Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte fra HS3 til Home Assistant


Sleepy81

Anbefalte innlegg

Jeg har vært Homeseer bruker i litt over 10 år, og har vært fornøyd med det. 
Ventet spent på HS4, men ser at utviklingen går ganske tregt, og utvalget i plugins tilgjengelig er nå dårligere enn for eksempel Home Assistant. 
 

Har derfor testet Home Assistant litt, mest for å se på plugins foreløpig. Veldig fornøyd, selv om det er mer oppsett. 
 

Har dog lest at Home Assistant sin Z-wave styring har vært ganske dårlig, så spent på hvordan det fungere i mitt oppsett med nesten 100 Z-wave enheter. 
 

Så kommer spørsmålet mitt: Kan man plugge Z-sticken jeg har i HS3 maskinen rett i en Home assistent installasjonen, importere alle Z-wave devicene, og teste ut hvordan det fungerer? Og vil det gjøre noe med Z-wave devicene som ligger på Z-sticken slik at jeg får problemer hvis jeg ikke liker Home Assistant og vil plugge den tilbake i HS3 maskinen?
 

Jeg antar svaret er at det går fint sånn jeg har skjønt Z-wave systemet, men aldri testet dette selv (de gangene jeg har byttet system før har jeg alltid startet fra scratch med Z-wave), så ville bare dobbeltsjekke før jeg kjører igang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 21.3.2021 den 9.47, Sleepy81 skrev:

Så kommer spørsmålet mitt: Kan man plugge Z-sticken jeg har i HS3 maskinen rett i en Home assistent installasjonen, importere alle Z-wave devicene, og teste ut hvordan det fungerer? Og vil det gjøre noe med Z-wave devicene som ligger på Z-sticken slik at jeg får problemer hvis jeg ikke liker Home Assistant og vil plugge den tilbake i HS3 maskinen?

 

Det skal gå helt fint og koble Z-sticken til andre PC-er / gateway software, har selv gjort det flere ganger når noe må firmware oppdateres.. Men da fra Home-Assistant til feks PC.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frode Aardal skrev:

Har du byttet? Erfaringer med det?

 

Jeg vil gjøre det samme siden jeg bytter fra PC til Raspberry Pi4 av praktiske årsaker

Nei ikke hatt tid enda. Men står på planen en gang…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet HA i dag. La inn på VMen min, og alt fungerte fint. Men jeg sliter litt nå med HS integreringa som @Steinis foreslo. Har lagt in HACS, og fått installert HS integrasjonen. Under installeringa finner den HS Z-wave devicene (viser riktige device IDs i vinduet der man skal velge enheter som skal vises som «cover» istedenfor av/på eller dimmere), og når jeg klikker videre sier den at den er connected til HS IP adressa, men jeg finner ingen Z-wave devicer i Home Assistant. Er helt sikkert en veldig banal og enkel ting jeg ikke har skjønt, men finner ingenting under entities eller andre steder. Heller ikke hvis jeg lager et nytt «card» med en av/på bryter vises noen av HS devicene i pull-down menyen, kun alle devicene fra andre integrasjoner (sonos, hue, etc.) 

Må man gjøre noe mer for å få de til å vises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.