Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MQTT adapter til Villavent ventilasjonsaggregat


Anbefalte innlegg

Hei @gskjold, jeg kunne gjerne tenke meg å prøve ut ditt prosjekt på mitt anlegg og bidra med feed-back.

 

Hva er status på prosjektet i øyeblikket, har dere noe som er ganske stabilt dere som kjører dette?

 

Har ikke noe erfaring med å koble opp ESP-moduler så langt, men har ønsket å prøve det ut på noe. Er det f.eks noen måte å verifisere koblinger av RS485-delen før jeg kobler til anlegget, så jeg kunne redusert antall ukjente, eller hva anbefales for en novice?

Er det essensielt å få tak i eksakt samme HW her for å forenkle ting, eller er disse ESP-modulene med wifi same-same alle sammen? Et par pointere til spesifikke deler, evt med basic koblingsskjema, kunne nok være til hjelp for å komme igang.

 

Utgangspunktet mitt er "to tomme hender", relativt god programmeringskunnskap, og et

  • VR700DCV installert 2013.
  • Hovedkort EC2, FW app EC 3.05.0 [EC boot 1.02.00, CD appl 2.00.32/boot 1.00.02]
  • En uttalelse fra en rep hos leverandør at dette kortet med denne FW'en skal kunne kjøre Modbus.

Jeg har også en AMS-reader og vet overordnet hvordan den virker, og ser at tilsvarende funksjonalitet for ventilasjonsanlegget vil være et kult tilslag.

 

Hovedkortet ser forøvrig slik ut, så det er ihf tenkt på Modbus, @sinamics, ligner dette på ditt som du ikke fikk til å fungere?

 https://www.hjemmeautomasjon.no/uploads/monthly_2022_04/hovedkort_ec2_redux.jpg.8ad97ed1e1994172cf8fd6595a426616.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ziggy said:

Hei @gskjold, jeg kunne gjerne tenke meg å prøve ut ditt prosjekt på mitt anlegg og bidra med feed-back.

 

Hva er status på prosjektet i øyeblikket, har dere noe som er ganske stabilt dere som kjører dette?

 

Har ikke noe erfaring med å koble opp ESP-moduler så langt, men har ønsket å prøve det ut på noe. Er det f.eks noen måte å verifisere koblinger av RS485-delen før jeg kobler til anlegget, så jeg kunne redusert antall ukjente, eller hva anbefales for en novice?

Er det essensielt å få tak i eksakt samme HW her for å forenkle ting, eller er disse ESP-modulene med wifi same-same alle sammen? Et par pointere til spesifikke deler, evt med basic koblingsskjema, kunne nok være til hjelp for å komme igang.

 

Utgangspunktet mitt er "to tomme hender", relativt god programmeringskunnskap, og et

  • VR700DCV installert 2013.
  • Hovedkort EC2, FW app EC 3.05.0 [EC boot 1.02.00, CD appl 2.00.32/boot 1.00.02]
  • En uttalelse fra en rep hos leverandør at dette kortet med denne FW'en skal kunne kjøre Modbus.

Jeg har også en AMS-reader og vet overordnet hvordan den virker, og ser at tilsvarende funksjonalitet for ventilasjonsanlegget vil være et kult tilslag.

 

Hovedkortet ser forøvrig slik ut, så det er ihf tenkt på Modbus, @sinamics, ligner dette på ditt som du ikke fikk til å fungere?

  https://www.hjemmeautomasjon.no/uploads/monthly_2022_04/hovedkort_ec2_redux.jpg.8ad97ed1e1994172cf8fd6595a426616.jpg 393.82 kB · 0 downloads

 

 

Så fort du har koblet på modbus adapteret og fått opp kommunikasjon så kan du forsåvidt få stort sett alt du trenger av meg for at det skal kunne brukes. Jeg har fått det av en kollega og har mitt i gang, så jeg vet det fungerer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Ziggy, det du trenger er et ESP32 utviklingskort, eks Espressif esp32 devkit, Feather huzzah32 eller Wemos D32. I tillegg trenger du en rs485 modul, det finnes tydeligvis et par forskjellige av disse, men hvis du finner et identisk med det jeg har i første post så virker det hvertfall. Jeg kan hoste opp et koblingsskjema etter hvert.

 

Prosjektet  i seg selv er ganske basic for øyeblikket. Det kjører stabilt, men har noen knirk på noe av dataene. Kjør på med bug rapporter og forslag til forbedringer, så får jeg nok gjort noe etter hvert. Vinteren har hovedsakelig gått til videreutvikling av AMS prosjektet, men tror jeg har lagt størsteparten av arbeidet der bak meg nå.

