Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fermates reise fra HS3 til HS4


Fermate

Anbefalte innlegg

Først var det strategien:
Dette kommer til å ta flere uker så jeg må ha en plan for overgangsfasen:
Jeg tenker meg noen grupper her:

  • De som (allerede/fremdeles) styres av Alexa
    (Så vidt jeg vet kan Alexa kun kjøre mot et HS system av gangen)
  • De som (allerede/fremdeles) styres av HSTouch på iPadene på veggen (en i hver etasje)
  • De som kan styres med manuelle veggbrytere
  • De som kun kan styres av systemet (Har noen lys som er slik)
  • Alt det som går på automatikk
  • Alt som har med varme/fyring, ventilasjon å gjøre
  • Alt som har med overvåkning og alarmer å gjøre
  • Alt som går på 433Mhz over RFXCom kan kjøre i paralell uten problemer da senderne tar inn og sender ut uten å forstyrre hverandre

Hm...
Fyring og 433 får gå først og det meste av overvåkning og alarmer.
Så får jeg flytte en bulk og la Alexa og HSTouch utfylle hverandre ved at den ene tar det nye og den andre det som ikke er flyttet ennå.
Kona må holdes oppdatert på hva som er flyttet og instrueres til å bruke veggbrytere isteden for å bli sur og frustrert. (Hun har glemt hvor de forskjellige veggbryterne er for lenge siden :) )

Det jeg gruer meg mest til er å flytte Zwave utstyr som er inne i veggen. Har lurt på om jeg skal ha en lang USB kabel (evntuellt med "USB over IP" (SX Virtual link) slik at jeg kan ha Zwave senderen tett på dingsene.
Lurer også litt på rutinen for å avvikle dem i det gamle systemet raskest og mest effektivt (Noder, devicer og event og HSTouch referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fermate said:

For jeg vet: Jeg må starte med en kleen install og bygge opp alt sammen på nytt:

 

Hjelp. Det er mye jobb. Selv har jeg et bitte lite system, men valgte å oppgradere. 

Mitt var  ikke så gammelt eller uoversiktlig at jeg orket.

Men timingen din er ganske bra. HS4 har hatt litt oppstartsproblemer, men siste versjon 4.1.14 har vært stabil hos meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt knirk fordi det er lenge siden sist:

  • Fikk ikke opp Web interfacet og rotet litt rundt med Firewall før jeg gikk inn i en windows explorer og fikk den gule meldingen om at PC ikke er synlig for andre på nett. Hm litt flaut.
  • Fikk ikke tilgang fra HSTouch før jeg skjønnte at brukeren i HS måtte være en Admin. Hm Det var nytt
  • Opp med Autologin (jeg liker det sånn) og Delayed startup av HS4 (USB over IP programmene trenger litt tid på å starte og de må være oppe før HS leter etter COMportene)

Så litt gode nyheter:

  • En Fibaro plugg og en Fibaro dobbel "vegg pille" gikk greit å resette (Holde inne knapp til gult lys, slipp og klikk en gang, vet på rødt lys, klar for ny include)
  • Og helt greit å inkludere, secure, uten noe av det vanlige tullet. Deilig
  • OI Jeg kan hente ut ID'en for Oregon temp følerne fra RFXCOM oppsettet i HS3 og velge den samme i HS4. WOW Det gjør at jeg slipper å putte dem i fryseren for å finne ut hvem som er hvem. HERLIG.

 

Da starter vi med en panelovn på Fibaro plugg i stua:

  • Forsøker å REMOVE den fra HS3, feimeldinger i hytt og pine som vanlig
  • Gir opp og finner oppskrift her på forumet (test connection x 2 og så Remove bad node)
  • Noterer meg opprydding i Eventene, HSTouch og Alexa og lurer på om jeg bare skal gi f..
  • Legger inn virtual device Termostat fra RFXcom og kobler til pluggen og temp føleren. -Nå virker termostaten på stua
  • Tar en kopi av HSTouch prosjektet åpner det mot HS4 og ser det triste syn av skjermer uten assosierte Devicer.
  • Finner siden for fyring og legger oppigjen status-tracking av om ovnen er på og hva temp i stua er og hva termostaten er satt til sammt knapper for opp og ned.
  • Så var det muligheten for å spørre Alexa hva tempen er og hva termostaten er satt til og regulering av denne. Da må jeg inn med Jon00 sin Alexa helper.
  • og så må jeg tenke litt på hvordan jeg skal teste det...hm konto for alexa... hm konto for MyHs..hm..hm

Går meg et tur ute med kona...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selve databasen min er så råtten at jeg ikke orker tanken på å dra den med meg en runde til.
Jeg håper også å finne den noden som mest sannsynlig støyer i Zwave nettet mitt når jeg plukker over devicer en etter en.
Skal også bli deilig å rydde litt i navning og grupper og skript og gammel drit :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail fra Jon00 med svar på dette (impressed that you follow our Norwegian site Jon00 ! :) )
Thanks!
 

