Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber HA stopper og styring utelys


Bjonness

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har 2 problemer jeg trenger litt hjelp til. 

1. Tibber stopper/fryser iblant over flere dager, men starter av seg selv igjen. Noen som vet hvor jeg kan finne noe logs for å feilsøke videre? 

 

2. Jeg styrer 3 utelamper via HA/Node-red. En sjelden gang iblant så kommer ikke kommandoen fram, så et av lysene lyser ikke/skrur seg ikke av. 

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan verifisere at de går på, og om de ikke gjør det sende kommandoen på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjonness skrev:

Jeg styrer 3 utelamper via HA/Node-red. En sjelden gang iblant så kommer ikke kommandoen fram, så et av lysene lyser ikke/skrur seg ikke av. 

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan verifisere at de går på, og om de ikke gjør det sende kommandoen på nytt? 

Jeg antar du ikke har rele koblet direkte til datamaskinen så hvordan styrer du lyset?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Jeg antar du ikke har rele koblet direkte til datamaskinen så hvordan styrer du lyset?
 

Hei, det burde jeg selvfølgelig fått med. Bruker ZHA med Conbee 2, og skal styre 3 stk Philips hue E27 pærer :) 

Så ligger alle 3 lysene i en light group. 

 

image.thumb.png.9748ad5402587233a23bb13e10b277f3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker ikke red node, men lysene har attributes. Da kan du sjekke brightness.

 

Du kan jo feks lage en hjelper med navn input_number.utelys_skal_verdi. 

del utelysene ut av gruppen, så kan du sjekke opp om light.utelampe1 stemmer overens med brightness. Brightness bruker forøvrig 0-255 i verdi, hvor 255 er 100%. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2021 den 20.33, Kim123 skrev:

Jeg bruker ikke red node, men lysene har attributes. Da kan du sjekke brightness.

 

Du kan jo feks lage en hjelper med navn input_number.utelys_skal_verdi. 

del utelysene ut av gruppen, så kan du sjekke opp om light.utelampe1 stemmer overens med brightness. Brightness bruker forøvrig 0-255 i verdi, hvor 255 er 100%. 

 

Takk for tips, prøver dette om det litt enklere jeg gjorde nå ikke fungerer. 

Satt nå opp at den gir beskjed om å skru av/på 2 ganger med 10 sekunder delay. Tror det skal funke. Fungerer jo 99% av gangene fra før av.

 

image.png.655fd6b5b0d5ec6a93fb56ed1c9e718e.png

 

 

 

Noen som vet hvordan jeg kan feilsøke tibber koblingen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjonness skrev:

 

1. Tibber stopper/fryser iblant over flere dager, men starter av seg selv igjen. Noen som vet hvor jeg kan finne noe logs for å feilsøke videre? 

 

Jeg har ikke opplevd dette her hvor jeg bor nå (1 år), men det skjedde en del ganger i min forrige bolig, og det skyldes dårlig wifi signal. Endte opp med å sette den utenfor sikringskapet. Du kan se i routeren din når den detter ut om den er frakoblet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kim123 skrev:

 

Jeg har ikke opplevd dette her hvor jeg bor nå (1 år), men det skjedde en del ganger i min forrige bolig, og det skyldes dårlig wifi signal. Endte opp med å sette den utenfor sikringskapet. Du kan se i routeren din når den detter ut om den er frakoblet

Skal prøve å se på det, takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.4.2021 den 20.43, Kim123 skrev:

 

Jeg har ikke opplevd dette her hvor jeg bor nå (1 år), men det skjedde en del ganger i min forrige bolig, og det skyldes dårlig wifi signal. Endte opp med å sette den utenfor sikringskapet. Du kan se i routeren din når den detter ut om den er frakoblet

Hei, 

Det var ikke dette som var problemet, får data i tibber appen, men ingenting i HA. 

Noen forslag til hvor jeg kan feilsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.