Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS / HAN-port - Hvilke verdier måler de foreskjellige strømmålerene?


Anbefalte innlegg

7 timer siden, NorwegianClassic skrev:

Ja ok, tror jeg henger med. Går i surr i alle faser. 
 

Men hva med utregningen av L1L2? Hvor kommer 60 grader fra, var ikke forskyvingen på 120?

 

Beklager maset, her må det inn med teskje 😅 

Det er en tegning lenger oppe lenger bak i tråden som Bergen77 la ut. 60=180-120

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bergen77 skrev:

Hos meg er det nok kuttet noen desimaler her og der, gjerne i presentasjonen også.

 

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Da kan det være regnestykket fra python koden min over uansett ikke går opp - sånn helt nøyaktig. Prøvde nå igjen med data fra en Aidon-måler (også på IT-nett) . Den måler alle tre fasespenningen/linjespenninger. Men igjen bommer utregningen min med noen volt. 

 

Litt irriterende. Hadde trodd jeg skulle klare å komme nærmere. Noen som har innspill?

 

image.png.072d0b841371b5d81ec01bce77581b55.png

 

 

1 minutt siden, bergen77 skrev:

Hvilke 3 spenninger har du kommet frem til da?

 

Hva mener du med dette? Siden Kaifa allerede gir ut spenningen på de to andre fasene er det vel bare en spenning, altså L1L3 (u2 kaller jeg den i python) man skal komme frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaifa måleren min gir ut spenningen L1-L2 og L2-L3 med 1 desimal.

Formelen jeg bruker er sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.866)**2)        -->      Endret den nå til sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.86602540)**2)

Utregningen blir deretter rundet av slik at denne spenningen også har 1 desimal

 

Avlesningen av kaifa foregår alltid ved at den sender først ut L1-L2, deretter L2-L3. Utregningen trigges når L2-L3 oppdateres. Den kalkulerte spenningen sendes ut på knx busen før det har gått 150ms fra L1-L2 ble sendt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.