Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste røykvarsler?


Andreas

Anbefalte innlegg

NodOn Eye er dessverre et stykke unna, ser det ut til:
"Thank you so much for your interest for our products.
Unfortunately, our Eye smoke sensor is not ready for production. We are not able to tell you the date of availability for the moment."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke ser helt det store poenget med Z-wave røkvarsler med mindre det har noen andre greie funksjoner.

443MHz røkvarslere er jo superbillige, og batteriet holder trolig lenger.

 

Kan også ofte brukes som sirene, for andre ting, dersom man ønsker der.
Bruker disse: http://www.multicom.no/clsf-lm-101lb-tradlos-optisk-roykvarsler/cat-p/c/p10632050

ofte på tilbud rundt forbi, lett å få billigere en multicom har akkurat nå.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man pause 433 varslerene fra hs etc? utover å få vite at det brenner (herunder at de er sammenkoblet så alle hyler) så er vel det ønsket jeg har. litt greit om man svir ribba litt og vet det blir røyk? Jeg kjøpte meg Housegard system 1 som via fjernkontrollen deres (og en fibaro universal sensor) lar meg kjøre både locate pause og test fra homeseer. problemet er at de selges ikke lenger.. så da kom jeg jo ikke helt i mål siden jeg ikke kjøpte alle jeg trengte med en gang.. bare nok til å teste og ha på de mest kritiske stedene i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, panylund skrev:

Jeg kjøpte meg Housegard system 1 som via fjernkontrollen deres (og en fibaro universal sensor) lar meg kjøre både locate pause og test fra homeseer. problemet er at de selges ikke lenger.. så da kom jeg jo ikke helt i mål siden jeg ikke kjøpte alle jeg trengte med en gang.. bare nok til å teste og ha på de mest kritiske stedene i huset..

 

Her må du utdype! Jeg kjøpte samme serie i januar (uten fjernkontroll) og savner mulighet for å integrere med HS for varsel om brann. Stekte hamburger for et par dager siden, da løste de ut... heldigvis var det kurant å holde inne knappen på den ene, så ble det jo stille. :) og du sier de ikke selger dem lengre? Det var jo også litt strek i regninga, selv om jeg TROR jeg har dekket huset godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har loddet (foreløpig bare for testing. tiden strekker skjelden til når man pusser opp..) en fibaro universal sensor til fjernkontrollen sånn at når en knapp trykkes så oppfatter sensoren det også. (evt når brannalarm led'en trigges på fjernkontrollen så trigges en annen inngang på sensoren.) ganske enkelt og basic men funker, baksiden av fjernkontroll kretskortet har mange fine loddepunkter klar til bruk.. strømforsyningen til de har jeg ikke helt planlagt ennå men så vanskelig det er å  få kjøpt de om dagen er det ikke sikkert jeg blir å legge masse arbeid i det.

 

vel jeg skal ikke påstå at de er ute av salg med 100% sikkerhet. jeg har bare ikke funnet noen som selger de og har de på lager i det siste.. tenkte jeg skulle kjøpe et par ekstra her for en måned siden men komplett hadde de ikke lenger i sitt sortiment og resten av butikkene jeg fant hadde ikke på lager:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, panylund skrev:

vel jeg skal ikke påstå at de er ute av salg med 100% sikkerhet. jeg har bare ikke funnet noen som selger de og har de på lager i det siste.. tenkte jeg skulle kjøpe et par ekstra her for en måned siden men komplett hadde de ikke lenger i sitt sortiment og resten av butikkene jeg fant hadde ikke på lager:\

Ekspert har på optiske på lager i 22 butikker. :)

https://www.expert.no/hjem-hage-og-fritid/hjemmesikkerhet-og-overvakning/brannvernutstyr/housegard-optisk-roykvarsler-868mhz/p-215129/

Sikkerheten-selv.no er midlertidig utsolgt for termiske:

http://www.sikkerheten-selv.no/product/394/housegard-system-1-ha220ws-trådløs-termisk-brannvarsler

 

51 minutter siden, panylund skrev:

jeg har loddet (foreløpig bare for testing. tiden strekker skjelden til når man pusser opp..) en fibaro universal sensor til fjernkontrollen sånn at når en knapp trykkes så oppfatter sensoren det også. (evt når brannalarm led'en trigges på fjernkontrollen så trigges en annen inngang på sensoren.) ganske enkelt og basic men funker, baksiden av fjernkontroll kretskortet har mange fine loddepunkter klar til bruk.. strømforsyningen til de har jeg ikke helt planlagt ennå men så vanskelig det er å  få kjøpt de om dagen er det ikke sikkert jeg blir å legge masse arbeid i det.