Sitat

 

  • Like 3
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ble jeg litt sur fordi jeg fikk en error i loggen under oppstart av RFXCOM.

Neeeei jeg vil ikke tilbake til HS3 tilstander!!! Dette skal være en helt clean ny install.

Etter å ha furtet et døgn oppdaget jeg at det handlet om at RFXCOM ikke likte (virtuelle) termostater som ikke var ferdigkonfigurerte.
Etter å ha slettet en dublett ble alt bra igjen  -Phhuuu!

 

OK Alle (oregon) termometerne er på plass, de kan kjøre paralellt i HS3 og HS4 siden de er 433Mhz.
Garasjedøra er iTach og ventilen på soverommet er Arduino og IR senderne er også iTach og DaikinSeer er IP og alt dette kjører helt fint paralellt i HS3 og Hs4.

 

Jeg har bestemt meg for at Alexa skal overføres til det nye systemet og at iPad'ene på veggen blir stående for å håndtere det gamle så lenge det trengs.

OK Alexa er koblet gjennom myHs... hm vi forsøker å sette opp en egen konto for HS4 der (her var det fint å bruke @espeand.house domenet :) )
Ja det går fint å ha to kontoer, en for HS3 og en for HS4.

Disabler HS skillen i Alexa og setter den opp på nytt med den nye myHS login.
(Hm hadde glemmt at jeg måtte ha BEGGE HS skillene)

"Alexa detect my devices" -Skitt hun finner alle de gamle HS3 devicene :( :( :( 

 

Trippel sjekker konto, stenger HS3... like fordømmt finner hun gamle devices (er det mulig?)

Sletter myHS konto for HS3 og roter rundt og river meg i håret.

Og så funker det. Hm funket det egentlig i sted også bare at jeg ikke la merke til det siden alle "ikke HS" devicene dukket opp (Cloudcam , kaffe og te trakter, TVer osv)
hm..konklusion: Jeg er ikke sikker på om det var slettingen av HS3 myHS kontoen eller stoppingen av HS3 som gjorde susen.. sorry.


Foreløpig er det bare Fibaro plugger på panelovnene i z-wave men de får talekomandoer uansett (vet jo aldri :) )

Jon00 sin Alexa helper lastes ned og dama kan nå spørre hvor varmt det er ute og på soverommet.

 

Så var det de viruelle Devicene til Alexa for Garasjeporten, soveroms ventilen og rullegardinene.

 

Kaster bort en halv dag med å sjekke (for sikkerhets skyld) at det fremdeles ikke kan brukes andre kommandoer DIREKTE til HS enn "Turn ON" "Turn OFF" og "Set xx to yy persent". Ventilen klarer seg fint med det men garasjedøra og rulllegardinene må ha OPEN og CLOSE.

 

I HS3 brukte jeg sameldevicer for å overføre rutine kommendoer slik at det ikke ble så mange virtuelle devicer å holde styr på:

Den virtuelle devicen hette feks. "Virtual Blinds Windows and Doors" og så slik ut:image.png

Talekommendoen var satt til noe uforståelig
image.png

for å unngå at Alexa trigget på den.

Det ble satt opp en "Routine" i Alexa appen; "Open Carport Door" som satte devicen til 14%:
image.png

 

Og en event som trigget det som skulle gjøres:
image.png

 

Problemet med dette var at det var dritvanskelig å klare å dra slideren i Routinen på telefonen (hvorfor f... er det ikke mulig å sette opp Routiner på Web på PCen?!?!) til riktig % posisjon :( 

Siden HS4 nå har "Root Devicer" med egne Devicer for hver "Feature" bestemte jeg meg for å droppe samle-Devicene og heller lage en ON/OFF device for hver OPEN/CLOSE funksjon jeg trengte og heller gruppere alle de virtuelle for samme rom under samme Root-device.

Da legger jeg devicen i samme rom som det den styrer og gir den en CATEGORY av typen "Alexa Virtual" som vil funke på tvers av allt.

 

Så klønet jeg i 4 timer til med å sette opp virtuelle devicer med kommandoer som ikke ALexa skulle kunne trigge på.

Open carport Door devicen fikk talekommendoen xoxpxexnxcxaxrxpxoxrxtxdxoxoxrx for sikkerhets skyld men tror du det hjalp?!?
Neida, med ujavne mellomromm måtte Alexa forkynne at "xoxpxexnxcxaxrxpxoxrxtxdxoxoxrx does not support that" når hun fikk "Open Carport Door" kommandoen i Routinen. ER DET MULIG!!!

Jeg gikk lei men har en følelse av at hun liker dårlig å få oppdatert gamle Routiner med nye ting som skal gjøres.
Kommer tilbake med mer opplevelse når jeg orker en runde til.


