Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alexa: Notify Me


Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden behov for at huset skal gi meg beskjeder på eget initiativ når noe skjer.

"Kloakkpumpa har ikke startet på de siste 48 timer"
"Gressklipperen på hytta har ikke ladet det siste døgnet" 

osv

 

Før hadde jeg Squeezebokser der jeg kunne spille av disse beskjedene. Så kom Alexa og jeg måtte sette små mixeere så de kunne dele de aktive høytalerne. Det ville vært bedre om Alexa kunne ta hele jobben alene.

 

Jeg er litt sur for at HomeSeer ikke kan legge inn i Alexa skillen sin at Alexa kan ta eventer. 
(Så kunne jeg bar e laget en ROUTINE som sendte en talebeskjed når et (virtuellt) device skiftet verdi)

 

Har vurdert å forsøke å lage en slik skill selv men jeg er ikke sikker på om jeg har tid til å sette meg inn i alt som trengs... :(

 

MEN så fant jeg her om dagen (mulig dere kjenner den allerede og jeg som vanlig bare er treg) altså en skill som kan gi Notifications. Det er da ihvertfall noe.
Og kjempelett å trigge fra HS også:

 

Sub Main(ByVal notification As String)

dim accessCode = "ACCESS_CODE"

dim host = "https://api.notifymyecho.com"

dim path = "/v1/NotifyMe?notification="+notification+"&accessCode="+accessCode

dim result = hs.GetURL(host, path, TRUE, 443)

hs.WriteLog("msg", result)

End Sub

 

Les mere her:
https://www.thomptronics.com/about/notify-me

 

For meg er dette et LANGT skritt i riktig rettning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den er at man må spørre etter notifikasjonene sine. Alexa leser de ikke opp automatisk. :(

 

 

Men akkurat i disse dager ble endelig Voice Monkey godkjent. Ikke helt det samme, og gjør at man trenger en del rutiner for forskjellige announcements, men det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har testet den, virker veldig lovende.
Er litt sur fordi jeg mener ar HS selv burde ha devicer som detekteres av Alexa med triggermuligheter, men det får nå så være..

Det står at den skal trigges med en POST men det gikk også greit å trigge den direkte fra en Browser:


 

Sitat


OBS
Det går også ann å trigge den generellt med HVILKEN SOM HELST TEKST DU VIL fra HS :) 

Da trenger du bare EN Monkey:

Sett opp monkyen med en Action som er selve Monkey skillen som beskrevet her

 

Sitat

 

In the Alexa App (on your mobile device), go to “Routines”. Create a new Routine, give it a name and then in the “When this happens” section select “Smart Home” and select the Monkey you just created.

In the “Add Action” section, select “Skills”, then “Your Skills”, then choose “Voice Monkey”.

Select the Alexa device that should make the announcement and then save the routine.

 


 

Og bare kall den med teksten som du ønsker lest opp som en parameter slik:

 

Sitat

 

Husk å kode blanke som %20

 

HERLIG !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er mulig å styre hvilken Echo device det skal til uten å anngi det i Routinen.
(Og ikke mulighet til ALLE :( ) 

Men Da er det jo bare å legge opp en Moknky til hver Echo og kalle dem navn som "Speak-on-kitchen", "Speak-on-bedroom" osv og så styre det fra HS ved å anngi Monkey navnet i https kallet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.