Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innandørs rekkjevidde på Zigbee


Garegaupa

Anbefalte innlegg

Me tenkjer å skaffe oss ein elektronisk dørlås med Zigbee-modul. Dette kjem (i fyrste omgang, i alle fall) til å vere den einaste Zigbee-eininga me har i systemet vårt, alt anna er Z-Wave. Låsen må såleis kunne kommunisere direkte med smarthuben.

 

Plasseringa av denne låsen vert vel nesten den verst tenkjelege i så måte: Han skal stå på ei kjellardør, cirka så langt unna smarthuben som det er råd å kome innandørs. Signalet må gå gjennom to etasjar (tregolv med vassboren varme i golva) og ein (tre)vegg.

 

Det som gjer meg noko meir optimistisk er at eg ser at Zigbee skal ha mykje lenger rekkjevidde innandørs i forhold til Z-Wave (75-100 m vs. 9 m). Kva trur de som har meir erfaring enn meg med Zigbee? Bør eg kunne rekne med at dette går greitt? Eller bør eg belage meg på å leggje inn ein eller to andre Zigbee-einingar som repeatarar mellom låsen og huben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ha en eller to i mellom, kanskje du kan kjøpe et sted du evt kan levere tilbake etter testing. Ikke spesielt imponert over zigbee, develco røykvarsler mister all dekning av 2 lettvegg og 1 leca, ca 10m fra hub. Sirene er plassert 1 etg opp (forsterker signalet) og 5m til siden. Denne har dekning og er innenfor lecavegg. Men når jeg tenker over det så er det ganske mye vegg å forsere...
 

Prøv!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel! 😊 Då høyrast det ut som om dei skryter på seg litt angåande rekkjevidda...

 

Som du seier så lyt eg nok berre prøve og sjå om det går eller ikkje. Så er det ikkje krise om eg ikkje får kopla låsen til smarthuben med ein gong, han fungerer trass alt heilt greitt sjølvstendig òg. Der kjem nok meir Zigbee-utstyr inn i huset etter kvart, så viss eg får problem så løyser dei seg nok sjølve på sikt.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ZigBee nettverk er et mesh-nettverk - by design.

Om man mener at ZigBee har dårlig rekkevidde, da forstår man ikke hva et mesh-nettverk er for noe.

Kjøp deg et par billige IKEA stikkontakter (varenummer 903.561.66) og plasser disse i fornuftig avstand mellom dørlåsen din og HUB'en, så løser nok dette seg. Bare pass på at de er parret mot samme HUB som låsen, så kan du sikkert bruke de til noe fornuftig. Om du ikke har noe å bruke de til, så er de ikke mye i vegen.

Alternativt kan du også kjøpe løse ZigBee routere rimelig, både fra IKEA og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.