i Home Assistant gikk smertefritt! Veldig godt å endelig kunne låse opp og igjen uten nøkkel.

Jeg skal prøve å ta noen bilder og legge inn her.

image.thumb.png.8544ae08f66a5d3ed4dd2e7395650f6b.png

 

Pluss:

  • Enkel installasjon, mye enklere enn jeg husker Doorman var
  • Kommer rett inn i HA med "August"-integrasjon

Minus:

  • Kalibrering som anvist fungerer ikke på vår lås. Brukte sikkert en time for å finne en løsning på det.
  • Kan ikke sette app-koder via HA (usikker på om det er noe jeg har lyst til å gjøre?)
  • Medfølgende magnet (for status åpen/lukket dør) var sølv/metallfarga (jeg lakket vår sort pga sort karm)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en nøkkelboks ute om du har mulighet, Ting som kan gå galt går galt når det minst passer det.  Har hatt Danalock V3 bortimot siden den kom på markedet, og Danapad siden den kom. Kun en gang den ikke har fungert, pga dårlig batteri, og da hadde de to største henra den minste, og sto rimelig sur hjem og ikke kom seg inn. Dårlig Waf når mora måtte kjøre hjem for å slippe de inn(satt i møte selv, men så på ringeklokka at de strevde). Hadde nøkkelboks, men ikke gitt kidsa koden🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

For 2 år siden så kjøpte jeg Danalock V3 m/ homekit, det skulle jo være bra tenkte jeg. 

Men hver gang jeg brukte nøkkel så mistet den synkroniseringen.
(jeg trodde det var en feil på min lås, og var for skuffet til å reklamere på den)

 

For 1 mnd. siden så kjøpte jeg Yale Linus og det er nøyaktig same dritten. 
Hver gang jeg bruker nøkkelen på utsiden, så blir låsen helt "ko-ko".  

 

Min første tanke er jo at dette er veldig dårlige produkter.
Du kjøper elektronisk lås for å bruke den ja, men at det ikke skal være mulig å bruke nøkkel synes jeg er for dårlig.

 

Det andre som irritere meg er at jeg må ta mobilen ut av lommen, låse opp, åpne app også trykke på "låse opp døren."

Men her er det muligens en lettere måte som jeg ikke har lært meg enda.
Her synes jeg jo det skulle vært mulig å bare holde mobilen inntil døren også låste den opp.

 

 

Tar gjerne imot tips og hjelp. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Smith11 said:

For 2 år siden så kjøpte jeg Danalock V3 m/ homekit, det skulle jo være bra tenkte jeg. 

Men hver gang jeg brukte nøkkel så mistet den synkroniseringen.
(jeg trodde det var en feil på min lås, og var for skuffet til å reklamere på den)

 

For 1 mnd. siden så kjøpte jeg Yale Linus og det er nøyaktig same dritten. 
Hver gang jeg bruker nøkkelen på utsiden, så blir låsen helt "ko-ko".  

 

Min første tanke er jo at dette er veldig dårlige produkter.
Du kjøper elektronisk lås for å bruke den ja, men at det ikke skal være mulig å bruke nøkkel synes jeg er for dårlig.

 

Det andre som irritere meg er at jeg må ta mobilen ut av lommen, låse opp, åpne app også trykke på "låse opp døren."

Men her er det muligens en lettere måte som jeg ikke har lært meg enda.
Her synes jeg jo det skulle vært mulig å bare holde mobilen inntil døren også låste den opp.

 

 

Tar gjerne imot tips og hjelp. 

 

 

Jeg har samme låsen og samme problemet.

 

Det er visst nok et problem fordi vi vrir låsene i Norge flere grader rundt, enn i de flere andre land. Det takler ikke låsen, og derfor mister den kalibreringen ved bruk av ordinær nøkkel. 

 

Synes også det er skuffende for et Premium produkt.. Men har lært meg å bruke pin kode panelet som fulgte med istedenfor. Og bruker evt nøkkel kun som nød løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta til låskasse som vrir 90° da jeg bytta til Danalaock når V3 kom(bytta egentlig før, men rota meg aldri til å montere V1). 
Bortimot aldri brukt app, kun zwave eller Danapad(men har Danabridge i backup)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.