Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling GU10 pærer


NiceGuy

Anbefalte innlegg

Da er dagen kommet for å bytte ut alle Halogen-pærene med LED pærer (siden jeg har gått tom for halogen).

 

Jeg har totalt 19 GU10 pærer som skal erstattes i denne omgang, men jeg har også noen flere eldre LED pærer (av ukjent merke) som jeg også vurderer å bytte da de har litt kaldt lys.

 

Dimmere som brukes er de eksisterende som er tre elko gled316 smartdimmere som skal styre tre grupper på 4+4+5, og så gle315 på de 2 siste stedene med 3 pærer på hver. Er klar over at det muligens kan by på litt problemer med tanke på last da minimum belastning er 20W på 315 dimmerene, men krysser fingrene. På smartdimmerene skal minimum være 1W så det bør gå greit.

 

Så til selve spørsmålet, hvilke pærer skal jeg gå for?

 

Jeg ser at IKEA ledare nå har både dim-to-warm og cri over 90, til kun 69,- for 7,5w (600 lumen). Elektroimportøren har noen tilsvarende til 169,- per stykk, men de er på bare 6w (som da kan bli litt lite for 315 dimmeren med totalt 18w). Til gjengjeld har de en cri på 95.

 

Er den lille forskjellen på cri merkbar i praksis? Og hva med fargetemperatur? IKEA sine oppgir kun 2700k som jeg antar er på maks effekt, mens de andre oppgir også minimum (1800k), noen som vet hva minimum til IKEA sine er?

 

Jeg er ikke så veldig bekymret for eventuell kvalitetsforskjell (holdbarhet) da IKEA er veldig gode på reklamasjon (selv om det selvsagt blir trøttendes hvis det er et hyppig problem).

 

Er det noen grunn til å velge noe annet enn IKEA? Er det eventuelt andre pærer som anbefales? Jeg vet at for to år siden var verden annerledes og IKEA sine pærer ikke det helt store, men litt usikker på ståa nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.