Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Har blitt med på et slags prøveprosjekt/pilot fra Lyse. De har åpnet HAN-porten og sendt meg en liten smarthus-startpakke.

 

Jeg har Homeseer og stort sett z-wave fra før. Litt wifi og Verisure har jeg også. Men Zigbee har jeg ingenting av. Håpet nå er at jeg kan få denne hub-en til å snakke med Homeseer, helst uten å kjøpe zigbeegrensesintt.

 

De kaller den Eva i manualen, men på pakken heter den Datek.

 

 

20210413_130932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Du kan bruke deCONZ istedenfor med JowiHue-pluginen.

Evt. kan du høre med @Datek Harald om de har et åpent API mot hub'en.

 

Men du har HomeSeer, og ble likevel med i et prøveprosjekt fra Lyse...? ;) 

Du kan så si 😁 men nå fikk jeg noen dingser så får vi se hva Lyse kan få til.

 

Heller det enn Tibbers tvilsomme nettverksmarkedsføring ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jrewing skrev:

Heller det enn Tibbers tvilsomme nettverksmarkedsføring ihvertfall.

Oi, der tenker vi ulikt. :)

Heller en mer innoverende strømleverandør som tilbyr integrasjonsmuligheter og billigere strøm enn Lyse. ;)

 

Lyse er forholdsvis dyre og i mine øyne ganske gammeldagse... Det er jo lov å håpe at det endrer seg, men de har ikke vist tendenser til det tidligere (ref. Smartly). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt høyst personlige inntrykk er at Tibber ikke virker særlig seriøst eller bærekraftig.

 

De kjøper seg kunder og jeg spår at når kundeantallet er stort nok selger gründerne seg ut med en feit fortjeneste og det vil raskt ligne på alle andre strømselskaper.

 

Jeg mener også de lover veldig mye smart funksjonalitet som de allerede sliter med å levere. På forumer kan du se folk mase etter integrasjoner mot ditt og datt. Jeg tviler sterkt på at de vil sitte og lage og vedlikeholde integrasjoner mot alt mulig særlig lenge. Det er ikke bærekraftig.

 

For meg er Tibber bare en app som noen håper å tjene masse penger på.

 

Lyse derimot er eid av lokale kommuner og tenker langsiktig og bærekraftig (tror jeg). Jeg er ikke en fan eller forsvarer av Lyse, men jeg vet ihvertfall hva slags selskaper jeg helst vil vi skal ha i fremtiden. 

 

Beklager, dette ble en rant 😁. Bare en personlig mening 👍😀❤️

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ZoRaC skrev:

Tja, vet ikke om jeg er helt enig

Jeg vet i allefall hva jeg tenker om Lyse. Bare se på de enorme summene eierkommunene henter ut i fra Lyse. Det er en form for skjult beskatning over strømregningen. Og alle slike former for skatt er temmelig usosiale. De tar ikke hensyn til skatteevne.

Sitat E24: – Langsiktig utbyttepolitikk gjør imidlertid at utbyttenivået opprettholdes i henhold til prognose. Lyses bidrag til stat, vertskommuner og eierkommuner for 2020 er på 1,3 milliarder kroner», skriver Lyse videre i pressemeldingen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan med andre ord velge mellom pest eller kolera. 😄

 

Det er klart; Noen blir rike i Tibber, mens eierne av lyse har hatt vett til ikke å selge.

 

Ikke helt ideelt noen av de.
Men pengene er i det minste i omløp, og så lenge de holder seg i Norge, så er det vel rimelig greit?

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jrewing skrev:

Lyse derimot er eid av lokale kommuner og tenker langsiktig og bærekraftig (tror jeg).

Det som plager meg mest med Lyse er at jeg har vært med å betale for at noen hos Lyse har kjørt Smartly så til de grader skakt at det har kostet flere hundre millioner kroner (over 600 mill skal det visst være). Det er på ingen måte greit, og hadde det vært et annet selskap så hadde hoder rullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Telenor brukte 3 milliarder på totalt ubrukelige Tapad i 2016 og de har mange andre milliardsluk, akkurat som Equinor. Har ikke sett hodene rulle ennå.

 

Jeg er ikke en forsvarer av det. Men jeg er kritisk til såkalte disruptive selskaper som driver med enorme tap til de har kjørt eksisterende selskaper i grøfta. Jeg syns for eksempel ikke at taxinæringen har fungert spesielt godt i Norge, men jeg synes ikke svaret er at persontransport skal overlates til løsarbeidere med luselønn og elendige arbeidsforhold.

 

På den annen side tror jeg det er positivt at selskaper som Lyse blir utfordret, kanskje det var derfor de fikk panikk og gikk på Smartly-smellen 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jrewing skrev:

Ja, Telenor brukte 3 milliarder på totalt ubrukelige Tapad i 2016 og de har mange andre milliardsluk, akkurat som Equinor. Har ikke sett hodene rulle ennå.

Forsåvidt et poeng: Noen burde få ansvaret, men det er vel også noe av problemet: Det er ikke "noen" som kan ta ansvaret for det er så utvannet til slutt.

 

Men jeg synes det var spennende å se at Lyse tenker videre, i hvert fall. :)

Hvis Lyse gir meg billigere strøm, en AMS-leser og API-tilgang til fremtidige priser og forbrukt energi, så er jeg ikke låst til Tibber. Men foreløpig tilbyr Tibber meg det jeg som kunde vil ha mer enn noen andre "energiselskaper" (som de liker å kalle seg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis Lyse gir meg billigere strøm, en AMS-leser og API-tilgang til fremtidige priser og forbrukt energi, så er jeg ikke låst til Tibber.

Låst til Tibber er en vel ikke. Med alle alternativene som er her på forumet så er lesing av ams-data på grensen til trivielt for en som kan svinge loddebolten og lodde fast 4 ledninger. Fremtidige priser er det også alternativer på. Attpåtil "lovlig" og dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stigvi skrev:

Låst til Tibber er en vel ikke. Med alle alternativene som er her på forumet så er lesing av ams-data på grensen til trivielt for en som kan svinge loddebolten og lodde fast 4 ledninger. Fremtidige priser er det også alternativer på. Attpåtil "lovlig" og dokumentert.

Nei, man er ikke låst. Det er det jeg skrev. ;) 

Men det er veldig enkelt og behagelig med Tibber. Og jeg ser ingen grunn til å ikke bruke dem. Om ikke annet så for at andre skal skjerpe seg. :) 

 

 

24 minutter siden, stigvi skrev:

trivielt for en som kan svinge loddebolten og lodde fast 4 ledninger

... nå er jo det faktisk en bøyg for ganske mange, også for de som liker hjemmeautomasjon. Jeg var veldig lenge der selv, der er ikke lenge siden jeg var ekstremt fornøyd med min nye loddebolt som gjorde at jeg faktisk var i stand til å lodde 5 headere fast på et kretskort! Wow! :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.