Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off-grid solcelle og batteristyring


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter noen måneder med Domoticz hjemme, føles det rett å gå videre til hytta, som ligger i Trollheimen utenfor rekkevidde for strømnettet:

Vi har hatt solceller der i ca. 30 år, men med utslitt batteripakke og nye behov, er det på tide å "step up the game".

- online administrering og overvåkning via 4G-ruter

- fortrinnsvis gjenbruke 3 (ulike) solcellepaneler, men skrote styringspanelet

- LiFePO4-batterier fra f.eks. Ali Express (eller en el-bil?)

- stort sett 12V-forbrukere, men det blir nok mer pop med hyttekontor under og etter korona. Har et par 230V-invertere

- har en drøm om elektrisk forbrenningstoalett, men med inntil 10 passasjerer i påskeuka er det utfordrende (2 kW, 1.25 kWh pr levering)

 

Jeg er i startgropa for å se på dette, men har plukket opp at Battery Management System (BMS) er kritisk for slike batterier. Men ser man på videoer på Youtube, fins det ikke grenser for hva man skal ha. Jeg kunne godt tenke meg å gå i retning av styring og overvåkning med en ESP32, f.eks. med Open Solar Project på Github, med mindre en laderegulator gjør det vi ønsker. Vi må definitivt passe oss for å sette på så mange duppeditter at vi kommer frem til ferdig utladet anlegg hver gang.

 

Hva mener forumet? Kor ska vi reis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


- har en drøm om elektrisk forbrenningstoalett, men med inntil 10 passasjerer i påskeuka er det utfordrende (2 kW, 1.25 kWh pr levering)



Kommenterer først og fremst for å "følge" temaet, men det du spør om her løses vel med forbrenningstoalett på gass? Eller er det det du har?

Har selv hytte med 12V solcelle og har også på sikt lyst til å ha noen (strømgjerrige)sensorer til overvåkning og lignende.

Er planen å få til noe lignende som dette her selv, altså "Kraftpakke" DIY?
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39



Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Det er nok elementer i den kraftpakken som vi kunne bruke. Forbrenningstoalett på gass er et alternativ, som dog er noe dyrere i drift sammenlignet med solstrøm. Men investeringen for å komme opp i den kapasiteten kan bli så stor at det ikke kan forsvares uten å kalle det hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en suuuper gruppe på Facebook for denne slags problemstillinger: https://www.facebook.com/groups/SkanbattForum/. Dette er i hovedsak for batterier fra Provolt.no men der er veldig kunnskapsrike folk som er "på" omtrent 24/7.

 

Min oppgradering fra 2x100Ah blybatterier til 3x125Ah Lithium i bobil finner du litt om her: https://www.facebook.com/groups/SkanbattForum/permalink/2701527390095299

Endret av SveinHa
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, TerjeMB skrev:

har en drøm om elektrisk forbrenningstoalett, men med inntil 10 passasjerer i påskeuka er det utfordrende (2 kW, 1.25 kWh pr levering)

Da havner du nok på ett 48volts anlegg, eller i det minste 24volt.

I tillegg kommer forbruket til andre apparater, som kjøleskap og tap i 230v inverter.

Så hvor mange og hvor store solcellepaneler trenger man for 12.5 kWh pr. dag?

Og til hvor mange dager uten lading med vanlig forbruk skal man dimensjonere batteribanken?

 

Jeg har fundert på mye av det samme og det store problemet er å finne ut hvor man skal legge lista. 🙂

Jeg syns personlig at det er god å slippe dur fra all slags moderne duppeditter. Og det gjelder iallefall ett durende aggregat (som man må ha uansett, men samtidig minimalisere driftstimer på det)

Når jeg er på hytta så vil jeg la hodet få hvile litt.

Men det er altså meg.

 

Det skal ikke rare greiene til om man tenker PC, kjøleskap og støvsuger før man møter Ohms lov i praksis på 12volt. 
Uansett må man tenke energiforbruk hele tiden.

Og det ser jeg på som en fin ting. Det har også en stor lærende effekt på hvor mye energi vi faktisk bruker til daglig i vårt moderne samfunn.

😉

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solcellepanaler er så billige nå, at jeg ikke hadde vurdert å bruke de gamle engang. Heller overdimensjoner panelene og start med litt mindre batterier, så får du kanskje nok strøm til påske uansett. De mørkeste dagene av vinteren må du nok ha aggregat uansett.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ca 125w horisontalt solsellepanel på bobilen og i desember-februar bidrar det med nokså nøyaktig 0 men nå begynner det å komme seg, har flere dager nå vært oppe i 65w men det er jo ikke så mange timene pr dag enda. 

