Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off-grid solcelle og batteristyring


Anbefalte innlegg

Bare for å legge til: 

Det som jeg liker best med Electrodacus-systemet er styringen av lading ut i fra tilstanden på de enkelte cellene i batteriet.

Jeg ser også bruksomeråder for overskudds-energi fra panelene når batteriene er fulle. Oppvarming av vann feks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NilsOF, ville du ha gått for Electrodacus i mitt tilfelle, helt off-grid på hytta? Jeg gløttet på det, og det ser ikke dumt ut, selv om jeg ikke helt oppfattet om det er litt DIY eller om man kjøper det meste. Men jeg kan ikke ha noe varmelager for overskuddskraft. Jeg vil ha mye batteri og lite effekt inn. Sikkert rundt 500W installert.

Slik det ligger an nå, etter intense forhandlinger med de andre eierne (litt Ylvis-hytte, det her....), så setter vi inn 32 stk LiFePO4-celler 3.2V 280Ah og foreløpig ett nytt solcellepanel på ca. 500W. Vi utsetter innkjøp av forbrenningstoalett, men vil gjerne ha muligheten når vi har fått litt erfaring med anlegget. Tror vi klarer å holde oss på rundt 55 kNOK. Vi vil få rundt 90A inn på inverteren  for å ta ut 2kW hvis vi har 24V-anlegg og det dobbelte med 12V. 12 volt virker da ganske uaktuelt. Det virker som det fins flust av 24V led-pærer med de soklene vi allerede bruker på hytta, så det kan ikke være noe problem med 24V anlegg.

Men når det gjelder styringen, har vi ganske mange veier å gå. Siden hytta er litt utilgjengelig store deler av vinteren, bør vi ha kontroll og overvåkning med 4G-ruter, og mulighet for å vedlikeholde batteriene på optimalt nivå mtp. levetid (ca. 70%?), med topping før påska. Batteriene vil plasseres i en matkjeller som normalt ikke ser mange minusgrader, men det kan være aktuelt med frostsikring. Varming av batteripakken for å unngå skader ved lave temperaturer og høy ladestrøm er trolig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TerjeMBdet er litt vanskelig for meg å si hva som passer deg/dere 😉

Men det høres ut som dere vil ha ett panel som tar liten plass?

I tilfelle velg et moderne panel så dere får størst mulig effekt. Og da blir det også mppt controller.

 

Jeg syns utfordringen med BMS er en nøtt. 
Electrodacus har en løsning jeg syns ser god ut mht BMS, men den er begrenset til 12 eller 24volt.

Den krever også litt egenmekk for automatisk å slå av/på lader(e) og inverter(e) så det er en fordel å kunne ohms lov og ikke være helt grønn med loddebolten.

 

Edit for å legge til: overvåkning kan mekkes, det spørs bare hva dere vil og kan legge i det.

Electrodacus vil kreve en VPN-løsning, mens Victron finnes i skyen.


LiFePoe skal ikke lades om batteriene er under null. Noen sier at de heller ikke skal brukes (dvs. ta ut strøm)

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NilsOF ja det stemmer at vi har begrenset med plass til solcellepaneler. Det er en veldig gammel hytte med laftet tømmer, og vil vil ikke henge paneler foran andre steder enn på "bua". Så det er sikkert et bra tips å velge et panel med mye watt/m2.

For overvåkning og styring kunne vi enten ha brukt en strømgjerrig raspberry pi zero, eller en ESP32. Jeg syns @kjetilsn beskrev noe lovende lengre oppe i tråden, og jeg så også litt på open solar project på github. Jeg har jo en MQQT server på raspberry pi hjemme, så jeg kan sikkert sette elektronikken på sparebluss det meste av døgnet hvis det blir høyt forbruk. Det kan godt være noenlunde krevende å sette opp dette, men vi må ha det enkelt og greit når brukerne av hytta skal være der. Jeg og broren min er noenlunde teknisk oppegående, men det kan man ikke si om alle 🙂

Hva er det egentlig jeg skal kjøpe av Electrodacus, og hva må jeg mekke sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @TerjeMB

Jeg valgte å bygge "ESP8266-MQTT-battery-monitor" da jeg allerede har en PWM regulator som jeg er relativt fornøyd med, og så er det jo kjekt å bygge ting i stedet for å alltid kjøpe noe helt ferdig. Jeg bestilte 5stk PCB og har bygget opp tre stk for testing, to skal jeg ha selv, to stk har jeg lovd bort, så da er det en igjen om du bestemmer deg for å gå for 12V og du ikke går for en allerede smart laderegulator.   "Open solar project" ser jo veldig bra ut, og Electrodacus som @NilsOF har nevnt. Et mer ferdig alternativ kan jo være Voltronic eller en av de andre navnene på den samme enheten, disse gjør alle målingene vi ønske og har serielt inteface. Her finner du et prosjekt for integrering av disse til home assistant: https://community.home-assistant.io/t/programmatically-read-data-from-your-solar-inverter-voltronic-axpert-mppsolar-pip-voltacon-effekta-etc-and-interface-with-home-assistant-via-mqtt-works-with-rs232-usb/119053 

Utfordringen her er at det er et docker image som skal kjøre, så da trenger du jo i det minste en rpi stående å gå, jeg er skeptisk til det, da den vil trekke unødvendig strøm, og jeg er ikke overbevist over stabiliteten til rpi over tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TerjeMB skrev:

Hva er det egentlig jeg skal kjøpe av Electrodacus, og hva må jeg mekke sjøl?

Du trenger vel BMS-saken (SBMS0). Det som må mekkes er tilkoplingen til solcelleregulatoren (MPPT) og invertere slik at automatikken kan slå av ved behov. Victron sine regulatorer ser enkelt ut å legge til/styre. inverter alt etter type, langt fra alle har inngang for start/stopp.

videre må  shunten beregnes, og temperatursensor.

Eller det er det jeg kommer på i farten.

Tegn opp alt dere trenger, og les dokumentasjonen til alt utstyret for å se om det er huller noen steder.

7 timer siden, kjetilsn skrev:

stående å gå, jeg er skeptisk til det, da den vil trekke unødvendig strøm, og jeg er ikke overbevist over stabiliteten til rpi over tid.

Jeg er enig i denne.

Electrodacus skal kunne huske ett år med historie, så da er heller ikke behovet for en alltid på rpi så stort heller?

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hijacker tråden da mitt spørsmål trolig ligger innenfor trådstarters tema, men kanskje heller under sjangeren "Praktisk info med Jon Almaas". Mitt noob-spørsmål er: jeg har eksempelvis en Apple TV som er koblet til det jeg tror kalles en inverter på solcelleanlegget, altså 230V. Jeg har mulighet til å få Apple TV modifisert til 12V. Vil det ha noen hensikt å modifisere til 12V i forhold til "mengde strøm" som Apple TV trekker fra batteriet om det er 230V eller 12V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havnegata skrev (7 timer siden):

Vil det ha noen hensikt å modifisere til 12V i forhold til "mengde strøm" som Apple TV trekker fra batteriet om det er 230V eller 12V?

Uten å ha sjekket hvordan strømforsyningen i en æpleboks er laget;

En switchmode strømforsyning (som i æpleboksen) er vel kanskje 90% effektiv, altså du sparer 10% strømforbruk sånn pluss/minus.

Den store tyven er inverteren og den kommer i tillegg.

Du må nesten se i dataene for inverteren hvor mye effekt (watt) den bruker ubelastet.

Da har du ett sånn omtrentelig tall på hvor mye det er å spare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.