Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kun trådløs lysstyring i leilighet, er det innafor?


ovebaa

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp en leilighet vi tar over i høst, og vi må rette opp i mye av el-anlegget. Siden mange lysbrytere er rart plassert og det er mye murvegger vurderer jeg å gå for trådløs lysstyring i hele leiligheten. Da får jeg mye fleksibilitet til å plassere både lamper og lysbrytere der jeg vil ha de, og kan også flytte de senere uten å involvere elektriker. Så tanken er å få elektriker til å sette opp en haug med stikkontakter, og så bruker jeg bare smart-plugger mellom lamper og stikkontakt for å styre lys. (Evt. smart-pærer) Jeg tenker da at jeg kan tette igjen alle boksene til de gamle lysbryterne for at veggene skal bli finest mulig, men da er man jo litt stuck med trådløs styring hvis man evt kunne tenke seg å gå tilbake igjen senere.

Er dette en holdbar løsning? Vil det se bra/dårlig ut ved salg? Er det noen andre som har gjort noe tilsvarende og har positive/negative erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det slik, fordi du skal kanskje selge leiligheten en gang og slike "sære" løsninger kan være en ulempe.

 

Da heller smarte dimmere som du evt. kan styre trådløst med løse brytere eller automasjon. Det kan nok heller trekke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2021 den 15.21, ovebaa skrev:

Er dette en holdbar løsning? Vil det se bra/dårlig ut ved salg? Er det noen andre som har gjort noe tilsvarende og har positive/negative erfaringer?

Kan ikke si noe om hvordan det påvirker et salg. Men jeg har gjort nesten det samme. Alle tradisjonelle brytere er fjernet, men boksene er ikke tatt vekk. Det står fortsatt gulvtermostater der på noen steder og andre steder er en trådløs bryter med sitt magnetiske veggfeste montert der bryter var. Jeg har bare smart lys utenom en zigbee-bryter til en eldre bordlampe med halogenpære. Den får være unntaket som bekrefter regelen. Alle trådløse brytere har direkte binding til lysgrupper så lyset kan styres uavhengig av Home Assistant og en fungerende zigbee-koordinator. Fungerer veldig bra hos meg. Kona er mest fornøyd med lys som slår seg av og på automatisk og som også tilpasser lysstyrke til behov. Også innenfor en gruppe, noe som ikke er mulig hvis en har en dimmer i veggen som styrer flere lamper. Med smarte lys får en full kontroll, men det er jo også en jobb som må gjøres med å sette opp scener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noen plasser der jeg har fjernet bryteren på vegg slik at det står strøm på lampen hele tiden, desverre valgte jeg å gå for IKEA sine pærer som av en eller annen grunn må "rebootes" med ujevne mellomrom, da er det litt kjedelig å måtte skru ut pæren eller ta sikringen. Men deter gjerne ikke køsningen som er problemet, heller valget av produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn din rail dimmere i sikringskap.
Disse kan styres både med Z-wave og impuls.
Det vil si at løsningen vil virke uansett om Z-wave styringen faller ut av en eller annen grunn.
Dette var inn i designet når leiligheten ble bygd.


Jeg ville definitivt ikke fjernet gamle bokser.
Der har du tilgang til 220v som kan drive både impuls brytere, digitale brytere og dimmere.
I tilegg har du derfra tilgang til forsyningen til lys punktene.
Du kan heller bruke fjernstyring i tilegg.

 

Et annet alternativ er som nevt pærer som lar seg fjernstyre.
Det krever ofte at du må ha tilgang på en gateway fra hver enkelt leverandør.
Alernativt kan du klare deg med decons som i alle fall dekker de fleste standardene.
Peronlig mener jeg at det krever mere arbeid og kompetanse for å få en slik løsning stabil.
Samtidig litt mere morsomt og litt andre muligheter.

 

Dette går jo an å kombinere også, men min erfaring er at en bør gjøre det så enkelt som mulig i første omgang.
Helst design så alt virker uten at nette og server er oppe med utatt av automatikk.
Forsøk å unngå batteri drevet utstyr.
Ikke bruk blåtann eller WiFi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Odd skrev:

Ikke bruk blåtann eller WiFi 

Svært ofte savner jeg begrunnelser på utsagn som dette. Vi er to som bor i vårt hus og vi har hver sin mobil og bærbar PC. De andre 35 enhetene på wifi er Sonos, mange esp32 noder, kameraer, Home Connect utstyr osv. De virker bare. Kan ikke erindre at jeg har hatt problem med wifi eller at enheter "plutselig" ikke er på nett. Gjester kobler seg på nettet når de er på besøk uten mye styr, heller. Sett med hjemmeautomasjonsøyne så kan jeg begrense meg til diverse Shelly 1 dingser og en fin blanding esp32 og esp8266 og de bare virker de også. Dag ut og dag inn. Men tydeligvis er dette helt feil og wifi skal ikke brukes. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, stigvi skrev:

Hvorfor ikke?

Jeg tror det er fordi du er blant de få (ja, faktisk!) som har kunnskap og tar deg tid til å sette opp et skikkelig nettverk. De aller, aller fleste husstander i Norge har ikke denne kunnskapen.

Jeg er generelt sett enig med deg. De ESP8266/ESP32-nodene og sånt utstyr jeg har fungerer stort sett utmerket, og jeg stoler stort sett på at f.eks. regndetektoren min gjør jobben sin. Jeg har tatt grep for at wifi skal fungere, og det gjør det stort sett alltid.

 

I et gjennomsnitts hus i Norge er det nødvendigvis ikke slik. Da er Z-wave og/eller Zigbee enklere å bruke. Iallfall etter min erfaring. Det gir på det jevne mindre problemer.

 

 

Bluetooth er et kapittel for seg selv... joda, spor gjerne telefoner eller tag'er etc, men å installere dimmere/lyspærer på en teknologi som ikke har en standardisert protokoll for slikt utstyr? Tror jeg står over.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

"Ikke Bruk WiFi eller Blåtann"  Hvorfor ikke?

Slik jeg ser det kan dette bli et problem ifm. salg av leiligheten.

 

De som ønsker å kjøpe er nødvendigvis ikke de som har samme teknisk innsikt og interresse som deg, de fleste huseiere tenker ikke som oss på forumet (dessverre).

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Skrivefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.