Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee smartplugg med mogelegheit for å deaktivere på/av-funksjon?


Garegaupa

Anbefalte innlegg

For Fibaro Wall Plug (Z-Wave) går det an å setje eit parameter som sperrar på/av-funksjonen ("Always On"). Den vil då ikkje lenger påverkast av på/av-kommandoar som kjem via Z-Wave-nettverket. Dette gjer i praksis pluggen om til ein rein energimålar.

 

Er det nokon som veit om ein Zigbee smartplugg med tilsvarande funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stigvi skrev:

Ser ikke helt poenget.

 

Poenget for min del har å gjere med det bruksområdet dei er tiltenkt. Eg ynskjer å overvake straumforbruk på noko utstyr i Futurehome. For å få straumforbruket under rett kategori så må eg definere desse pluggane som klimastyring. Då risikerer eg at systemet begynner å tukle med dei automatisk. Det ynskjer eg ikkje, dette er ting som skal stå på konstant.

 

Finst det ikkje så finst det ikkje, då kan eg enten droppe dette eller bruke Z-Wave-pluggar i staden. Grunnen til at eg ville hatt Zigbee er at eg begynner å få noko vel mange Z-Wave-einingar i nettverket mitt etter kvart, og kunne tenkt meg å spreie noko av trafikken over på Zigbee. 😊

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Garegaupa skrev (På 6.4.2021 den 22.03):

For Fibaro Wall Plug (Z-Wave) går det an å setje eit parameter som sperrar på/av-funksjonen ("Always On"). Den vil då ikkje lenger påverkast av på/av-kommandoar som kjem via Z-Wave-nettverket. Dette gjer i praksis pluggen om til ein rein energimålar.

 

Er det nokon som veit om ein Zigbee smartplugg med tilsvarande funksjonalitet?

 

Aqara-plugger støtter at man deaktiverer av/på, og de er Zigbee. Selges f.eks hos Kjell:

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/aqara-smarte-hjem/aqara-smart-plug-p51329

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Garegaupa skrev (28 minutter siden):

 

Aha, glimrande! 😃 Takk for tipset! 👍

 

Beklager, men jeg tror faktisk at jeg tok feil her. Det er nemlig slik at i Homey (som jeg bruker), så kan man krysse av for at de ikke skal styres AV/PÅ av Homey, men det ser ut til å bare være en funksjon i Homey (altså at ON/OFF-knappen i Homey blir "sperret"). Det er dessverre ikke en innstilling som settes i selve pluggen, som jeg først trodde.

 

De har også en annen ulempe jeg har lagt merke til, og det er at de alltid defaulter til OFF etter strømbrudd. Jeg har "løst" det ved å lage en flow i Homey som sender en ON-kommando til dem (som fungerer til tross for ovennevnte "sperring") når Homey har rebootet (som den vil gjøre etter et strømbrudd).

 

 

Endret av mroek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.