Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til rimelig PoE switch til loft


hjemmedude

Anbefalte innlegg

Hei,

 

litt i jungelen for tiden, men kikker etter 5-8 porter switch med PoE. Tror jeg har bruk for 4stk PoE porter, men om prisen er riktig kjøper jeg en større switch..

Vurderer om denne skal være managed/styrt, da man kan sette aggregat til ventilasjon, kamera og evt wifi-AP på ulike vlan om den switchen er styrt? Dersom ikke så blir alt i ett vlan som ikke er helt heldig (og noe jeg på sikt må bort i fra).

 

Har snust litt på Unifi og liker alt bortsett fra prisen. Kjører openwrt på router i dag og fornøyd med det egentlig.

 

Switcher jeg har funnet så langt er:

 

Netgear gs108pe: https://www.komplett.no/product/922978/datautstyr/nettverk/switch/netgear-gs108pe-poe-switch#

Tp link 8 porter: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/kablet-nettverk/switcher/tp-link-poe-gigabitswitch-8-porter-p95389 (denne er ikke managed ser jeg nå!)

 

Jeg føler ikke det er verdt å bruke over 1000kr på switch til loft, men hva tenker der?

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel litt på hva du ønsker av funksjonalitet. Jeg personlig hadde gått for Unifi, da dette er enkelt å sette opp. Du trenger riktignok en controller i tillegg, men kan kjøres i feks docker eller på en RPI.

 

Selv har jeg 2 stk 8 ports utgaven med 60w og bruker den til å drifte aksesspunkt og kameraer. 4 POE-porter holder akkurat for meg.

 

Det har nylig kommet en ny utgave:

https://www.dustinhome.no/product/5011195803/unifi-switch-lite-8-poe

Og jeg har sett flere har lagt ut sin gamle 60w på Finn, dog alt for overprisa spør du meg. Men du kan jo følge litt med på Finn og se om du finner en til grei pris?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En superkort oppdatering; er ikke sikker på om jeg beholder unifi. Trenger virkelig ikke bruke 6-7000kr på noe jeg allerede har, sett bort i fra poe switch så klart. 
At det ser veldig fint og fancy ut er greit. Og det lar seg kontrollere fra en enhet direkte. 
Men det er buggy og uoversiktlig i mine øyne. Openwrt er gjerne ikke pent men føles kjent og tilstrekkelig - det fungerer bare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.