Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmepille til homey


Jacob

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny på dette med hjemmeautomasjon og trenger noen råd.

 

Jeg har lenge hatt philips hue og har vært strålende fornøyd med det. Nå pusses huset opp og jeg vil ta dette et steg lenger. Har kjøpt en homey pro og testet dette mot en heatit thermostat og hue. Veldig fornøyd så langt.

 

Jeg må snart velge system for å styre lys på kjøkkenet. Der blir det downlights pluss noen lamper og lys i noen skap. Totalt 6 soner. Ikke aktuelt å bruke hue her på grunn av downlightsene. Jeg ønsker en brytere som jeg kan styre minst 4 soner med, så jeg slipper et stort panel med 6 brytere.

 

Nå står valget mellom følgende piller/pucker:

Namron Z-wave

Namron ZigBee

Fibaro dimmer 2

Elko dimmepuck

 

Har lest at flere har problemer med Namron Z-Wave, og Fibaro kan ikke dimme lavt nok uten en bypass. 
 

Noen som har erfaringer som kan deles? Setter pris på gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. 

Hva mener du med enkelte steder? Der du f.eks. kun har én lampe med én pære koblet til?

 

Funker det da å koble til alt av z-wave brytere? Har du noen brytere å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2021 den 12.19, Jacob skrev:

Ok, takk for svar. 

Hva mener du med enkelte steder? Der du f.eks. kun har én lampe med én pære koblet til?

 

Funker det da å koble til alt av z-wave brytere? Har du noen brytere å anbefale?

Jeg har Homey og har brukt Fibaro dimmer 2 på alle steder. Har to steder der det kun er koblet til en lampe og andre steder det er koblet til 6 downlights i serie. Begge deler fungerer helt fint uten bypass. Ingen flimring og de dimmer langt nok ned i min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2021 den 12.19, Jacob skrev:

Hva mener du med enkelte steder? Der du f.eks. kun har én lampe med én pære koblet til?

Stort sett er det ikke bypass, men vi valgte et par lamper med lav effekt "bare i tilfelle". Når elektrikeren først er der koster det omtrent ingenting ekstra. Mulig at det hadde gått uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Et nybegynnerspørsmål til:

 

Jeg skal koble opp fibaro dimmer 2, og tenker å bruke z-wave z-push button 8. Det virker jo enklest å koble begge deler til homey og lage assosiasjoner der. Men vil de da virke direkte? Eller går det via homey hub? 

 

Vil gjerne ha bryter/lys som snakker direkte sammen og ikke er avhengig av homey hub for å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jacob skrev:

Det virker jo enklest å koble begge deler til homey og lage assosiasjoner der.

Du har ingen annen utvei heller, så det er absolutt enklest, ja. :) 

 

43 minutter siden, Jacob skrev:

Vil gjerne ha bryter/lys som snakker direkte sammen og ikke er avhengig av homey hub for å virke.

Assosiasjoner går direkte, men enhetene må være i samme nettverk uansett. Og da er det enklest å sette det opp i Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Du har ingen annen utvei heller, så det er absolutt enklest, ja. :) 

 

Assosiasjoner går direkte, men enhetene må være i samme nettverk uansett. Og da er det enklest å sette det opp i Homey.

 

Ok, så jeg legger til dimmere i homey, legger til brytere i homey og setter opp assosiasjoner. Da kan jeg i teorien skru av huben og jeg kan fortsatt styre lysene med bryterne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jacob skrev:

 

Ok, så jeg legger til dimmere i homey, legger til brytere i homey og setter opp assosiasjoner. Da kan jeg i teorien skru av huben og jeg kan fortsatt styre lysene med bryterne?

Skru av huben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jacob skrev:

Ok, så jeg legger til dimmere i homey, legger til brytere i homey og setter opp assosiasjoner. Da kan jeg i teorien skru av huben og jeg kan fortsatt styre lysene med bryterne?

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.