Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan lagre timeverdi på strømforbruk i device?


Join

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg prøver å bruke  Realtime LastMeterConsumption frå tibberseer som blir oppdatert kvar time til å registrere siste times strømforbruk.

Altså nyverdi - målerstand forrige time = forbruket sist time.

 

Planen er:

1) å opprette et device som får målerstand NÅR  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg. Denne biten er grei.

 

2) Neste time når  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg, vil eg trekke bort forrige timeverdi for å finne forbruket.

 

3) Resultatet skrives til et annet device "kWh forbruk sist time".

 

4) Opprette et device: "Største timeforbruk Månad".

 

5) Lage regel som sei:

"IF" kWh forbruk sist time" er større enn "Største timeforbruk Månad"

"THEN" Easytrigger write device "kWh forbruk sist time" to device "Største timeforbruk Månad". Dette burde eg få til.

 

 

Planen er å registrere den timen med størst kWh forbruk i mnd, lagre høgaste verdi for kvar mnd.

 

Dette har med nettleige å gjere og estimering av nettleige og strømpris sammen. :)

 

Har Easytrigger, Device history, om de kan brukes.

 

Et lite script løser nok dette, men har ingen anelse korleis bruke skript pr.d.d. i HS.

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2021 den 11.57, Moskus skrev:

EasyTrigger kan vel gjøre dette alene, hvis du ikke vil scripte?

Eg har ikkje funne ut metoden for å gjøre dette i device history. Device verdi minus device verdi.

 

Angående scripting, har eg veldig lyst å ta steget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Moskus skrev:

Det er virkelig ikke umulig å lære seg! :)

 

Jeg har en (5 år! gammel) kort guide her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/24-generelt-om-scripting/

Takk!

 

Eg har no lagt inn VS og tenScripting. Men, dumt spørsmål: Må dette kjøre på HS4-maskinen(DEN er treig, og har lite plass), eller kan eg bruke det på min bærbare PC?

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.