Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Integrasjon av Verisure og Yale i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Venter stadig på min Raspberry Pi for å komme i gang med Home Assistant, men leser at Verisure kan integreres med appen.

 

Jeg har en Yale Doorman hjemme, som er koblet opp på Verisure-systemet.

 

Ved integrering av Verisure i Home Assistant, vil jeg da ''få med'' Yale Doorman gjennom dette?

Har ''full pakke'' fra verisure uten tilknytning til alarmsentral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, feddiriko said:

Men leste at den integrasjonen er koblet til API-et til Verisure og default polletid er 1 minutt, så kan være det i praksis er ubrukelig å bruke det til å låse opp døren. 

Det stemmer ikke helt etter mine erfaringer. Når jeg låser opp eller låser døren fra HA så responderer døra umiddelbart. Men oppdateringer fra Verisure til HA kan innimellom ta noe lenger tid å få inn i HA. Så hvis man låser opp døra med kodepanelet på døra så kan det ta noe tid før man ser det i HA. Og det er vel det som poll-tiden også, altså tiden det tar mellom hver gang man henter informasjon fra Verisure. Data/kommandoer som sendes til Verisure fra HA sendes med en gang.

 

Forøvrig så støtter den offisielle integrasjonen mot Verisure i HA følgende: Alarm, Kamera, Brytere, Sensorer, Binære sensorer og Låser. Hvis du feks har en varmepumpe må du inn med en såkalt Custom Component for å styre den, som forøvrig fungerer fint.

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mathias skrev:

Det stemmer ikke helt etter mine erfaringer. Når jeg låser opp eller låser døren fra HA så responderer døra umiddelbart. Men oppdateringer fra Verisure til HA kan innimellom ta noe lenger tid å få inn i HA. Så hvis man låser opp døra med kodepanelet på døra så kan det ta noe tid før man ser det i HA. Og det er vel det som poll-tiden også, altså tiden det tar mellom hver gang man henter informasjon fra Verisure. Data/kommandoer som sendes til Verisure fra HA sendes med en gang.

Får man full integrasjon med alarm / dørsensorer / kamera og alt?

 

jeg hadde planer om å kjøpe eget system, men har fullpakket utstyr fra Verisure stående i boligen fra før og ser mitt snitt til å spare mangfoldige tusen eventuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Fredrikstli said:

Får man full integrasjon med alarm / dørsensorer / kamera og alt?

Justerte kommentaren min ovenfor etter at du hadde lest den, tydeligvis :) 

 

Du kan ta en titt her på hva som er inkludert i integrasjonen:

https://www.home-assistant.io/integrations/verisure/

 

Nå støtter forresten Verisure såkalt UI-integrasjon som gjør det veldig enkelt å sette opp (har ikke prøvd den, da... :) )

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, jeg bruker dørsensorer til å styre varmen i stuen. Bruker automasjoner til å skru av/på alarmen og det responderer umiddelbart og med oppdatert status i HA. 
 

nye integrasjonen i UI’et lister opp alle sensorene du har. Veldig enkelt, og det funker bra. 
 

hvordan virker det når du ikke har tilknytning til alarmsentral? Alt vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kim123 skrev:

Ja, jeg bruker dørsensorer til å styre varmen i stuen. Bruker automasjoner til å skru av/på alarmen og det responderer umiddelbart og med oppdatert status i HA. 
 

nye integrasjonen i UI’et lister opp alle sensorene du har. Veldig enkelt, og det funker bra. 
 

hvordan virker det når du ikke har tilknytning til alarmsentral? Alt vanlig? 


alt fungerer som tidligere, med unntaket at de kontakter meg hvis alarmen går/kommer på døra. 
 

Jeg tenker at jeg fint klarer å ringe politiet selv dersom noen bryter seg inn - varsel får du jo i appen

 

tenker å få integrert dette litt bedre i HA på sikt, med varsling når dører åpnes/lukkes/låses osv. 
dette er dog litt for avansert for meg ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på spørsmålet, men som referanse for eventuelle andre som kommer inn på denne tråden og lurer på Home Assistant støtte for Yale Doorman, så er det en god tråd her: 

Det er en nyere Doorman som heter L3 som har flere muligheter enn V2N, blant annet at man ikke behøver Verisure kobling for å kunne fjernstyre. Har ingen personlig erfaring med L3 ennå, men planlegger 2 stk. til nybygget mitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrikstli skrev:


alt fungerer som tidligere, med unntaket at de kontakter meg hvis alarmen går/kommer på døra. 
 

Jeg tenker at jeg fint klarer å ringe politiet selv dersom noen bryter seg inn - varsel får du jo i appen

 

tenker å få integrert dette litt bedre i HA på sikt, med varsling når dører åpnes/lukkes/låses osv. 
dette er dog litt for avansert for meg ennå

Er det mye prisreduksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 25.4.2021 den 22.07, Fredrikstli skrev:

Betaler ikke noe, kun eventuelle kjøp av kameraer/sensorer osv

Kontaktet verisure i dag, og de sier at det ikke er mulig å bli frakoblet. Ved oppsigelse / fjerning av overvåking kommer det en montør og skrur ned alt av utstyret. Jeg eier visst ingenting og alt er verisure sin eiendom. 

Er det lenge siden du fikk dette gjort, eller er de bare vanskelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kim123 skrev:

Kontaktet verisure i dag, og de sier at det ikke er mulig å bli frakoblet. Ved oppsigelse / fjerning av overvåking kommer det en montør og skrur ned alt av utstyret. Jeg eier visst ingenting og alt er verisure sin eiendom. 

Er det lenge siden du fikk dette gjort, eller er de bare vanskelig ?

Alt utstyret var igjen i huset etter boligkjøp her, men anbefaler deg å lese kontrakten du inngikk nøye. Har hørt det står noe om at man betaler ned en viss andel av utstyret per år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Fredrikstli skrev (På 12.5.2021 den 22.11):

Alt utstyret var igjen i huset etter boligkjøp her, men anbefaler deg å lese kontrakten du inngikk nøye. Har hørt det står noe om at man betaler ned en viss andel av utstyret per år 

Jeg sa opp, og har fortsatt utstyret.. Alt fungerer. De ringte meg denne uken og ville tilby ny pris på 199,- pr måned. Takket nei, men de sa ingenting om de skulle komme å hente utstyret.. 

 

howi skrev (1 time siden):

Jeg bruker den Verisure integrasjonen.

 

Kan jeg gjøre noe for å unngå at jeg må taste in koden hver gang når jeg skal sette alarmen på ?

Usikker på om du kan gjøre det rett i alarm integration, men du kan lage et script som kaller på alarm. 

Ellers kan du automatisere slik alarmen går på/av ved bruk av device_tracker på mobil. Vi bruker det her hjemme, og må si det fungerer veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.