Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Logitech legger ned Harmony


Moskus

Anbefalte innlegg

For mange av oss har Harmony vært redningen for å kunne styre AV-utstyret vårt. Den kan koble seg til mange automasjonssystemer, og til Alexa og Google Home. Harmony har nærmest blitt standardutstyr for oss som liker automasjon, og for oss som kun vi forholde seg til en fjernkontroll. Nå legger Logitech ned Harmony-satsingen.

 

Verden har gått fremover på mange måter, og HDMI-CEC har hjulpet godt på vei. Dessverre fungerer det ikke alltid 100% og redningen har ofte vært en Harmony hub med en tilhørende enkel eller avansert fjernkontroll.

 

Det er jo ikke første gang Logitech legger ned populære produkter som de tjener penger på, men ikke nok penger på. Squeezebox er det fremdeles mange som bruker og det ville fremdeles vært en solid Sonos-konkurrent hvis ikke Logitech la ned satsingen.

 

Håpet får være at enten 1) endrer Logitech mening (men det er vel ikke veldig sannsynlig) eller 2) de holder serverne i drift i mange år fremover. Logtechs Media Server til Squeezebox fortsetter jo å få oppdateringer, så litt håp finnes... Eller at det gir anledning for andre å lage et godt produkt som kan ta over for tomrommet som Logitech etterlater seg.


Vis full oppføring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder nok serverne gående "enn så lenge", og det kan være lenge. Som nevnt; Squeezebox-programvaren blir fremdeles vedlikeholdt og oppgradert.

 

Jeg kommer ikke til å selge alle fjernkontrollene mine på finn med det første, for å si det sånn! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cogliostrio skrev:

Da er jo det store spørsmålet, hva finnes av alternativer?

Det er forholdsvis enkelt: Det er i praksis ingen. Ikke som er på samme nivå.

 

Vi hadde Neeo tidligere, men de ble kjøpt opp av Control4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppgave jeg akkurat har komme på jeg vil legge inn i Harmony er at når sønnen min starter XBOX så skal TV-starte med mute. HAn sitter uansett med øreklokker. Kommer ikke på en annen måte å få til det på.

 

Min Harmony styrer også HDMI-switchen min (TV-en har bare 3 innganger)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2021 den 14.20, jrewing skrev:

En oppgave jeg akkurat har komme på jeg vil legge inn i Harmony er at når sønnen min starter XBOX så skal TV-starte med mute. HAn sitter uansett med øreklokker. Kommer ikke på en annen måte å få til det på.

 

Min Harmony styrer også HDMI-switchen min (TV-en har bare 3 innganger)

Du kan hente status på XBox til Mediaplayer på Home Assistant, så om det er API som du kan bruke til å sette Mute på TV’n, så er det en løsning. 
Video om Xbox api

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt synd dette... Har brukt Harmony Hub i årevis og selv om den har noen egenskaper jeg ikke liker stort er den helt super. Fjernkontrollen er 10 ganger bedre enn appen for den betjener jeg i blinde men nå begynner batteriet å bli såpass gammelt at jeg må finne på noe nytt uansett...

 

Broadlink kan jo absolutt være et alternativ...men det hadde vært supert om der finnes en vanlig fjernkontroll med rf til Broadlink...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Logitech frigav kildekoden til LMS når de bestemte seg for å avslutte. Vedlikeholdet og videreutviklingen av koden gjøres nå av frivillige og resultatene er strålende. Her er det ingen bindinger til Logitech lenger. 

Verre er det med HUB'en. Her er vi avhengige av Logitech's cloud servere for å holde den i drift. Dette viser igjen hvorfor man bør styre unna enhver løsning som avhenger av cloud for å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (4 timer siden):

Logitech frigav kildekoden til LMS når de bestemte seg for å avslutte. Vedlikeholdet og videreutviklingen av koden gjøres nå av frivillige og resultatene er strålende. Her er det ingen bindinger til Logitech lenger. 


Men det blir vel ingen fysisk fjernkontroll av det…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (På 18.7.2021 den 22.02):

Som "fysisk" fjernkontroll kan du bruke hva som helst som lar seg integrere mot f.eks. Home Assistant.


Har du noe konkret eksempel? Trenger jo noe med en del knapper - on/off, 4 piler, ok, mute, volum opp/ned, kanal opp/ned, menu, info, back/exit - for å nevne de umiddelbare jeg kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (Akkurat nå):

Ja, de har muligens sluttet å lage slike, men de har ikke sluttet å virke 🙂
Og du kan få kjøpt de billig nå - på eBay og Amazon.


Jeg vet det, jeg har Harmony selv. :) 

Men hva kjøper man om 3-5 år, når/hvis den slutter å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, du kan bruke hva som helst som kan trigge signaler til HA.

Jeg har bl.a. også en Aqara Magic Cube som jeg har programmert til å styre LMS:

 

alias: Cube Shake - Play Music
description: Shake it and it plays. Shake it again and it stops playing.
trigger:
  - device_id: 519c21523e890b6be314311222a53b8c
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_gyro_activated
    subtype: ''
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ is_state_attr("remote.harmony", "current_activity", "Listen to
              Music") }}
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              entity_id: input_select.cast_device
              option: None
      - conditions: []
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              entity_id: input_select.cast_device
              option: Stue AC
          - service: input_select.select_option
            data:
              entity_id: input_select.radio_station
              option: P7 Klem
          - service: media_player.volume_set
            data:
              volume_level: 0.6
            entity_id: media_player.stue_ac_lms
    default: []
mode: single

 

Og når jeg vrir på kuben så skrus volumet opp/ned:

alias: Cube Turn - Adjust Volume Up
description: Turn Right = Increase Volume
trigger:
  - device_id: 519c21523e890b6be314311222a53b8c
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_turned_clockwise
    subtype: ''
condition: []
action:
  - service: remote.send_command
    entity_id: remote.harmony
    data:
      command: VolumeUp
      device: Logitech Amp
mode: queued
max: 5

 

Endret av VikingOy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (5 minutter siden):

Som sagt, du kan bruke hva som helst som kan trigge signaler til HA.

Jeg har bl.a. også en Aqara Magic Cube som jeg har programmert til å styre LMS:


Ja, så det var det ønsket eksempel på - utenom Harmony. :) 

 

Har selv en Cube, men det blir for komplisert å bruke den til alle funksjonene jeg trenger fra fjernkontrollen. 
 

Og et annet problem - hva bruker man til å faktisk sende IR-kommandoene? I dag bruker jeg jo en Harmony Hub, men den lages jo heller ikke lengre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.