Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

3V vs 5V relé med NodeMCU


Anbefalte innlegg

Holder på å handle for å sette opp vanning i hagen. 
Skal styre det med en NodeMCU og relé.

Når jeg leser på nettet, så er det flere som er skeptiske til 3V relé, og anbefaler å heller bruke 5v relé.

Noe som også skal være mulig ihht til enkelte nett søk

 

Har ikke så stort rør til hagen, så tror ikke jeg kan kjøre mer enn 1-2 kurser samtidig, kanskje mer når jeg skal vanne hekk og blomsterbed.

Så litt usikker på om NodeMCU klarer å drive 3 relé på 5V.

Men om det finnes 3V som fungerer bra, så er jo kanskje det tryggest.

 

Er det noen som har erfaring med tilsvarende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal drive releet direkte fra en NodeMCU/ESP8266, så må du ha et 3V relé.  ESP8266 har 3.3V logikk, og med et 5V relé kan du ikke være sikker på at du greier å få releet til å slå til.

 

Hva er det de er skeptiske til mtp. 3V relé?  Bruker selv et 3V relé på en sak jeg laget for å utstyre garasjedørmotoren, og det fungerer fint det.  Hvis det er strømtrekk du bekymrer deg for, må du bare finne et relé som er kraftig nok til å drive det du trenger.  Alternativt kan du bruke SSR (solid state relay) fremfor mekanisk relé.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum postene var en del år gamle, men de snakket om at 3.3v ikke var nok til å holde magneten i releet.

Og at det var generelt dårligere kvalitet.

Søker man på nett, så er det jo mest 5v rele. De jeg har funnet av 3v er på sider som Ali, banggood o.l. og der kan jo kvaliteten være så som så..

F.eks denne

https://www.joom.com/nb/products/5c0f2b7d36b54d0101c9ecbc

 

Men om det fungerer i praksis, så er det jo ikke noe problem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Det har ikke vært noe problem for meg.  Men hvis du allerede har 5V relé kan du jo bruke det hvis du konverterer spenningsnivået.  Denne postingen her nevner en del måter:  https://electronics.stackexchange.com/questions/213051/how-do-i-use-a-5v-relay-with-a-3-3v-arduino-pro-mini

 

Har bare et lite rele, så må uansett handle. så da prøver jeg med 3v

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger for øvrig en 24VAC strømforsyning til ventilene jeg skal bruke.

Har sett litt rundt på nettet etter en måte å gjøre 24VAC til 5VDC, sånn at jeg kan bruke samme strømforsyning til NodeMCU'n.

 

Finnes det noen enkle kort for å få det til?

Eller er det en mer omfattende affære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hupps, det er ingen god ide å belaste 3.3volten med ett rele.

Den er rett og slett ikke beregnet for det. 
Dvs. det er ikke tatt høyde for induktive laster.

For å drive ett rele så trenger man en motstand, en NPN-transistor og en diode.

https://www.researchgate.net/profile/Akinlolu-Ponnle/publication/341395789/figure/fig3/AS:891289910390785@1589511482905/The-Relay-Driver-Circuit.png

 

Motstanden kan være 4.7 KOhm for 3.3volt

Drivspenningen til releet kommer an på hva man har tilgjengelig.

 

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NilsOF skrev:

Hupps, det er ingen god ide å belaste 3.3volten med ett rele.

Den er rett og slett ikke beregnet for det.

For å drive ett rele så trenger man en motstand, en NPN-transistor og en diode.

https://www.researchgate.net/profile/Akinlolu-Ponnle/publication/341395789/figure/fig3/AS:891289910390785@1589511482905/The-Relay-Driver-Circuit.png

 

Motstanden kan være 4.7 KOhm for 3.3volt

 

 

hmm.. kanskje det var dette de siktet til, de som var skeptisk til 3.3 volt rele..

Finnes det noe slik oppsett ferdig laga, som man kan kjøpe? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JohnMartin skrev:

Finnes det noe slik oppsett ferdig laga, som man kan kjøpe? 🤔

Jadda, helt sikkert. Men det er ikke så vanskelig med transistor heller 😉

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare helt grønn når det kommer til å finne rette deler.
Har nettopp loddet meg en hardware enhet for å bruke til flysimulator, og der var det 550 loddepunkter, så fikk litt trening i lodding. 

Det som var så fint der var at det kom som ferdig kitt.

 

Kanskje du kan linke til noe av det jeg trenger? 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JohnMartin skrev:

Men det er rated med input AC100-240V.

Er det noen grunn til at det ikke vil fungere med AC24v?

Ja, det er fordi det ikke er laget for innspenning utover oppgitt område.  En slik switchmode-strømforsyning regulerer slik at utspenning skal være den samme uansett hvilken strøm du trekker (innenfor oppgitte grenseverdier selvsagt).  Jo større innspenningsområde strømforsyningen skal dekke, desto mer krevende er reguleringen.  Også har det jo med effekt å gjøre og valg av komponenter.  En strømforsyning som kan levere en gitt effekt, vil trekke en gitt strøm på inngangen.  Men hvis du reduserer innspenningen til 1/4 (fra 100VAC til 25VAC) så vil du firedoble strømmen på inngangen (P=U*I => effekt=spenning*strøm), som betyr at komponentene på inngangen må tåle fire ganger så mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Har du noen gode 3.3V reléer å anbefale? :) 

Nei dessverre.  Det er to år siden jeg laget dingsen, så jeg kan ikke huske hvilken relémodul jeg brukte.