 

Utviklingen på solsellepanel de siste tiårene er vel ikke så dramatisk men prisene kommer seg jo ganske bra etterhvert. Skulle jeg kjøpt brukte panel måtte de vært veldig billige... 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse f.eks. koster ikke mye, og tre slike gir mye effekt (når sola faktisk skinner.) https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3068&option=com_virtuemart&Itemid=39

Hvis du går for 24V eller mer klarer du det kangkje med denne regulatoren: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2120&category_id=14&keyword=MPPT&option=com_virtuemart&Itemid=39

Det er sikkert andre som har mer peiling som kan bekrefte om det er beste alternativ, men når jeg en gang så på dette så ble jeg anbefalt en slik kombo.

Endret av petersv
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, petersv said:

gir mye effekt

Må bare huske på at man da trenger en MPPT laderegulator i tilegg som ofte koster litt mer enn "vanlig 12V" solcelleregulator. Jeg har ikke helt oversikt om det er noe mer som er nødvendig i tillegg til MPPT regulator eller om det kreves spesielle batterier for dette også? 

Endret av torstein89
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere har rett i at jeg bør skrote de gamle panelene, i det minste ha ett nytt hovedpanel (hvis jeg har en regulator som kan ta inn ulike, men det er kanskje ikke hensiktsmessig å bruke de gamle). Jeg har en vegg mot syd/syd-øst hvor jeg har plass til et panel på ca. b x h = 2.5 x 2 meter.

Et stort panel kan ihvertfall utvide perioden vi kan kjøre et evt. forbrenningstoalett. Påskeuka blir typisk 7-8 dager med 3-10 personer. Og for denne ene anledningen kan jeg bruke bensinaggregatet for å lade opp batteripakken uti uka. Og vi kan vel forsåvidt beholde den gamle bøtta til bimmelim og nød-bommelom. Do-hullet uti krattet overlever vel meg hvis det bare brukes til et par tømminger i året.

Og jeg tror det er et godt råd å gå opp i driftsspenning. Den MPPT-regulatoren som ble linket til på Sparelys.no så ikke ut til å klare mer enn 24 V og hadde ikke innstilling for LiFePO4-batterier, som jeg er nokså innstilt på å ha. Noen som kjenner til en slik regulator som kan ha 48V (er det maks anbefalt/lovlig/forsvarlig) for LiFePO4? BMS antar jeg kommer i tillegg.

Er det da like greit å kjøre 230VAC over hele fjøla, istedenfor å gå ned til 12V på eksisterende stikkontakter? Det er et beskjedent anlegg og raskt å bytte kabel og stikk. Er det noen som kjører 48VDC på stikkontakter? Det er jo best med noe som gjør det enkelt å få tak i strømgjerrig belysning og ladere mm.

Legger ved et inspirasjonsbilde!

20200814_215418.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TerjeMB skrev:

Jeg tror dere har rett i at jeg bør skrote de gamle panelene,

Hvis du allerede har noen panel ville jeg nok prøvd å bruke de men de må gjerne ha en egen regulator om du ikke kjøper nye med tilnærmet samme spenning. Typisk på gamle panel er at de ligger i området rundt 18-20V mens moderne ofte ligger på det dobbelte. Mulig også du kan seriekoble 2 og 2 av de gamle og koble sammen med noe nytt men det spørs jo hva du kjøper... Fortell en forhandler hva du har og hva du kan kombinere med så får du gode råd om forhandleren er seriøs. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Disse MPPT-regulatorene, f.eks. Victron 100/30 eller 150/35 har bluetooth mot app på telefonen. Kan man gi tilgang ut på nettet så man kan administrere batteripakken utenfra hytta?

2. Jeg kunne godt tenke meg å holde batteriene på optimal lading mtp levetid, og ha mulighet for å toppe opp før et lengre besøk. Mulig?

3. Kan jeg holde batterikassa på noen plussgrader med et varmeelement og regulatoren?

4. Hvordan fungerer regulatoren mot BMS - og trenger jeg smartshunt eller annet?

5. Hva om jeg vil koble inn f.eks. vindturbin (kun når vi er der)? Trengs en separat regulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri funnet på å bruke strøm til oppvarming/forbrenning, ei heller for toalett , blir garantert billigre, mer komfortabelt og enklere å gå for gass til sånt. :) Kjør alt du kan på DC, er tap i alle omformere.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TerjeMB

1: Ja, Victron har en skyløsning

2: Regner med at du tenker på litium-batterier. Ja, det fungerer som på en elbil, det er samme batteriteknologi. Men det spørs hvor mye det egentlig er å vinne på det.

3: Man kan sikkert varme opp batterikassa ved minusgrader, men da bør man ha såpass mye guff fra sola at det faktisk er noe igjen til batteriene etter at oppvarminga er trukket ifra.

4: ja du må ha BMS på litium-batterier. Smartshunt eller tilsvarende kan man hoppe over på små-små anlegg. Batteriene er såpass kostbare at ordentlig overvåkning/kontroll er et must.

