Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Global IoT-leverandør bagatelliserte «katastrofalt» datainnbrudd


Anbefalte innlegg

Ojsann, glad jeg aldri aktiverte den skybiten..

Minner meg på at jeg burde oppdatert firmware på Unifi-systemet mitt, men jeg tror jeg venter enda litt lengre til det er tindrende klart at ikke noe firmware er tuklet med.

 

Det ser jo ikke ut som om Ubiquiti har taklet denne saken bra 😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Ojsann, glad jeg aldri aktiverte den skybiten..  


Først Plex nå Unifi (og mange andre) :(
Jeg er tydeligvis alt for lettferdig med enkle remote løsninger ...

Er vel også på tide å segmentere nettverket.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det som er løsningen.
Men blir litt mer tungvint når en er familie admin på ulike steder med varierende infrastruktur (server muligheter).

Plex var også fin til å dele videoer med familien. Da blir egen VPN et steg for mye for gamlingene.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aarpi3 skrev:

Ja, det er vel det som er løsningen.
Men blir litt mer tungvint når en er familie admin på ulike steder med varierende infrastruktur (server muligheter).

Plex var også fin til å dele videoer med familien. Da blir egen VPN et steg for mye for gamlingene.

--
 

 

En "always-on" VPN med split-tunnel er løsning da 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at for management/admin delen så må man ha VPN.
For vanlig Plex-bruk så er ikke VPN nødvendig. [emoji4]
Ja, burde. Lett å huke a remote access og håpe på det beste.

Men hva er beste/billigste løsning for å etablere en VPN til noen som ikke har noe annet enn ISP ruter?

Sette opp en egen ruter (med VPN mulighet) øker jo admin behovet...


--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aarpi3 skrev:

Plex server med remote åpnet er blitt brukt i botnet for å "bounce" og øke antall spørringer i DDoS angrep. Så ikke akkurat innbrudd, men misbrukt.

Ja, det greiene der ja. Ikke festlig, men satte ikke det på den samme alvorlighetsskalaen som Unifi nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, hjemmedude said:

Jeg bruker Wireguard kjørende i home Assistant som vpn server. Har også mulighet via router, rpi, en pc/server på nettverket ditt. Mange muligheter. 

 

Ja, i mitt nettverk har jeg mange muligheter, men jeg har hørt en den innebygde i Unifi ikke er en så veldig bra versjon (har jeg blitt fortalt).

Men hva er den enkleste å sette igjen hos foreldre/besteforeldre osv. der det ikke er noen ting fra før av. 

Det blir vel fort en RasPi, men de er jo ikke super stable så ser for meg at den ikke funker (eller er på) når en trenger den.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.