Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Philips Hue-veggbrytermodul


Erling

Anbefalte innlegg

spacer.png

 

Ny sak fra Philips Hue, men jeg er usikker og lurer på om andre har vurdert den?

 

Egentlig burde det vært hjul (dimming) og trykkbryter (modus).

 

Jeg har nå Fibaro-bryter bak Elko-bryteren. Problemet er jo når det er besøk så trykker de.

 

Hva gjør dere andre med mye Philips Hue?

 

Produktinfo:

 

https://www.philips-hue.com/no-no/p/hue-wall-switch-module/8719514318045?fbclid=IwAR0Vjt9GYVxhdercSMatyeg-_PGE7fAoLtRbdAk5Wc-VRh1_kKuPEqmd1Zo

 

Youtubesak:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og totalrehabiliterer boligen. I de rommene jeg har tatt så langt så er lysene koblet på en egen lyskurs og er ikke koblet på tradisjonell bryter. Jeg bruker dimmerkontrollen fra Philips monternt i Elko pluss rammer.

 

Bak dimmerkontrollen har tomme veggbokser med rør til lyspunktene for fremtidig flekisbilitet. Så jeg har byttet ut dimmerne jeg har med denne nye modulen fra Philips. Så langt heller jeg mot å beholde deg jeg har.

 

Her er ulike fordeler og ulemper slik jeg ser det:

 

- Kostnad med å bytte ut

-  Modulen har begrenset funksjonalitet i forhold til dimmerkontrollen

+/- Ikke mulig å ta med seg bryteren

+ Vil nok se penerer ut med tradisjonell bryter

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Litt uventet "arvet" vi en haug med Trådfri-pærer fra forrige eier av hytta, uten at jeg har funnet noen kontrollere av noe slag.  Pærene står i armaturer som er kablet opp som ordinære lamper bak standard Elko brytere.  Er helt fersk i dette gamet men har nå fått opp zigbee2mqtt og også bundet pærene til noen Trådfri brytere (E1743).  Det funker jo helt flott med styring både fra home assistant og fra Trådfri-bryter, og fremdeles fra Trådfri-bryter om z2m skulle være nede.

 

Men Elko-bryterne ved siden av dørene til de aktuelle rommene er fremdeles en liten brukergrensesnitt-utfordring.  Praktisk for å få resatt pærene, men ikke så praktisk når noen bruker dem til å slå av lyset...  Som jo virker ganske logisk for de fleste.

 

Så disse hue switch modulene virket som en perfekt oppgradering.  Men nå har jeg fiklet en liten stund og begynner å lure litt. Jeg klarer ikke å binde dem til pærene, hverken som individuelle endepunkter eller som gruppe.  Så de gjør jobben så lenge z2m og ha kjører, men ikke ellers.  Det er selvsagt et mål at det skal kjøre nær 100% av tiden, men jeg har nok grå hår til å innse at dette vil feile en gang.  Mest sannsynlig når behovet er størst.

 

Er det noen andre som har erfaringer med disse Hue Switch modulene?  Er det korrekt at binding ikke funker?  Eller gjør jeg noe galt?  Hvilke andre alternativer finnes?  Tenker primært på tilsvarende løsning der Elko-bryteren beholdes med smartere funksjon.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

i tilfelle noe lurer: Jeg bet i det sure eplet og gambler på at rpien med ha, z2m og mosquitto er stabil nok.  Har jo forsåvidt en backup i form av Trådfri dimmere bundet til de samme pærene.  Men jeg kjenner noen som kommer til å bli vanvittig frustrerte om bryteren på veggen skulle slutte å virke en dag...

 

En annen lite gjennomtenkt detalj med disse er at de ikke forteller hvilken stilling bryteren har.   I "rocker" modus sender de både "press" og "press_release" events hver gang bryteren slås av eller på.  Det gir jo en grei trappefunksjon sammen med mapping til "toggle" av lyset, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke samtidig kunne forelle om bryteren er lukket eller åpen. Det burde jo vært en smal sak.  Og det er nyttig info i en del sammehenger.

 

Siste klage for i dag: De er kanskje ikke så store, men de kunne nå gjerne vært enda litt mindre.  Ville lure en inn i en "76 PH" koblingsboks  ( https://proff.elko.no/koblingsboks-76/koblingsboks-76-ph-article1537-716.html ), men selv uten en av klemmene var det akkurat ikke plass.  Det gikk til slutt etter å ha filt et spor for koblingsboksskruen i Wall Switch modulen.  Men det er et unødvendig stort kretskort med veldig mye plast rundt.  OK, jeg kan akseptere at den plasten skal isolere denne fra omgivelsene.  Men noe mindre kunne den nå ha vært.

Endret av Bjørn Mork
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

15. april 2021 fikk @Erling en ide, 17. februar 2022 ble det tørket støv av innkjøpet og disse ble montert.

 

Fungerer som ei kule, nå klarer ikke gamle far eller andre å «fucke opp» bryterne mine. 😍

 

Nyttårsløftet 2022 om å avslutte 1 prosjekt før nytt startes, fungerer. 👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 12/11/2021 at 13:30, Bjørn Mork said:

Jeg klarer ikke å binde dem til pærene, hverken som individuelle endepunkter eller som gruppe.

 

Som @stigvi nevnte i en annen tråd (

) , men som er mer relevant her:  oppdatert z2m dokumentasjon forklarer hvordan dette skal gjøres

 

Nå har jeg endelig testet, og det virker på en måte.  Jeg kom dog bare så langt i oppskriften at jeg skulle binde brytermodulen til gruppen. Trigget bryteren for å være sikker på at den var våken, og lyset slo seg på  Altså uten at bryteren er bundet til pærene/gruppen.  Jeg kom bare så langt at jeg la til brytermodulen i samme gruppe som pærene, og gjorde unbind på coordinator. Legge til i gruppen ga bare feilmelding og brytermodulen dukker ikke opp som medlem.  Men ettersom instruksjonen sier "Note that this device might not show up in the group, but this step is important." så tenkte jeg det var forventet og fortsatte.  Unbind fra coordiator var vellykket.

 

Dermed er altså status nå at brytermodulen hverken synes som medlem av gruppen eller som bundet til noe som helst.  Men den styrer pærene like fullt...

Veldig rare dingser.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.