 

Kult! Blir jo litt dyrt da, 500 kr for fjernkontrollen og så noen hundrelapper for FUS... :(

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg et Roost-batteri og sette i en av dem, det vil forhåpentligvis gjøre det mulig å få varsel ved alarm inn i HS3. Din løsning gir dog litt mer "funksjoner"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Evelen skrev:

Må si jeg ikke ser helt det store poenget med Z-wave røkvarsler med mindre det har noen andre greie funksjoner.

443MHz røkvarslere er jo superbillige, og batteriet holder trolig lenger.

 

Kan også ofte brukes som sirene, for andre ting, dersom man ønsker der.
Bruker disse: http://www.multicom.no/clsf-lm-101lb-tradlos-optisk-roykvarsler/cat-p/c/p10632050

ofte på tilbud rundt forbi, lett å få billigere en multicom har akkurat nå.

 

Får du opp hver varsler separat i HS? Slik at du vet hvilken som har utløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 7.12.2016 klokken 9.39, panylund skrev:

strømforsyningen til de har jeg ikke helt planlagt ennå men så vanskelig det er å  få kjøpt de om dagen er det ikke sikkert jeg blir å legge masse arbeid i det.

 

Vet du om batteriene står i serie eller parallell? Det er 2x1,5v og hvis de drives med 3v, så kan man vel bruke en NodeMCU/Arduino som strømkilde?

 

Ser forresten at en del butikker som har fått inn system 1 igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går på 3v så det funker det. men problemet flyttes da bare til å gi NodeNCU'en strøm;) det er jo ikke det at det er vanskelig det er bare hvordan det kan gjøres på en best mulig måte der jeg nå tilslutt ender opp med å montere shaiten;) jasså? ser de fortsatt ikke i prisjakt jeg men kanskje andre butikker som ikke ligger der du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, panylund skrev:

 

går på 3v så det funker det. men problemet flyttes da bare til å gi NodeNCU'en strøm;) det er jo ikke det at det er vanskelig det er bare hvordan det kan gjøres på en best mulig måte der jeg nå tilslutt ender opp med å montere shaiten;)

 

Løses jo med en vanlig micro-usb-kabel. :) 

 

4 minutter siden, panylund skrev:

jasså? ser de fortsatt ikke i prisjakt jeg men kanskje andre butikker som ikke ligger der du tenker på?

Hmm... ser ut til at det bare er fjernkontrollen som nå er til salgs i flere butikker, men ingen varslere... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ikke når man lider av synlig kabel angst;) det kan hende det løser seg uansett siden boksen ikke akkurat er pen heller så det kan være den blir forvist til innsiden av et skap. og da kan det gå en liten ledning ned til den. 

 

ja den er det mange som har på lager fortsatt:\ søken etter den perfekte røykvarsler er nok ikke over ennå ser det ut til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hva er deres mening om Nest Protect? Den er vel dyrest i klassen, og ingen tvil om at prisen biter, men med unntak av "billigvarslerne" i serie fra f.eks Nexa hvor jeg har opplevd alt for mange feil-alarmer er det jo fort 6-800 for de andre som anbefales her inne. 

 

Til gjengjeld får man integrert CO, pre-alarm med talevarsling og selvtest av hornet syns jeg kan være verdt litt. Forventer jo at de holder i 10 år. Kjøper man de på tilbud til 1100 er det ikke så mye dyrere enn f.eks Popp 4001

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere, og etter å ha hatt både KD101 (433MHz), Fibaro og Everspring med sine besynderligheter (falske alarmer midt på natten, tom for batteri uten å varsle, ikke varsle ved røyk, hyperømfintlig m.m.) er det en befrielse med noe som bare virker. Fint nattlys er det til og med. :)

 

Når det er sagt har jeg bestilt en billig zigbeesak, så får vi se hvordan den virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.