Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zwave_JS - Z-TRM2fx fungerer ikke som den skal


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har endelig tatt meg bryet med å flytte zwave-integrasjonen til standard zwave til zwave-js i HA. Meget fornøyd, spesielt med hastighet og stabilitet som forbedret seg fra bra til veldig bra i mitt nettverk.

 

Alt fungerte i grunn helt fint og alle enheter ble med over uten veldig mye styr, annet enn en liten gjennomgang på navngivning av entiteter.

 

Men min Z-TRM2fx termostat fungerer ikke som den skal. Jeg får opp alle entiteter som tidligere inkludert Climate-entiteten, men "Satt temperatur" (Set temperature) vises ikke når jeg går inn termostaten og jeg finner ikke ut av hvordan jeg evt skal kunne fikse det.

 

image.png.72b4017523e470199d7ee3b42c7ce88d.png

 

Noen her som har vært borti dette og har en løsning på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også migrert mine z-trm2fx over. Har du restartet ZwaveJS og HA etter migreringen?

 

Hos oss er det problemer med at den viser feil temperatur, samme som har vært problem med z-trm2fx i alle zwave integrasjoner. Den viser rom-sensor (som ikke er tilkoblet) istendefor gulvvensor. Dette har jeg løst med å bruke Simple Thermostat Card hvor jeg har skjult "current temperature" og valgt hvilken entitet den skal vise manuelt:

 

entity: climate.vk_treningsrom
hide:
  temperature: true
  state: true
sensors:
  - entity: sensor.vk_treningsrom_temperature
    name: Temp
  - entity: sensor.vk_treningsrom_power
    name: Strøm
control:
  hvac:
    cool: false
  preset:
    none:
      name: Comfort
type: 'custom:simple-thermostat'

 

Card'et ser da sånn her ut:

image.png.7aaeb749b2578556da73442abbd14c03.png

Endret av henlagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mathias skrev:

Hvordan gjør jeg det i zwave_js?

Om du bruker zwavejs-mqtt addon, så går inn i zwavejs kontrollpanelet, velger noden, trykker på avansert og velger re-interview.

Usikker på om man har kontrollpanelet på den andre zwavejs-addon da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker zwavejs-mqtt addon, så går inn i zwavejs kontrollpanelet, velger noden, trykker på avansert og velger re-interview.
Usikker på om man har kontrollpanelet på den andre zwavejs-addon da..

Det er dessverre ikke noe mulighet for re-interview i standard zwave js addon. Kommer nok etterhvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, henlagt skrev:


Det er dessverre ikke noe mulighet for re-interview i standard zwave js addon. Kommer nok etterhvert.

Det suger jo bokstavelig talt.

Løsningen da er og installere zwavejs2mqtt addon, og aktivere WS Server i kontrollpanelet, så sette opp ZWaveJS intergrasjonen i HA.

Da får man full kontroll med lik funksjonalitet. 🙂

 

image.thumb.png.4f42dcbbf5241eccca83842a280efe2b.png

 

image.thumb.png.5f60dd6af572702962c2767106d67972.png

 

 

Også huke bort denne:

image.png.95f54278035077a980f49f3bbc35f209.png

Endret av slippern
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, henlagt said:

Jeg ser du har firmware 3.4, det er ikke nyeste og kan være relatert. Det har vært endel trøbbel med disse og det er anbefalt å oppgradere de til firmware 3.6

Hvordan får jeg oppgradert, da? OTA er ikke mulig fra HA så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, slippern said:

OTA er mulig med zwavejs2mqtt 🙂

Jepp, jeg tipper det vil være raskeste vei til mål å bruke zwavejs2mqtt gui for å oppdatere.

Jeg vil fjernet "MQTT Discovery" som du kan se på slippern sitt screenshot over her. Da kan du bruke zwavejs2mqtt kontrollpanelet mot standard zwave js server integrert i HA. Les fra denne og 2 overskrifter ned: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#whats-the-benefit-of-using-z-wave-js-to-mqtt-over-the-official-add-on

 

@Mathias, jeg har firmware 3.6 liggende om du ikke har den selv.

