Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til billig lcd skjerm/styringsenheter.


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen andre her som bruker nettbrett eller rpi m/skjerm til og kontrollere smarthjemmet sitt? 

Jeg tenker og ha noen skjermer stående rundt i huset.

Feks inngangsparti, stua, kjøkken osv.

 

Disse må ha touch, over 7" og brukervennlig før kona og barna.

 

Men det finnes ingen billige alternativer som jeg kan se.

 

Tenkte og sette disse opp i kiosk modus, så bruksområde blir kun til styring av smart hjem. Dermed er en ipad eller dyrere nettbrett overkill og pricey!

 

Lenovo tab m7 ligger på 990,-

 

Rpi zero eller B mod er ok i pris, men skjermen til rpi som er 7" koster igjen flesk.

 

Vet noen om ett billig alternativ til dette??

 

Takk!

Endret av Johnibegood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stigvi,  men tror jeg kunne vært tydeligere her, skjermene må ha touch,  helst 7" og oppover.

 

Denne skjermen blir smarthjemmet ansikt.

Så min kjære familie skal kunne bruke dde, brukervennlighet e alfa omega.

Endret av Johnibegood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kjempe alternativ og synes dette er kanon.

Det som er så dumt er at den skjermen er så kostbar.

rpi zero og model B er kjempe billig, max 300 tror jeg, så kommer en sånn 7" skjerm til over 700 kr mener jeg det var.

 

Alternativt kan jeg kjøpe en rpi zero eller mod B og bruke gamle/ødelagte laptoper sine skjermer.

Endret av Johnibegood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Johnibegood skrev:

Det som er så dumt er at den skjermen er så kostbar.

Ja, skjermen er relativt sett dyrere enn Pi'en.

 

16 timer siden, Johnibegood skrev:

Alternativt kan jeg kjøpe en rpi zero eller mod B og bruke gamle/ødelagte laptoper sine skjermer.

Kan være noe ullent med touch-drivere til sånt, selv om det har blitt bedre etter hvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en Huawei Matepad T8 WIFI til dette formålet. Kostet 990 på Elkjøp.  Huawei MatePad T 8 WiFi 16 GB nettbrett - iPad og nettbrett - Elkjøp (elkjop.no)Dette var den billigste løning jeg fant for en veggmontert løsning. 

 

Rammen er 3D printet. Dette er en prototype. Jeg må gjøre noen finjusteringer. Endelig versjon skal jeg  også spraylakkere hvit for å gå mer i ett med veggen.

 

Tablet får strøm vi POE og en POE til USB asapter i veggboks bak tableten. 

 

20210417_093928.thumb.jpg.5d3d19f3ea0847a9073f2c40d657c8d5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2021 den 8.31, Moskus skrev:

Ja, skjermen er relativt sett dyrere enn Pi'en.

 

Kan være noe ullent med touch-drivere til sånt, selv om det har blitt bedre etter hvert. :) 

Ser man på s/n til touchskjerm man demontere og søker etter det på ebay, så får du vel opp små driverkort til dette.. Usikker på pris her,  men tror ikke det kan være all verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2021 den 9.47, Kranglefant skrev:

Jeg kjøpte meg nettopp en Huawei Matepad T8 WIFI til dette formålet. Kostet 990 på Elkjøp.  Huawei MatePad T 8 WiFi 16 GB nettbrett - iPad og nettbrett - Elkjøp (elkjop.no)Dette var den billigste løning jeg fant for en veggmontert løsning. 

 

Rammen er 3D printet. Dette er en prototype. Jeg må gjøre noen finjusteringer. Endelig versjon skal jeg  også spraylakkere hvit for å gå mer i ett med veggen.

 

Tablet får strøm vi POE og en POE til USB asapter i veggboks bak tableten. 

 

20210417_093928.thumb.jpg.5d3d19f3ea0847a9073f2c40d657c8d5.jpg

Veldig pent! Dette kan være ett alternativ for meg!

Ser den er en tomme større en alt annet jeg har sett på tidligere også!

 

Har du denne stående på 24/7?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Johnibegood said:

Veldig pent! Dette kan være ett alternativ for meg!

Ser den er en tomme større en alt annet jeg har sett på tidligere også!

 

Har du denne stående på 24/7?

 

Ja den står på hele tiden. Kjører fully kiosk browser som  bruker kamerat for bevegelsesdetektsjon. Slår på skjermen når det er bevegelse og av igjen etter en stund uten bevegelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kranglefant skrev:

Ja den står på hele tiden. Kjører fully kiosk browser som  bruker kamerat for bevegelsesdetektsjon. Slår på skjermen når det er bevegelse og av igjen etter en stund uten bevegelse. 

Smart!

Hvordan har den taklet og stå på konstantstrøm til nå? Jeg er litt bekymret for hevelser på batteriet over tid.  Men det har kanskje forandret seg dette med tiden, er ikke så oppdatert på de nyere batteriene i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Johnibegood said:

Smart!

Hvordan har den taklet og stå på konstantstrøm til nå? Jeg er litt bekymret for hevelser på batteriet over tid.  Men det har kanskje forandret seg dette med tiden, er ikke så oppdatert på de nyere batteriene i disse.

Den står ikke med konstant strøm på. Den får får strøm via PoE som kommer fra en PoE Injector som er koblet til en smartplugg. Fully Kiosk Browser støtter MQTT og rapporter blant annent batterinnivå. Så jeg satt opp en autmatisering i Home Assitant som kutter strømmen når tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kranglefant skrev:

tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20%

Du øker levetiden på batteriet hvis du endret dette til mellom 60 og 40%. I det minste øker fra 20 til 40%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kranglefant skrev:

Den står ikke med konstant strøm på. Den får får strøm via PoE som kommer fra en PoE Injector som er koblet til en smartplugg. Fully Kiosk Browser støtter MQTT og rapporter blant annent batterinnivå. Så jeg satt opp en autmatisering i Home Assitant som kutter strømmen når tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20%

Ja, når du sier det, så tror jeg at jeg leste om noen som gjorde det på samme måte. Tror jeg kopierer hele løsningen din her! 👍👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.