"Alexa tell HomeSeer goodnight"
-nei f.. lyset er jo fremdeles i HS3... sukk




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fermate skrev:

Neeeei jeg vil ikke tilbake til HS3 tilstander

... du må presisere at dette er dine tilstander. 😁

 

19 minutter siden, Fermate skrev:

Problemet med dette var at det var dritvanskelig å klare å dra slideren i Routinen på telefonen (hvorfor f... er det ikke mulig å sette opp Routiner på Web på PCen?!?!) til riktig % posisjon :( 

Du kan vel bytte fra Slider til Dropdown box i HS4 også, mener jeg å huske. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde og endelig noen gode nyheter:

Alle RFXCom devicene er super enkle å flytte:
Input Devicene er bare å trigge og så sammenligne Device IDen på den gamle og den nye :)

image.png

 

Og output devicene er bare å sette opp med samme Device Code og ID som den gamle:

 

image.png

Dersom den gamle og den nye senderen overlapper hverandre er det bare å sette inn HS4 sin sender i den nye (for output altså)  og så kan en kjøre paralellt.
(Kan være lurt å disable den gamle først kanskje)

Jeg har 3 sendere med GP antenner for å dekke 3 etasjer og garansje så jeg bare bytter Adressen på Silex'en etterhvert som jeg må flytte senderne fra HS3 til HS4:

 

image.png

Egentlig ikke overaskende at Bert sin software er tilpasset det virkelige liv :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en (kjempe) god nyhet til:
Det jeg VIRKELIG hadde gruet meg til var å måtte åpne veggbryterne for å resette dem og få dem over på nytt Z-wave nett.

Men i dag gikk alt helt smooth:

  • HS3 i "Remove Device" modus.
  • 3 Kjappe klikk på den fjærbelastede ELKO impulsfjær bryteren
  • HS3 Gir fra seg devicen uten diskusjon og de vanlige (for MEG da @Moskus ) feilmeldingene og restart og f...:) :) :)
  • HS4 i "Add Device" modus
  • 3 Kjappe klikk på den fjærbelastede ELKO impulsfjær bryteren
  • HS4 henter inn med security og hele greia helt feilfritt.

HERLIG!!!!

 

OBS: Må være veldig nøye med de 3 klikkene. Det er IKKE 4 eller 1+2. Da blir det bare rot

 

Dette gjaldt altså en Fibaro gen 1 dimmer og en Fibaro gen 2

 

Begynner å få noen ideer og løsninger (og erfaringer) med Alexa men det skal jeg komme tilbake til når jeg er sikkrere i min sak

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på Heatit Varmekabel termostatene i går. Gikk ganske greit å ta dem iut av det gamle zwave nettet og inn i det nye men WTF.
Hvor er det blitt av Gulv temperaturen?!?!

 

image.png

 

image.png

 

Den er jo ganske vesentlig da!

Mener det var sånn i HS3 før en kjørte FW upgrade?

 

Noen som har noe trix / info her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg alle de enkle Z-wave nodene i dag hadde jeg "bare" de vriene i gjen....

..det tok hele denne dagen :( 

 

Men jeg har litt erfaring å dele da ihvertfall:

  • Det lønner seg å Remove dem fra HS3 før du Inkluderer dem i HS4
  • De neste punktene gjelder BÅDE remove og Inklude
  • Om ikke trippelklikk på (impuls) bryteren funker må du inn til Fibaroen og trippel klikke på "B-Knappen"
  • Funker det ikke først gang, prøv igjen.
  • Funker det ikke andre gang, ta sikringen av og på og prøv igjen (funker 90% av tilfellene)
  • Det KAN hende at trippelklikk på bryteren funker på Inkluder selv om det ikke funket på Remove

I HS3 var jeg vant med å måtte ha devicene 20-50cm fra z-wave kontrolleren for å unngå meldingen om "Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node"

Jeg hadde forventet at jeg skulle bruke USB forlenger og i verstefall måtet flytte HS4 PCen rundt i huset men:

Kun 2 av de 81 nodene jeg la inn klaget på at de ikke kunne forhandle security.

Og begge aksepterte det på andre forsøk (remove og Inklude på nytt)

OK Ikke alle nodene er nye nok til å ha denne funksjonen men alikevel!

 

 

Det gikk litt i surr så det KAN riktignok hende at samtlige noder hadde direkte radio tilgang til kontrolleren da de ble inkludert første gang men vi snakker 10-20meter og ikke cm her.

 

 

Jeg husket at jeg hadde funnet ut noe lurt med Alexa kommandoene men hadde glemt hva.

Men her kommer forumet som vanlig til uvurderlig hjelp og jeg fant igjen denne artikkelen (som jeg selv hadde skrevet for 4 år siden :) )

 

 

Så utelampa på terassen som vender mot sør utenfor kjøkkenet fikk denne talekommandoen:

Kitchen terras south pouch first floor balcony lamp light :) 

 

I morra blir det Eventer og HSTouch....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.