Endret av henlagt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, henlagt skrev:

Jepp, jeg tipper det vil være raskeste vei til mål å bruke zwavejs2mqtt gui for å oppdatere.

Jeg vil fjernet "MQTT Discovery" som du kan se på slippern sitt screenshot over her. Da kan du bruke zwavejs2mqtt kontrollpanelet mot standard zwave js server integrert i HA. Les fra denne og 2 overskrifter ned: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#whats-the-benefit-of-using-z-wave-js-to-mqtt-over-the-official-add-on

 

@Mathias, jeg har firmware 3.6 liggende om du ikke har den selv.

 

Kan du publisere den en plass? Har trøbbel med en av mine termostater så tenkte å prøve å re-flashe den 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, slippern said:

Det suger jo bokstavelig talt.

Løsningen da er og installere zwavejs2mqtt addon, og aktivere WS Server i kontrollpanelet, så sette opp ZWaveJS intergrasjonen i HA.

Da får man full kontroll med lik funksjonalitet. 🙂

 

Da kastet jeg meg rundt og byttet til MQTT. Gikk relativt kjapt å være på plass igjen med alt siden det var nærmest samme prosedyre som å bruke den standard-eddon.

 

Etter kort tid vara alle enheten på plass i systemet og da også med alt som det skal være med temostaten :) 

 

Så da gidder jeg ikke å kjøre oppdateringen foreløpig. Ser ingen grunn til å risikere noe feil så lenge det fungerer som det skal. Har uansett fila liggende klar nå :) 

 

Takk igjen for meget god hjelp @henlagt og @slippern!

 

Gøy å være på medlem her på forumet :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mathias skrev:

 

Da kastet jeg meg rundt og byttet til MQTT. Gikk relativt kjapt å være på plass igjen med alt siden det var nærmest samme prosedyre som å bruke den standard-eddon.

 

Etter kort tid vara alle enheten på plass i systemet og da også med alt som det skal være med temostaten :) 

 

Så da gidder jeg ikke å kjøre oppdateringen foreløpig. Ser ingen grunn til å risikere noe feil så lenge det fungerer som det skal. Har uansett fila liggende klar nå :) 

 

Takk igjen for meget god hjelp @henlagt og @slippern!

 

Gøy å være på medlem her på forumet :) 

 

Vil absolutt anbefale deg og oppdatere 3.4 firmwaren har en stygg bug som gjør at termostaten rapporterer i vildens sky og spammer ned z-wave nettverket.

Så ville sjekket debug loggen iallefall og sett hvordan den oppfører seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, slippern said:

 

Vil absolutt anbefale deg og oppdatere 3.4 firmwaren har en stygg bug som gjør at termostaten rapporterer i vildens sky og spammer ned z-wave nettverket.

Så ville sjekket debug loggen iallefall og sett hvordan den oppfører seg.

Sant nok. Foreløpig ser jeg ingen unormal aktivitet fra noen av nodene i debug. Termostaten rapporterer riktig temperatur også, så det ser egenltlig veldig greit ut. Men sikkert lurt å følge med fremover :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

PR er laget som fikser problemet med at den bruker feil temperatur: https://github.com/home-assistant/core/pull/50317

 

Men oppdateres temperatur og Watt hos dere? Jeg må manuelt gjøre en zwave_js.refresh_values for å oppdatere selv om den er satt til å rapportere hvert minutt. Andre som har samme problem her: https://github.com/home-assistant/core/issues/46175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da PI-en kræsjet, og z-wave nettverket mitt var et rot + ny funksjonalitet (S2 security) så bestemte jeg meg for og ta jobben med å bygge det opp fra scratch..

Men har nå denne feilen på begge termostater; 

 

Driver: Thermostat Mode: "mode" must be of type "number", received "undefined".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.