Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av smarthub og motoriserte plisségardiner


Andysor

Spørsmål

Flytter inn i en leilighet som har store vinduer med utvendig, motorisert solskjerming med veggbryter på 3 vinduer. Jeg ønsker å montere motoriserte plisségardiner på vinduene innvending, i tillegg til å styre smartlys og ha muligheten til å utvide med flere ting etter hvert. Har Philips Hue fra før, men kunne tenke meg å installere smarte dimmebrytere i stedet hvis elektrikeren først er der. Har skjønt at FutureHome hub funker sammen med min eksisterende Hue hub hvis jeg vil beholde noen Hue lys.

 

Synes FutureHome hub med Fibaro Roller Shutter 3 virker som en god løsning for eksisterende utvendig solskjerming. Hvis jeg skal bestille motoriserte innvendige plisségardiner, er det noe spesielt jeg trenger å tenke på? Har sett at Luxaflex leverer noe som heter Powerview motor med en hub, men jeg vil jo gjerne ha noe som funker med FutureHome på en åpen standard (Zwave?). Er det noen anbefalinger når det gjelder system? Er det like greit å få gardinene installert kun med dum veggbryter som elektriker installerer Fibaro på, og er det billigst? Det er viktig å kunne åpne gardinene fra bunnen for å hindre innsyn samtidig som jeg får utsikt, da det er vegg til tak vinduer.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Problemet er at jeg vil ha plissé som kan lukkes fra bunnen. Rollertroll ser ut som noe DIY og IKEA systemet har jeg på soverommet i dag. Det funker fint, men finnes bare som rullegardiner og leveres heller ikke store nok til mine vinduer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har luxaflex idag, og er veldig fornøyd.

Fått bekreftet fra Luxaflex at det skal være mulig å ordne egen styring lokalt, via hub vel og merke.

Venter bare på at @Moskus skal få montert sine 🤭

 

Skal også være mulig å styre PowerView via ifttt.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, JohnMartin skrev:

Jeg har luxaflex idag, og er veldig fornøyd.

Fått bekreftet fra Luxaflex at det skal være mulig å ordne egen styring lokalt, via hub vel og merke.

Venter bare på at @Moskus skal få montert sine 🤭

 

Skal også være mulig å styre PowerView via ifttt.


Til Home Assistant finnes det en god og offisiell integrasjon. Hvis Homeseer er et must for deg, så kan du allikevel sette opp en Home Assistant (som ikke koster noe for en lisens) og styre gardinene via Homeseer->mqtt->Home Assistant->Luxaflex

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
55 minutter siden, slippern skrev:

Da vil jeg tro at Somfy er veien å gå.

Jeg sjekket ut disse og fant ut at batteriene er proprietære og fastmonterte. Jeg endte opp med Luxaflex som er flex når det gjelder batteriløsninger og som også har innsett at selv oppladbare batterier trenger å byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, stigvi skrev:


Til Home Assistant finnes det en god og offisiell integrasjon. Hvis Homeseer er et must for deg, så kan du allikevel sette opp en Home Assistant (som ikke koster noe for en lisens) og styre gardinene via Homeseer->mqtt->Home Assistant->Luxaflex

 

Jeg var nok mer glad i å nørde før da jeg var yngre. Merker at tanken på å måtte kødde mye med en Rasbery PI fordi gardinene ikke vil opp eller lysene ikke vil på frister mindre enn en ferdig løsning, men det er kanskje ikke så ille som jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutter siden, stigvi skrev:

Det er jo rimelig overkommelig å måle selv, da

Ja, men når det koster 50.000 skal de pinadø få gjøre det selv slik at det er deres ansvar. Det er noen som skal passe godt sammen, så de får ordne det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Andysor skrev:

 

Jeg var nok mer glad i å nørde før da jeg var yngre. Merker at tanken på å måtte kødde mye med en Rasbery PI fordi gardinene ikke vil opp eller lysene ikke vil på frister mindre enn en ferdig løsning, men det er kanskje ikke så ille som jeg tror?

Du kan sannsynligvis kjøre HA på samme PC som Homeseer hvis den ikke er for gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, stigvi skrev:

Du kan sannsynligvis kjøre HA på samme PC som Homeseer hvis den ikke er for gammel

Men hva med sammenlignet med FutureHome hub? Den kjører på egen boks som er plug/play.

Jeg har en stasjonær (gaming) PC, men pleier ikke å ha den gående hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, Andysor skrev:

Men hva med sammenlignet med FutureHome hub? Den kjører på egen boks som er plug/play.

Jeg har en stasjonær (gaming) PC, men pleier ikke å ha den gående hele tiden.

Jeg ser jeg blander litt personer i svarene mine. Mitt svar var egentlig til JohnMartin som har oppført Homeseer på sin profil. Har du Futurehome så er det et dårlig råd å kjøre Home Assistant på en pc sammen med Homeseer 🤪

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Andysor skrev:

Men hva med sammenlignet med FutureHome hub? Den kjører på egen boks som er plug/play.

FutureHome er enkelt. Og det er bra! :)

Men det er ikke det du går til hvis du har tenkt å automatisere fletta av huset/leiligheten. Men det er betydelig mer enn det andre har. ;)

 

Men pr dags dato har ikke FutureHome støtte for PowerView, så vidt jeg vet: https://futurehome.canny.io/device-support/p/luxaflex-powerview-support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
26 minutter siden, Preference skrev:

Luxaflex + Home Assistant funker fett. Kvaliteten er det nok få som kan overgå. Hvis du ikke allerede har kjøpt FutureHome kan du jo prøve Home Assistant gratis, det har blitt veldig enkelt :) 

 

Jeg flytter ikke inn i den nye leiligheten før i midten av mai, så har ikke kjøpt noe ennå, men hadde vært gøy å kjøpe og teste noe på forhånd med Philips Hue og Ikea rullegardinene jeg har her jeg bor nå.

 

Jeg kan jo laste ned Home Assistant og kjøpe en dongle hvis det ikke er alt for dyrt, og kjøre på den eksisterende desktopen min. Hvis jeg er fornøyd, hva er anbefalt maskinvare hvis jeg ikke vil kjøre strømslukende gaming PC 24/7? Har hørt at Raspberry PI med SD kort kan være ustabilt.

 

Som sagt er jeg litt forbi stadiet i livet da det var gøy å kjøre Linux med media server og VPN som funka 95% av tida. Nå foretrekker jeg egentlig å betale for noe lite og nett som funker 99,9%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
54 minutter siden, Andysor skrev:

Har hørt at Raspberry PI med SD kort kan være ustabilt.

Det er ikke ustabilt hvis du kjøper kvalitet og minst 128GB. Det virker som om mange går fra problem med et billigkort på 4GB, kjøper en SSD på 500GB og etterpå trekker konklusjoner. Et kort halverer slitasjen på minnecellene for hver dobbling i størrelse.

Når det gjelder maskinvare så har Home Assistant en liste med anbefalinger. Min anbefaling er å gå for en løsning som også inkluderer Home Assistant sitt operativsystem. Det forenkler vedlikehold og drift på systemet. Velger du å kjøre Home Assistant oppå Linux, Windows eller enda mer spesielt, en Synology harddisk, da lager du bare arbeid for deg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Andysor skrev:

Hvilken USB dongle er det som er anbefalt som støtter ZWave og ZigBee som kan fås i norske nettbutikker?

Dessverre Ingen. Du må (enn så lenge) ha en av hver. 

F.eks. AeoTec Z-stick for Z-wave go Conbee II for Zigbee.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.