 

Når det gjelder hvilke kort som virker og ikke på dette prosjektet så er jeg blank, men det ble vel indikert tidligere at man kanskje må ha app v5.x eller nyere.

 

Har du versjoninfo fra ditt aggregate @TomB ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @gskjold, jeg skal prøve med en Elfin EW11 først, som blir bekreftet at ihf fungerer mot @TomB’s vr400 med ec4 og ny fw. Det reduserer antall ukjente og kan kanskje avdekke om mitt 2013 vr700 med ec2 faktisk kan snakke modbus-språket såpass at det er mulig å bruke. Lever i håpet. 🙂

Må uansett legge noen sånne ESP moduler inkl den RS485 modulen i bestilling så jeg kan lære litt - takk for tips, er mange varianter ser det ut til. Vil en wemos D1 mini også kunne gjøre jobben her?

 

Takk for jobb på AMS, skal sjekke status på prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, gskjold said:

Hei @Ziggy, det du trenger er et ESP32 utviklingskort, eks Espressif esp32 devkit, Feather huzzah32 eller Wemos D32. I tillegg trenger du en rs485 modul, det finnes tydeligvis et par forskjellige av disse, men hvis du finner et identisk med det jeg har i første post så virker det hvertfall. Jeg kan hoste opp et koblingsskjema etter hvert.

 

Prosjektet  i seg selv er ganske basic for øyeblikket. Det kjører stabilt, men har noen knirk på noe av dataene. Kjør på med bug rapporter og forslag til forbedringer, så får jeg nok gjort noe etter hvert. Vinteren har hovedsakelig gått til videreutvikling av AMS prosjektet, men tror jeg har lagt størsteparten av arbeidet der bak meg nå.

 

Når det gjelder hvilke kort som virker og ikke på dette prosjektet så er jeg blank, men det ble vel indikert tidligere at man kanskje må ha app v5.x eller nyere.

 

Har du versjoninfo fra ditt aggregate @TomB ?

 

277400509_697457534616672_4107391018533114257_n.jpg

 

Jeg tror ikke at for selve modbus muligheten at man er avhengig av en spesiell firmware/applikasjon, jeg tror det dreier seg mer om det faktisk kan sendes og mottas modbus instruksjoner. Man kan uansett sette opp instruksjoner selv, basert på dokumentasjon for korrekt versjon.

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziggy skrev (På 1.4.2022 den 9.10):

Hovedkortet ser forøvrig slik ut, så det er ihf tenkt på Modbus, @sinamics, ligner dette på ditt som du ikke fikk til å fungere?

Jepp, ser likt ut. 
Jeg prøvde den pluggen på hovedkortet, samt den pluggen som sitter i toppen av aggregatet som er beregnet for remote kommunikasjon, men fikk ikke noe data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
sinamics skrev (På 6.4.2022 den 10.44):

Jepp, ser likt ut. 
Jeg prøvde den pluggen på hovedkortet, samt den pluggen som sitter i toppen av aggregatet som er beregnet for remote kommunikasjon, men fikk ikke noe data.

@sinamics, se 

vet jo ikke om VR400 serien opererer med samme FW versjonsserie, i.e om det er samme kort/FW, men jeg øyner jo håp for mitt 2013 VR700 med EC2 og denne EW11 altså. Har ESP32 og RS485 moduler i transitt, mulig jeg kommer til å teste ut @gskjold sin kode her også, avhenger av hvor deployed løsningen med EW11 blir før jeg får dem. 🙂

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter litt debugging osv sammen med @Ziggy så har jeg lagt ut en ny versjon med bugfix.

I tillegg, her er en oppklaring på kobling av 485 kortet mot ESP32:

DE=> 22, RE=> 23, RO=> 16, DI=> 17, VCC => 3.3,

GND:=> GND, A+ => A, B- => B

Jeg har blandet RO og DI i tidligere post...

 

@sinamics mulig dette var grunnen til at det ikke fungerte for deg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært oppe en stund med villavent-bridge integrert mot HA, takk for all hjelp @gskjold, dette ser veldig bra ut, kudos for bra jobb! 👍

 

Oppkoblingen elektrisk er som over og jeg henger på RJ45-kontakten midt på hovedkortet. Repeterer:

  • VR700DCV installert 2013.
  • Hovedkort EC2 v1.0.0 04.06.2010, FW app EC 3.05.0 [EC boot 1.02.00, CD appl 2.00.32/boot 1.00.02]

Hadde først en runde med Elfin EW11, gjorde en ganske full integrasjon med Modbus/TCP mot HA, og så at det fungerte fint.  