5: ja, vindturbiner må ha egen kontroller.

 

Victron sine nettsider har dokumentasjon. Det kan være lurt å se etter en lokal selger/montør med kompetanse.

 

Ellers er jeg enig med @petersv
Til oppvarming så er det ingenting som er så bra som lokalt produsert ved.

Å bruke solstrøm til oppvarming (alle slags typer) er ganske fordyrende med tanke på anlegget.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NilsOF Takk for gode svar.

Det er selvfølgelig ikke tanken å bruke strøm til oppvarming av hytta, og ja, Cinderella Gas er et alternativ.

Men så spørs det jo om man må kalle dette hobby og glemme prisen, for det ER realistisk å få til, tror jeg.

Jeg har et tilbud på 64 celler (LiFePO4 3.2V / 280Ah) levert Trondheim for ca. 70000. Med en liten dobling av dette har jeg alt tilbehør inkl. Cinderella El.

Og det vil være rikelig til alle brukstider unntatt kanskje mot slutten av påska, hvis det er fullt belegg. Da kan vi supplere med aggregat eller den gode, gamle dobøtta.

Men om vi aldri så mye kaller det hobby, så er jeg ikke innstilt på å måtte bytte batteripakke etter 10 år. Den vil sikkert svekkes, men jeg vil gjerne se at dette er en investering for 20 år. Derfor er jeg oppsatt på å holde optimal ladespenning - tross alt er hytta lite i bruk i store deler av året, så vi må betrakte mesteparten av tiden som lagringsmodus.

Alternativet til dette prosjektet er en helt ordinær utbytting av batteripakken og beholde resten. Ingen vits i å bruke massevis av penger for bare å kunne lade litt flere mobiltelefoner og ha på lys i stua hele kvelden. Synes nu jeg.

Endret av TerjeMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller 10k på de panelene, den rimelige MPPT-kontrolleren og noen brukbare bly-batterier. Du dekker alt bortsett fra dassen og sparer deg for penger, hodebry og bekymringer for at kostbare batterier går føyken i de mørkeste månedene (du vil mest sannsynlig måtte vedlikeholdslade de med aggregat illa. vinteren da BMS vil tappe de, med mindre du kobler det fra hverandre.)

EDIT: Så kan du kjøpe noen billige Mitsubishi-celler til å bygge deg en ekstra-batteribank som hobbyprosjekt i ro og mak. Gjerne med BMS fra Kina, og du lærer mye. De cellene koster 200kr stykket eller mindre. Da får du dekket "hobbydelen" av det, uten at du risikerer penger og funksjon på det som "må funke".

Endret av petersv
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi er i lignende situasjon. Hytta blir brukt hele året, men mest på sommeren. Har gamle paneler, totalt ~300W og to 12V batteri koblet i parallell hver på 140Ah.

Vurderte å koble om til 24V eller 48 ved å legge til to batterier, nye panel og regulator, men stoppet opp og vurderte behov, kostnad vs. nytte. Alle lys er byttet til LED, så det er ikke snakk om mye belastning. Det som i hovedsak bruker en del strøm er vannpumpe og glødeplugg og vifte i dieselvarmer som er installert. Kjøleskap, Varmtvann og komfyr drive på gass.  Det som er praktisk med å beholde 12V anlegget er at det finnes jo så mye som drives av 12V, feks mobiltelefonladere og laptoplader for bruk i bil, 4G modem, switcher, egentlig det meste som har en AC/DC adapter i front. Her er det jo da ikke praktisk å gå til 24 eller 48V, då bør en jo legge om hele anlegget med inverterdrift, som vil gi en del effekttap. Har en 3KW inverter fra onkel ali som i realiteten er ~1500W som brukes ved behov

 

Endte opp med å beholde anlegget slik det er. Har installert  4G router, koblet rett på batteriene. Satt denne opp som OpenVPN klient slik at jeg fikk lokal tilgang til enheter, men det viste seg ustabilt, gikk over til å bruke den uten VPN og all styring og måling gjennom MQTT. Så langt har jeg fått installert MQTT kontrollerbar styring av dieselvarmeren (Afterburner). Spenningsmåling av batteripakke med en nodemcu, som snart skal byttes ut med denne  som når står på test hjemme med gode resultater. Skal prøve å få lagt til "Coulomb counting" slik at jeg har et telleverk på hvor mange Ah som går inn i batterier og hvo mange som går ut. Dette blir spesielt nyttig på vinterhalvåret, og kan brukes til å bestemme om flere panel hadde vert nyttig, og gi informasjon om den faktiske kapasiteten til batteriene, noe spenningsmåling ikke kan.

Etter det, skal MQTT 433Mhz gateway bygges og installeres slik at feks  temperatursensorer, dør og vindu sensorer, og PIR på 433Mhz brukes. Alt med mål om å bruke minst mulig strøm, og selvfølgelig mest for morroskyld.

