Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 som bare mottar signaler - får ikke lenger styrt enheter


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Krise i heimen. Jeg får ikke kontrollert enheter fra Homeseer med UZB1 lenger. Den henger en stund før den logger failed to send.

 

Har forsøkt restarting etter alle kunstens regler - Plugin - UZB interface - Homeseer - server - sikring til Z-wave-enheter. Ingenting hjelper. Den tar i mot signaler som sendes på nettverket, men jeg får altså ikke kommandoer ut.

 

Er det noe håp om en quick-fix? Må det bestilles ny UZB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Moskus sin debug guide og funnet 2stk HeatIt Ztrm3 som spammer noe jævlig (rundt 13 commands/s samlet sett) - så det vil i alle fall ikke skade å få de på plass. Dette selv om jeg skrur de av..

 

Ser ut som om de er på firmware 3.6 og at nyeste er 4.0, men den finner jeg ikke til nedlastning i farten av en eller annen grunn. Ser ut til at både Thermo-floor og HeatIt har oppdatert sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt sikringen til disse termostatene så fikk jeg tilbake kontrollen etter reset av både interface og plugin. 

 

Ser ut som om det er enda nyere FW enn 4.0 også, men må kanskje få dette tilsendt fra HeatIt? Leser også at jeg må ha en spesialkabel og at det ikke går med OTA som de reklamerer for på disse termostatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Guahtdim said:

Jeg hadde uansett bestilt meg en UZB1 i backup. Tatt backup av den eksisterende og lagt inn på den nye.

 

 

Det er en billig og grei forsikring det altså. Jeg er også på nr 2. Nr 1 ligger fortsatt her for jeg var ikke sikker på om det var feilkilden sist eller om det var noe annet - men det ble mye bedre med nr 2, så da er vel egentlig nr 1 elretur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Guahtdim said:

Selv er jeg nå på UZB1 nummer 2. Nummer 1 ser ikke ut til å fungere mer. Og nummer 3 ligger klar med backup av nummer 2.

 

Det var lenge problemer med å ta backup av UZB1 med nyere firmware. Hvordan tar du backup (og restore) nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lasseruud skrev:

Det var lenge problemer med å ta backup av UZB1 med nyere firmware. Hvordan tar du backup (og restore) nå?

Z-wave.me har to verktøy; z-way og zmeserialupdater. Sistnevne er et kommandolinjeverktøy For Linux.

Beggge disse fungerer fint.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NilsOF said:

Z-wave.me har to verktøy; z-way og zmeserialupdater. Sistnevne er et kommandolinjeverktøy For Linux.

Det var jeg ikke klar over.

 

For de som kanskje har brukt dette verktøyet tidligere:

 

pi@Z-NET:~/ZMESerialUpdater/arm $ ./ZMESerialUpdater serialapi_ripnvm -d /dev/ttyACM0 /home/pi/backup.nwm


                                        Z-WAVE Serial API Tool
                                             Version:LWE0.9
                                             by Z-WAVE>ME


Openning port                            ..............................                            OK
Reading NVM data                         ..............................                        FAILED

        Error  0 returned 18 for ACK

Saving data                              ..............................                            OK

 

Selv om det står FAILED på Reading NVM-data, får jeg ei fil på rundt 16kb som resultat. Er jeg da good to go? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lasseruud skrev:

Selv om det står FAILED på Reading NVM-data, får jeg ei fil på rundt 16kb som resultat. Er jeg da good to go? :)

Kanskje.. Du må nesten legge tilbake backupen til ei annen stikke og teste.

Mine to stikker fungerer med backup/restore.

Jeg har en tråd hær: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/7212-z-wave-uzb1-firmware-versjoner-og-backup/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Guahtdim said:

Jeg brukte Aeotec software (windows). Mener du finner info her

 

Kjører en UZB på ZNet (fra Homeseer) og en UZB på en egenbygget RPI, så jeg håper å kunne få kjørt backup på dem uten å nappe dem ut. Har ingen reserve UZB akkurat nå heller for å teste restore, da jeg har GITT BORT 2 eller 3 stykker fordi de hadde "for ny" firmware til backup/restore.  🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lasseruud skrev:

 

Ikke hele Z-wave plugin'en, men jeg stoppa interfacet. Prøvde først uten å stoppe, men da feila den med en gang og genererte ingen fil i det hele tatt.


Aha, ja, det burde holde. Jeg stopper hele plugin, men det burde være nok med interface. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg har blandet. Med 5stk HeatIt i huset her så har jeg litt ulike versjoner.. Det er Z-TRM2FX som er problem-termostatene, og disse kjører FW=3.6, det er altså siste versjon (sjekket med HeatIt). 

 

De parameterne som styrer hvor ofte den skal rapportere står på standard nivå, så det burde absolutt ikke bli så mye spam. Noen som har tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrick skrev:

De parameterne som styrer hvor ofte den skal rapportere står på standard nivå, så det burde absolutt ikke bli så mye spam. Noen som har tips her?


Standard nivå er nok veldig støyende på disse. Bør endres til sjeldnere. 
 

Sjekk @Moskus sin debug-tråd - den viser hvordan man identifiserer enheter som er veldig «pratsomme».

 

EDIT:

Ser du allerede har debugget med hans metode... :)  

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, ZoRaC said:

Sjekk @Moskus sin debug-tråd - den viser hvordan man identifiserer enheter som er veldig «pratsomme».

 

Ja så det er tydelig at den rapporterer mye mer enn det som er satt opp til innstilingene. Standarden er såvidt jeg kan se 1 rapport hvert minutt, og 1 rapport hver 30. sekund. 

 

Jeg endrer dette nå, men det er jo langt unna de 6-7 commands per sekund som jeg ser fra hver enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrick skrev:

Ja så det er tydelig at den rapporterer mye mer enn det som er satt opp til innstilingene. Standarden er såvidt jeg kan se 1 rapport hvert minutt, og 1 rapport hver 30. sekund. 

 

Jeg endrer dette nå, men det er jo langt unna de 6-7 commands per sekund som jeg ser fra hver enhet.


Er det ikke også parametere for endring i watt og wh for rapportering, i tillegg til de periodiske hvert X sekund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.