Ser imidlertid løsningen med en MQTT device i nærheten av aggregatet som en bedre vei å gå da det kan generere mye mindre trafikk oppover i systemet. HA slipper å polle registre som aldri endrer seg, og MQTT sensorintegrasjonen er litt bedre i HA.

 

Tror @gskjold's latest and greatest funker fint, ellers ligger (nesten alt) det jeg kjører foreløpig  på https://github.com/sigvind/villavent-bridge-svi/tree/try-register-manager, koden er en god del mere verbos på serial output som viser hvordan det går med hver enkelt MODBUS-lesing. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ziggy said:

Da har jeg vært oppe en stund med villavent-bridge integrert mot HA, takk for all hjelp @gskjold, dette ser veldig bra ut, kudos for bra jobb! 👍

 

Så kjekt å se at du er i gang og alt virker. Beklager at jeg ikke fikk svart tidligere, jeg har vært på reise nå i over 4 uker totalt, og det var ikke helt først i tankene på turen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei... jeg er i gang med å gjøre huset smartere (og min kone fortviler...)

Mye av huset er allerede koblet opp mot Homey Pro, men ventilasjonsanlegget har jeg lyst til å gjøre smartere.

Jeg har et Villavent SAVE VTR 300/B L fra 2017 i hus. Da jeg byttet ut et eldre anlegg som tok fyr (hovedkort kortsluttet, fikk 70% igjen på forsikringen :-)), var jeg i dialog med selger (Makitech) som da sa at en RS485 Gateway var tilgjengelig for min modell. Jeg fulgte aldri opp og fikk kjøpt en slik GW.  Nå vet jeg ikke en gang om den lengre er tilgjengelig.

 

Uansett, ser jo at det er noen kloke hoder her inne som har funnet alternative løsninger. Tenkte jeg skulle spinne videre på disse og håper at min beskjedne kunnskap fra ATMEL microkontrollere, noe C+ programmering og god hjelp fra dere kan få meg i mål.

 

Tenker å starte med å kjøpe inn litt HW.

Er dette hva jeg trenger for å komme i gang? Eventuelt andre versjoner av det samme og/eller andre ting jeg trenger?

 

https://m.aliexpress.com/item/1005003949228377.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.72e64hAH4hAHoh&browser_id=2a0dedc795ca4fb1be4ab02142b247c6&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=tq6dgwvvwakcabkt1832bde86421a191eda41906b1&gclid=&pdp_npi=2%40dis!EUR!3.46!3.46!!!!!%402100bdf016628883457252765ea123!12000027539754570!sea&curPageLogUid=LMSK2tq4vV4B&algo_pvid=995fb1c4-43bf-4aea-90cd-2c6643167de4

 

https://m.aliexpress.com/item/32902021999.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.67c57KCH7KCHh4&browser_id=2a0dedc795ca4fb1be4ab02142b247c6&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=tq6dgwvvwakcabkt1832be0839c1ddcb619a122769&gclid=&pdp_npi=2%40dis!EUR!1.59!1.51!!!!!%402100bdd816628884877948399ecda8!65832526518!sea&curPageLogUid=IsGFBvo2e7wz&algo_pvid=630720ca-33fd-4c27-996a-d0eb5341817d

 

Endret av UWSCSI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
gskjold skrev (På 10.4.2021 den 11.22):

Hei,

Jeg har skrevet firmware til ESP32 for å koble et RS485 Modbus basert Villavent aggregat til MQTT. Hadde vært gøy å fått testet dette på flere modeller enn bare min VTR300 og i tillegg fått litt innspill på funksjonalitet jeg kan legge til.

 

Hardware består av et ESP32 utviklingskort og en RS485 TTL adapter. Gir gjerne mer info hvis det er interesse for det.

 

https://github.com/gskjold/villavent-bridge

 

rs485.jpg

d32.jpg

Mitt VTR150 anlegg er koblet til HA med et modbus-til-ethernet adapter. Er det noen måte jeg kan bruke HA visningene med mitt oppsett? I mitt oppsett henter eg ut verdier direkte fra modbus adressene, men mangler masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anders.ovreseth skrev (6 minutter siden):

Mitt VTR150 anlegg er koblet til HA med et modbus-til-ethernet adapter. Er det noen måte jeg kan bruke HA visningene med mitt oppsett? I mitt oppsett henter eg ut verdier direkte fra modbus adressene, men mangler masse.


Jeg klarer ikke å se hva du egentlig spør om her. HA visningene? Hva tenker du på da? Og hva er ditt oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.