Men lurer på om jeg må spise orda mine om å bruke et 3V relé.  Ser at utvalget ikke akkurat er stort.  En kan jo kjøpe et 3V relé fra Digikey, Elfa Distrelec eller lignende, men i så fall er det like greit å kjøpe en 5V relémodul og 3,3-5V nivåomformer fra f.eks. Banggood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NilsOF skrev:

Hupps, det er ingen god ide å belaste 3.3volten med ett rele.

Den er rett og slett ikke beregnet for det. 

Enig i dette.  Men til hobbybruk finnes det flust av ferdige relémoduler med diode og transistorkobling ferdig lagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider funnet en 24VAC til 5VDC omformer.

https://www.aliexpress.com/item/32240819076.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7e2b210eVBbgyh&algo_pvid=c3abde35-1503-4d07-b1c6-50dcda823223&algo_expid=c3abde35-1503-4d07-b1c6-50dcda823223-6&btsid=0b0a01f816176490826514023e6bc7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Tenker da å bruke denne for å gi strøm til både NodeMCU og rele.

Har sett løsninger på dette, ekstern strøm, men da har NodeMCU fått strøm via USB inngangen. 

Alla dette:
index.php?action=dlattach;topic=627073.0;attach=316952

 

 

Bruker jeg nå VIN pin på nodemcu for å drive den, og så tar jeg ledning i parallell til JDVCC for å drive rele. 

Vil det da nå bli noe krøll, siden 5V fra powersupply blir den samme som 5V på NodeMCU? GND blir vel det samme også.

 

Noen som har noen formening om denne løsningen?

 

Edit: Tenker jo nå å bruke 5V rele og ikke 3V :)

 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JohnMartin skrev:

Vil det da nå bli noe krøll, siden 5V fra powersupply blir den samme som 5V på NodeMCU? GND blir vel det samme også.

Du må nesten måle spenningen på VIN når bare USB er tilkoplet nodemcuen.

 

Dersom du ser 5volt på VIN så må det settes inn en diode mellom relekortet og nodemcu VIN. En 1N400x vil mest sannsynlig gjøre jobben ("pila" på dioden peker mot nodemcu).

Uten dioden vil det da bli tull og du risikerer å brenne USB-porten på PC.

 

dersom du måler 0volt så har nodemcuen en diode på kretskortet, og du kan kople direkte 5volt inn samtidig som USB er tilkoplet.

 

GND/jord/0volt koples samen uansett.

 

Mål først!

Ikke stol på at kineserene har tatt den enorme kostnaden på en diode.

 

Edit: Mål også at du faktisk har en normal 5volt fra den eksterne strømforsyningen før du kopler samen modulene.

Man kan ikke stole på noen og aller minst seg selv.

Når i tillegg kinesere er med i spillet, så..  🙂

 

Endret av NilsOF
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Du må nesten måle spenningen på VIN når bare USB er tilkoplet nodemcuen.

 

Dersom du ser 5volt på VIN så må det settes inn en diode mellom relekortet og nodemcu VIN. En 1N400x vil mest sannsynlig gjøre jobben ("pila" på dioden peker mot nodemcu).

Uten dioden vil det da bli tull og du risikerer å brenne USB-porten på PC.

 

dersom du måler 0volt så har nodemcuen en diode på kretskortet, og du kan kople direkte 5volt inn samtidig som USB er tilkoplet.

 

GND/jord/0volt koples samen uansett.

 

Mål først!

Ikke stol på at kineserene har tatt den enorme kostnaden på en diode.

 

Edit: Mål også at du faktisk har en normal 5volt fra den eksterne strømforsyningen før du kopler samen modulene.

Man kan ikke stole på noen og aller minst seg selv.

Når i tillegg kinesere er med i spillet, så..  🙂

 

 

 Målte 1.68V på VIN når USB var tilkoblet. 🤔 

 

Hva om jeg ikke skal ha USB tilkoblet?

Tenker å gi strøm til NodeMCU med å koble 5v direkte på VIN.

 

Som dette, om det er mulig:
image.png.bbeb5b728d830be9759da7eedd991dbb.png

 

Ut ifra det jeg har lest, så skal det være mulig, men er vel som du sier, kan ikke stole på noen.

Men når man ikke har peiling selv, så må man høre med de som kan dette ;) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JohnMartin skrev:

Målte 1.68V på VIN når USB var tilkoblet. 🤔

Da er det mest sannsynlig OK. 
 

41 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hva om jeg ikke skal ha USB tilkoblet?

Når man skal overføre programmet til flash-minne så er det veldig greit å slippe å kople om på kretsen. Bare plugg inn USB og ikke tenk mere på det.

Jeg tror du er på trygg grunn uten å behøve å gjøre noe. 🙂

 

Siden jeg ikke kjenner rele-modulet ditt, så er det vanskelig å si om du kan forsyne nodemcuen fra VCC (på tilkoplingsrekka til venstre). Mål VCC, så har du svaret. Minst mulig ledninger og annen leamikk er sterkt å foretrekke.

 

41 minutter siden, JohnMartin skrev:

Ut ifra det jeg har lest, så skal det være mulig, men er vel som du sier, kan ikke stole på noen.

Det står mye rart på internet 🙂

En av grunnene til at jeg valgte å gå for Adafruit sin Huzza-variant er at de publiserer pålitelig skjema. Og ikke minst at de har kvalitetskontroll.

Kinavariantene kan være både i hytt og pine alt ettersom.

(Nåvel, jeg vet ikke hva du har, den er sikkert helt OK.)

 

Endret av NilsOF
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.