Endret av kjetilsn
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kjetilsn skrev:

er det jo da ikke praktisk å gå til 24 eller 48V, då bør en jo legge om hele anlegget med inverterdrift

Det finnes ikke like mye utstyr på 24volt som på 12volt, det er klart. For 48volt er det nesten ingenting.

Men, likevel det finnes en del utstyr for 24volt. Bare sjekk mobilladeren feks. Sjansen er stor for at den takler 24volt også.

24volt er også en slags standard for lys-dingser. Jeg tenker da på automasjon på zigbee feks.

 

Om man tenker 4g/WiFi/Vpn så er 24volt mere gangbart enn 12volt når det gjelder PoE.

 

7 timer siden, kjetilsn skrev:

Har en 3KW inverter fra onkel ali som i realiteten er ~1500W som brukes ved behov

 

Og hær er det "bruken ved behov" som er cluet.

Med litt automasjon så kan man minimalisere inverterdriften når temperaturen i kjøleskapet krever det feks.

 

Uansett; poenget mitt er at man må finne ut hvor man skal legge lista.

Har man behov for 230v ac dingser som tilsamen fungerer på 10A -> 24 volt

Over det -> 48volt

 

Jeg havner nok på 24volt batteri.

Og så må jeg ta litt voksenopplæring.

Skrekken er at 'noen' kommer drassende på vaffeljærn "fordi vi har jo 220 volt" 😉

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kjetilsn Wow - så artig! Det er jo akkurat slik jeg har lyst til å styre batteripakken, enten det nå blir en diger en, eller en mer nøktern løsning uten ambisjon om elektrisk forbrenningstoalett. Vi blir nok lykkelige uansett valg - det viktigste er at vi slipper å gå i dyputladningsvern ved normal bruk i en påskeuke. Jeg kjenner ESP8266 og ESP32 fra varmestyring og hjemmebrygging hjemme, og har MQTT gateway på en raspberry pi som kjører Domoticz.

På hytta har jeg god bruk for å kjenne status på lading og batterier og temperaturer. Det hadde også vært flott med en værstasjon og kamera, så man kan lengte litt til fjellet mellom besøkene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Med litt automasjon så kan man minimalisere inverterdriften når temperaturen i kjøleskapet krever det feks.

Det funker supert med å by-passe termostaten slik at kompressoren går så lenge der er spenning og så bruke  termostaten til å slå på inverteren.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle lese meg opp på BMS-løsninger, og gjenoppdaget

http://electrodacus.com/
En god innføring i systemet finnes hær:

https://01319721522019860390.googlegroups.com/attach/3a39cb84516f8/Beginner's Guide to ElectroDacus v0.5.pdf?part=0.1&view=1&vt=ANaJVrGrfP4FvM8Y6cM-psHZHcKeZazz6YgBVRLJrcCE-ApEvLmBzcfFuXuEOv5kDCTPRq8z5mc37-_FLcnPbZasDPXwwkGdXCIoYPKKYLQMpOwGUmpQ7Ys


Må si at jeg liker tankegangen i designet!

Perfekt for 24v anlegg da man havner rett i gopunktet på pris/ytelse -på solcellepanelene (250-300 watts paneler)

LiFePO4 batterier fra Ali er såvidt jeg kan se prisvinner i forhold til tradisjonelle blybatterier.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NilsOF skrev:

havner rett i gopunktet på pris/ytelse -på solcellepanelene

Med MPPT regulator er det ikke så nøye hvilke paneler du velger, da velger du best pris/ytelse panel så fixer regulatoren resten enten du har 12 eller 24V anlegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Med MPPT regulator er det ikke så nøye hvilke paneler du velger, da velger du best pris/ytelse panel så fixer regulatoren resten enten du har 12 eller 24V anlegg.

Ja, det er klart.

Etter det jeg har funnet ut så er det 5%-10% å vinne med MPPT på 60 cellers panel på 24volt LiFePO4 anlegg.

Når man tar prisen på panelene i betraktning mot en MPPT-kontroller, så kommer Electrodacus-løsningen godt ut.

I tillegg fungerer ladingen fra panelene som en SSR, og dermed har man en enkel og robust lader uten alt mikket som er inne i en MPPT-lader. Også, Victron sine MPPT ladere krever 5volt over batterispenningen for å fungere. Regner med at andre fabrikater er tilsvarende.

MPPT-ladere bruker også en del tid på å finne det optimale volt-strøm -punktet. Electrodacus sin lader er poff på med en gang. Kanskje det har noe å si for enkelte bruksomeråder.

 

Og man kan bruke en MPPT-lader i Electrodacus-systemet.

Slik jeg ser det er det aktuelt om man har liten plass og er villig til å betale for mer plassbesparende panel(er).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.